Diskusia k článku: Nebezpečný incident pri Žiline spôsobil rušňovodič. Niekoľkonásobne porušil predpisy

Železničná spoločnosť Slovensko hovorí o obzvlášť mimoriadnej udalosti.

chevron-downchevron-up
Ak chcete prispievať do diskusie, musíte byť prihlásený predplatiteľ.
Prihlásiť sa
51 príspevkov

  • lanoes
    Prémium
    Nemusí to byť tak.
    Testy aj skúšky môžu byť tie najnáročnejšie aj najobjektívnejšie. ale...ak rušňovodič vidí návestidlo STOJ a potom 2 nesvietiace (čo znamená rovnako STOJ a napriek tomu pokračuje v jazde, tak to vôbec, ale naozaj vôbec nie je o testoch a skúškach.
    Treba počkať na vysvetlenie rušňovodiča, prečo návestidlá nerešpektoval.
    Vždy, keď sa v doprave (automobilová, vlaková, lodná, letecká) niečo stane, tak sa prijímajú opatrenia na zvýšenie bezpečnosti a pod.
    Robí sa tak desiatky a desiatky rokov, spolu viac ako 100 rokov.
    To už by tá bezpečnosť po tých desiatkach, stovkách a či tisícoch opatrení mala siahať na svetelné roky ďaleko. Až do 550. galaxie.
    A ona just...nesiaha. Prejde čas a opäť niekto niečo neurobí, poruší, zlyhá, zmýli sa.
    Takže to asi v tých opatreniach nebude.
    Je to len také klišé kompetentných pre médiá.
    Jediným, čo môže fungovať, sú technické opatrenia. technika môže zlyhať, ale nie úmyselne.
    Automatické zastavenie vlaku, ak ide po nesprávnej koľaji, automatické zastavenie vlaku, ak rušňovodič prejde okolo návestidla STOJ a nezastane, okamžité zastavenie vlaku, ak niekto v dopravnej kancelárii zistí pochybenie a stlačí nejaké stop tlačítko a pod.
    Jednotlivec môže urobiť chybu, neúmyselne, úmyselne, ale musí byť ďalší jeden či viac systémov, ktoré to dokážu vyhodnotiť a zastaviť vlak.
    Aj Grécko ukázalo, že človek môže urobiť chybu, ale ak chýba technický systém na jej eliminovanie, katastrofe nemá kto a čo zabrániť.
    Táto konkrétna udalosť sa stala na hlavnej železničnej trati od ZA smerom na ČR, ďalšou je smer na BA. Aké je tam technické protizrážkové zabezpečenie?
    • 1842059
      Prémium
      vôbec tomu nerozumiem, 50 rokov dozadu som na vysokej škole robil kurz na riadenie elektrorušňa. Keď rušeň prešiel návestidlo nastavené na stoj a nezastavil, autoblok vyslal do rušňa signál a automaticky vlak zabrzdil. Keď sa stalo, že rušňovodič vlak zastavil, ale prešiel návestidlo stoj čo len o pol metra, hádzal potom šesť mesiacov štrk do miešačky na nejakej železničnej stavbe, pretože všetko bolo evidované na tafografoch, ktoré sa po jazde odovzdávali.
      • cesnacik
        Vobec by som sa necudoval, ak by kvoli prebiehajucej rekonstrukcii boli liniove zabezpecovace nefunkcne/odpojene a podobne zvykli nefungovat aj navestidla. MOZNO realne prehliadol prve navestidlo "stoj" a o nefunkcnosti tych dalsich sa tiez MOZNO vedelo uz dlhsie - ale vedenie rozhodlo, ze to tak je spravne a vlaky budu jazdit.
    • Peter Szabo
      Blog
      Tak napríklad môže za tým byť mozgová hmla, ktorú majú niektorí ľudia po COVIDe, alebo len tak z úzkosti. Nemusí to byť hneď sledovanie mobilu namiesto trate.

      Ľudia, ktorí mozgovú hmlu a zníženú schopnosť sústredieť sa spojenú s úzkostnými poruchami nepoznajú, ťažko pochopia, že niekto môže byť na prácu nedostatočne sústredený a robiť chyby.

      Neviem, či je to len na Slovensku, ale tých ľudí pribúda a bude potrebné to skôr či neskôr riešiť plošne, inak to pôjde s našim štátom dolu vodou. Pre koho už nie je dostatočným mementom bývalý premiér, že situácia je vážna, tak už neviem.

