ŽILINA. Dopravný podnik má pomerne časté problémy s poruchami trakčného vedenia. Aj preto sa rozhodli, že pripravia komplexnú rekonštrukciu a modernizáciu trakčného vedenia v celom meste. „Opravy v dôsledku poruchy alebo poškodenia sú naozaj časté,“ povedal Ján Barienčík, riaditeľ Dopravného podniku v Žiline.
Najexponovanejšími časťami sú výhybky a križovatky, ktoré sú z konštrukčného hľadiska zároveň aj najzložitejšími prvkami trakčného vedenia. V ďalšom rade sú to oblúky, deliče napäťových úsekov a miesta so zníženou výškou trolejového vedenia. Výpadky a poruchy sa stávajú aj v priamom prevoze mestskej dopravy.
„V prípade, že dôjde k výpadku zberačov alebo potrebe preloženia zberačov na vedľajšiu stopu, vodič trolejbusu musí dodržať určitý postup, ktorý mu určuje prevádzkový predpis.“ Výpadky zberačov, respektíve možné zdroje porúch na trakčnom vedení sú v takých miestach trate, kde sa na vedení nachádzajú kríženia jednotlivých trás, výhybky alebo „zjazdovky“ – spájanie dvoch trás do jednej a taktiež „deliče“ – oddeľovače jednotlivých trakčných úsekov. „Ide o také prvky trate, ktoré sú kombináciou mechanických a elektronických častí, ktoré podliehajú opotrebeniu. Nie je možné presne určiť, na ktorom mieste sa takéto poruchy stávajú najčastejšie, ich výskyt je naozaj rôzny,“ doplnil.
Ročné náklady na opravy sú v priemere vo výške 40-tisíc eur. Môžu ovplyvňovať aj mestskú hromadnú dopravu. „Keďže k poruchám a poškodeniam dochádza spravidla počas prevádzky MHD a často je pri ich odstraňovaní nutné vypnúť napájanie troleje v danom úseku, je možné, že v tomto období bude trolejbusová doprava čiastočne obmedzená.“ V prípade plánovanej údržby, opráv a revízií sa tieto vykonávajú v noci, cez víkendy, alebo cez deň tak, aby to na prevádzku MHD nemalo žiadny vplyv. „Na modernizáciu a rekonštrukciu sa budeme uchádzať o nenávratné finančné prostriedky z Európskej únie prostredníctvom operačného programu Integrovaná infraštruktúra.“
Modernizácia infraštruktúry trolejbusovej dráhy je nevyhnutná najmä z dôvodu zlepšenia technického stavu, zrýchlenia trolejbusovej dráhy a skrátenia prepravného času. „V prvej fáze je najnutnejšie zrekonštruovať trakčné križovatky, ako je napríklad križovatka Komenského s ulicou Veľká okružná a následne ďalšie, čím sa zrýchli prejazd trolejbusmi a odstránia sa tak miesta s povinnou pomalou jazdou,“ doplnil. Cieľom je, aby jazda trolejbusu rovnako plynulá a aby sa eliminovali možné miesta, kde vznikajú poruchy.