ŽILINA. Na žilinskom sídlisku Solinky majú večer obyvatelia obrovský problém s parkovaním. Niektorí preto cez noc nechávajú autá aj na chodníku. To sa, však, nepáči mestu. Mestská polícia vodičov pokutuje.
Čitateľ, ktorý nám zavolal do redakcie je nahnevaný. Myslí si, že ak je chodník dostatočne široký, mesto by malo povoliť parkovanie na ňom aspoň vo večerných hodinách. Hoci je aj rozdelený na chodník pre chodcov a chodník pre cyklistov. Navyše je podľa neho označený zmätočne a chodci nevedia, kadiaľ majú ísť. Hovorí, že by akceptoval aj to, keby mesto vytvorilo ďalšie parkovacie miesta.
Radnica sa bráni, že chodník konzultovali s odborníkmi, nové parkovacie miesta stále vytvára. Navyše zo strany verejnosti eviduje tlak, aby autá z chodníkov zmizli a vznikali radšej cyklotrasy.
Dostala pokutu
Manželka Petra Gaduša dostala od mestskej polície pokutu za to, že večer zaparkovala auto na chodníku pri Obvodovej ulici. Jej manžel tvrdí, že večer skutočne nebolo kde inde auto zaparkovať. Navyše išla so 7-mesačnou dcérkou. Dostala pokutu, hoci je chodník široký viac ako 3,5 metra a pokojne po ňom môže prejsť aj kamión. Je však rozdelený na širší, 2, 5 metrový, určený pre cyklistov a užší, ktorý má necelý meter. Tadiaľ majú prechádzať chodci. Problém je ale v tom, že na cyklochodníku nesmú autá parkovať vôbec a chodník pre chodcov je príliš úzky.
Gaduš a jeho žena o tom nevedeli. Mýlia sa, vraj, aj ľudia, ktorí tadiaľto prechádzajú presne naopak - chodci po širšom, cyklisti po užšom. Zmýlili sa, vraj, aj policajti, ktorí na predvolanku napísali, že sa dopustili priestupku, keďže stál na chodníku pre chodcov.
Mali by to povoliť
„V situácii, kedy je na Solinkách žalostne málo parkovacích miest a večer tu naozaj nie je kde zaparkovať, považujem takéto označenie chodníka za veľký luxus. Stačilo by len, aby chodníky označili opačne, aby ten širší bol pre chodcov a povolili tam parkovanie, napríklad, len v nočných hodinách. V noci by tam mohli stáť autá, prešli by chodci a pokojne by sa obišli aj s cyklistami. Nevidím v tom problém," hovorí Gaduš.
Riešením by podľa neho bolo aj to, aby mesto vytvorilo dostatok parkovacích plôch. „Som podnikateľ, platím cestnú dať na dve autá, platím dane ako radový občan a pred domom nemám kde zaparkovať. O mňa až tak nejde, ja si miesto nájdem. Ale keď prichádza domov moja manželka so 7-mesačnou dcérkou, má obrovský problém. Čo máme teda robiť?" pýta sa Gaduš.
Mesto: autá na chodníky nepatria
Hovorca mesta, Martin Barčík, tvrdí, že chodníky boli takto skolaudované po konzultácii s dopravnými odborníkmi a dopravnou políciou. Podľa jeho slov má problém s parkovaním väčšina slovenských miest. Žilina dala vypracovať štúdiu na vybudovanie 2 500 parkovacích plôch a každý rok, vraj, pribúda 500 nových bezplatných parkovísk.
Barčík potvrdil, že snahou mesta je vytlačiť autá z chodníkov. Zo strany verejnosti evidujú množstvo podnetov na vytláčanie áut z chodníkov, ktoré patria, predovšetkým, chodcom. Intenzívny je aj dopyt po cyklotrasách.
„Čo sa týka navrhovaných nočných hodín, počas ktorých by sa dalo na chodníku parkovať, tak veľa občanov sa bicykluje práve po príchode z práce po 18.00 h. Najmä v letom období," dodal Barčík. Podľa jeho slov sa mesto problémom s parkovaním na Solinkách intenzívne zaoberá. Momentálne, vraj, pripravujú štúdiu na podzemné parkoviská na Osikovej ulici.