  • StopCenzure
    Prémium
    v dnesnej dobe by vlaky mohol riadit pocitac a rusnovodic by tam mal byt len na kontrolu, ze je vsetko OK... ak vlak prejde stopku, tak by mal automaticky zabrzdit a nie pokracovat v trase dalej
    • zz_indigo
      To by dopadlo. Mali by sme tu havárie každú chvíľu.
      • StopCenzure
        Prémium
        letecka aj vlakova doprava su uz vo velkej miere automatizovane, len u nas sme radi, ked rusen nezhori
        • JanC23
          No nie su. Je to dost naivna predstava,ze dajte tam "autopilota" a nic sa nestane. Stane - len priciny nehod budu ine.

          Ludsky faktor je "svina" - nie v zmysle, ze by nieco umyselne sabotoval (aj ked aj take je), ale ak niekomu date hodiny pozerat na kontrolky na paneli a obrazovky pocitaca, kde sa nic mimoriadne nedeje, tak mu jednako otupie pozornost (pripadne bude robit nieco ine - pozerat do mobilu, moze aj zaspat!). A co je horsie, stracaju sa zrucnosti a schopnosti ten stroj ovladat ked to raz skutocne bude treba, pretoze nastala nejaka mimoriadnost.

          Vysledky sme videli napr. pri pade toho lietadla Air France pri Brazilii alebo pri havarii toho cinskeho lietadla tusim v San Franciscu, ktore narazilo na breh pri pristavani od mora.

          Jedno aj druhe bolo sposobene atrofovanim zakladnych schopnosti pilotaze a prilisnym spoliehanim sa na automatizaciu.

          A krasnym prikladom na otupenie pozornosti kvoli automatike su napr. tie rozne nehody Tesiel kde sa sofer venoval kade comu (pripadne dokonca spal!) a auto slo na autopilota. Az si raz "nevsimlo" nakladiak alebo vytrcajuce zvodidlo a sofer nestihol zareagovat pretoze nebol sustredeny na jazdu.

          Pripadne ta nehoda experimentalneho voza Uberu ktory zrazil a zabil cyklistu - bola tam sice vodicka, ktora mala zodpovednost, ze sa pri testoch nic nestane, lenze sucasne mala aj monitorovat nejake data na tablete - a este aj pozerala cosi na svojom mobile. Takze ked technika zlyhala tak uz nemala sancu reagovat. Skoncila vo vezeni, aj ked nie celkom pravom - inzineri Uberu ju posadili do situacie, ktora bola "stacked" proti nej.

          A co sa tyka zeleznice - napr. myslim v Prahe bola pred par rokmi nehoda, kde vlak prerazil zarazadlo na konci nastupista a vysiel az na peron. Vysvitlo, ze rusnovodic sa spolahol na automatiku, ktora mala sama zacat brzdit - a nezacala. Uz si nespominam, ci ju zabudol zapnut alebo na tom useku trate to automaticke vedenie vlaku vtedy prave nefungovalo ale vysledok bola velka nehoda.

          Vlaky sa daju automatizovat a specialne u nas mame urcite v tomto co dohanat. Lenze napr. v tej ZIline bola mimoriadna situacia, kvoli skorsej nehode, takze normalne systemy nefungovali a jazdilo sa podla inych pravidiel ako zvycajne. A automatizacia je vtedy zvycajne to prve, co "ide z kola von", pretoze nejde naprogramovat pocitac aby dokazal pokryt kazdu mimoriadnost, co sa moze vyskytnut.

          Resp. by to nebolo zmysluplne - ten program niekto musi napisat, niekto zverifikovat a tiez udrziavat a aktualizovat. To vsetko stoji nemale prostriedky, specialne ak ide o nieco kriticke pre bezpecnost.

          A cim je takych systemov viac, tym je to zlozitejsie, drahsie a problematickejsie, preto sa veci co sa mozu vyskytnut "raz za uhorsky rok" automatikou obycajne nepokryvaju a necha sa to cloveka.

          Letecke autopiloty su riesenie tiez tak - v momente, ked sa pocitac nevie z niecoho "vysomarit", ci uz pre chybne data kvoli nejakej poruche alebo napr. preto lebo fuka prilis velky vietor pri pristani, pocitac sa odpoji a odovzda riadenie nazad cloveku aby to vyriesil.
      • jarci karci
        Nemas pravdu a to ani v pripade, zeby dodavatelom SW bola firma blizka vladnej garniture a jej hlavnou ulohou bolo preprat peniaze. Totiz v takomto pripade by sa tie vlaky ani nepohli z miesta. A co nehybe, tak sa nemoze zrazit. Logika nepusti! 🙂
        • zz_indigo
          Fakt? Pendolina programovala nejaká Ficovy spriatelená firma?

