No nie su. Je to dost naivna predstava,ze dajte tam "autopilota" a nic sa nestane. Stane - len priciny nehod budu ine.
Ludsky faktor je "svina" - nie v zmysle, ze by nieco umyselne sabotoval (aj ked aj take je), ale ak niekomu date hodiny pozerat na kontrolky na paneli a obrazovky pocitaca, kde sa nic mimoriadne nedeje, tak mu jednako otupie pozornost (pripadne bude robit nieco ine - pozerat do mobilu, moze aj zaspat!). A co je horsie, stracaju sa zrucnosti a schopnosti ten stroj ovladat ked to raz skutocne bude treba, pretoze nastala nejaka mimoriadnost.
Vysledky sme videli napr. pri pade toho lietadla Air France pri Brazilii alebo pri havarii toho cinskeho lietadla tusim v San Franciscu, ktore narazilo na breh pri pristavani od mora.
Jedno aj druhe bolo sposobene atrofovanim zakladnych schopnosti pilotaze a prilisnym spoliehanim sa na automatizaciu.
A krasnym prikladom na otupenie pozornosti kvoli automatike su napr. tie rozne nehody Tesiel kde sa sofer venoval kade comu (pripadne dokonca spal!) a auto slo na autopilota. Az si raz "nevsimlo" nakladiak alebo vytrcajuce zvodidlo a sofer nestihol zareagovat pretoze nebol sustredeny na jazdu.
Pripadne ta nehoda experimentalneho voza Uberu ktory zrazil a zabil cyklistu - bola tam sice vodicka, ktora mala zodpovednost, ze sa pri testoch nic nestane, lenze sucasne mala aj monitorovat nejake data na tablete - a este aj pozerala cosi na svojom mobile. Takze ked technika zlyhala tak uz nemala sancu reagovat. Skoncila vo vezeni, aj ked nie celkom pravom - inzineri Uberu ju posadili do situacie, ktora bola "stacked" proti nej.
A co sa tyka zeleznice - napr. myslim v Prahe bola pred par rokmi nehoda, kde vlak prerazil zarazadlo na konci nastupista a vysiel az na peron. Vysvitlo, ze rusnovodic sa spolahol na automatiku, ktora mala sama zacat brzdit - a nezacala. Uz si nespominam, ci ju zabudol zapnut alebo na tom useku trate to automaticke vedenie vlaku vtedy prave nefungovalo ale vysledok bola velka nehoda.
Vlaky sa daju automatizovat a specialne u nas mame urcite v tomto co dohanat. Lenze napr. v tej ZIline bola mimoriadna situacia, kvoli skorsej nehode, takze normalne systemy nefungovali a jazdilo sa podla inych pravidiel ako zvycajne. A automatizacia je vtedy zvycajne to prve, co "ide z kola von", pretoze nejde naprogramovat pocitac aby dokazal pokryt kazdu mimoriadnost, co sa moze vyskytnut.
Resp. by to nebolo zmysluplne - ten program niekto musi napisat, niekto zverifikovat a tiez udrziavat a aktualizovat. To vsetko stoji nemale prostriedky, specialne ak ide o nieco kriticke pre bezpecnost.
A cim je takych systemov viac, tym je to zlozitejsie, drahsie a problematickejsie, preto sa veci co sa mozu vyskytnut "raz za uhorsky rok" automatikou obycajne nepokryvaju a necha sa to cloveka.
Letecke autopiloty su riesenie tiez tak - v momente, ked sa pocitac nevie z niecoho "vysomarit", ci uz pre chybne data kvoli nejakej poruche alebo napr. preto lebo fuka prilis velky vietor pri pristani, pocitac sa odpoji a odovzda riadenie nazad cloveku aby to vyriesil.