          Priemysle z najhoršou kvalitou výrobkov je IT.

          Microsoft mal tento rok vo svojich produktoch 233 chyb. (https://msrc.microsoft.com/update-guide/vulnerability)
          Oracle v tohotoročnom januári opravoval 377 chyb.
          (https://www.oracle.com/security-alerts/cpujan2023.html)

          Ked výrobca auta urobí 2 zvolávacky za rok na jeden model tak je to považované za hambu. SW firmy opravujú každý mesiac a nie vždy všetky známe chyby.

          Boeing 737MAX bol "uzemnený" 20 mesiacov koly chybe v SW.
          Citujem: ... Vyšetrovatelia poukázali na automatizovaný systém letovej kontroly (MCAS), ktorý na základe chybných údajov zo senzorov tlačil nos lietadiel smerom nadol.....


          • ch
            Miešaš dokopy úplne nesúvisiace veci...

            Bežný spotrebný sw. a priemyselný/automotive/aerospace sw. (sú tam úplne iné architektúry, postupy, zvyklosti, štandardy).

            Čo sa týka MCAS, na úrovni implementácie (hw/sw) šlo veľmi pravdepodobne o superspoľahlivý modul. Problém tam bol na vyššej úrovni, v návrhu (niekto pretlačil, že takto to bude vyhovujúce a zariadil certifikovanie napriek možným problémom, ktoré boli na nejakých úrovniach rozhodovania známe) a hlavne v samotnej koncepcii redundancie avioniky v B737, vyplývajúcej z toho, že ide o model zo 60. rokov (hĺbková prerábka nie je možná znova kvôli certifikovateľnosti, to má zmysel navhrnúť komplet nový model).
    • JanC23
      Taky system existuje a nove vlaky to maju. Vola sa to vlakovy zabezpecovac, starsie vlaky maju ceskoslovensky MIREL a novsie sa vybavuju europskym ETCS.

      MIREL myslim zastavit pri prejdeni "cervenej" nevie ale ETCS ano.

      Lenze nie kazdy vlak je novy (a domontovat to do stareho rusna je netrivialna a draha zalezitost) a tiez trate musia mat prislusnu infrastrukturu.

      Nie vsade to je (je to zase len o peniazoch ...)
      • Pietro001
        Prémium
        Len doplním, že na predmetnej trati, kde sa udalosť odohrala, zabezpečovač ETCS namontovaný je, dokonca Level 2, čo je vyššia úroveň ako na trati BA - Púchov napríklad, akurát sa ten systém nevyužíva, ani zúčastnené vlaky ho nemajú.
        • JanC23
          To ze to nemaju niektore vlaky sa da pochopit ale preco sa ten system nevyuziva ako taky je dost slovenske kocurkovo ...

          Jaj slovenske zeleznice, skoda hovorit. V prvom rade dojna krava pre firmy spriaznene s vedenim (a politikmi co su prave pri koryte) a odkladisko/teple miestecko pre nasich ludi. O dopravu a uzitok krajine a ludom ide az v poslednom rade ...
  • ikvetykve
    Neviem podrobnosti, len chcem prispiet jednym pohladom. Na rusnovodicov, soferov a pod. Je extremny tlak na vykon, na rychlost, na nadcasy az do vycerpania. Samozrejme, ked sa nieco stane, vedenie si umyva ruky a vsetci siju do sofera. Preco jazdia dodavkari ako blazni a parkuju ako ovada? Lebo ich mamazment nuti do extremnych vykonov a rychlosti. Samozrejme, najprv im da popodpisovat desat lajstier ako maju jazdit, aby boli z obliga. Nemusi to suvisiet s touto koliziou, ale malokedy sa na to berie ohlad, ovno spadne na toho najnizsieho.

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 85 276
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 554
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 294
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 448
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 456
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 363
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 222
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 431
  1. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  2. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
  3. Rudolfa Vallová: Prečo nám dnešok pripomína čas II. svetovej vojny?
  4. Vladimír Bojničan: Prečo je “Desatoro” morálne neakceptovateľné v dnešnej modernej spoločnosti
  5. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  6. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  7. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  8. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 726
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 589
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 39 421
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 136
  5. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 15 674
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 485
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 978
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 873
  1. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  2. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  5. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  6. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  7. Tupou Ceruzou: Businessman
  8. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy