MESTSKÉ ČASTI. Lístok cez SMS alebo kúpiť v obchode. To sú dve možnosti, ako si kúpiť lístok na MHD v mestských častiach Žiliny. Obyvatelia si za tie roky už zvykli, aj keď im automaty veľmi chýbajú. „Čo si ja pamätám, tak tu v Zádubní nikdy automat ani nebol. Veľmi by sme ho tu uvítali. Viete, obchod nie je otvorený nonstop a kupovať si u vodiča alebo cez SMS je drahšie. Napríklad starším ľuďom, ktorých je tu veľa, sa to neoplatí,“ hovorí Michal zo Zádubnia.
Automaty sú drahé
V súčasnosti sa v Žiline nachádza 48 automatov na lístky. Z toho sú štyri predajné automaty umiestnené v rámci integrovaného systému na železničných staniciach (hlavná stanica, Záriečie, Solinky, Bytčica). Mestských častiach sú umiestnené automaty v Budatíne (Námestie Hrdinov), Mojšovej Lúčke (škola), Bytčici (povyše cukrárne Bátor vedľa hlavnej cesty). V ostatných prímestských častiach ako sú Trnové, Považský Chlmec, Brodno, Bánová, Žilinská Lehota, Zádubnie, Zástranie sa cestovné lístky predávajú u zmluvných partnerov, teda v obchodoch a novinových stánkoch.
„Cena jedného automatu sa na dostupnom trhu v súčasnosti pohybuje vo výške minimálne 7-tisíc eur. Ďalšie náklady sú spojené s jeho prevádzkovaním. Dopravný podnik vie o požiadavkách cestujúcich na zhustenie siete predajných automatov, ale môže podniknúť len také kroky, ktoré sú z ekonomického, ale mnohokrát najmä z technického hľadiska, možné,“ povedal Ján Barienčík, riaditeľ Dopravného podniku mesta Žilina (DPMŽ). „V záujme našej spoločnosti je, aby počet umiestnených predajných automatov rástol, no nie je to ľahká záležitosť, ktorú je ľahké zabezpečiť,“ dodal.
Umiestnenia vyberali podľa prieskumu
O umiestnení automatov rozhodovali podľa presných analýz, ktoré zahrňovali počet cestujúcich, ktorí nastupujú na každej zastávke. Zvážili aj to, či si cestujúci označil papierový lístok, alebo využil čipovú kartu. Na rozhodnutie, kde sa automaty umiestnia, má vplyv niekoľko faktorov. „Dopravný podnik realizoval aj prieskum u cestujúcej verejnosti v oblasti požiadaviek na umiestnenie predajných automatov na lístky MHD. Do prieskumu sa zapojilo viac ako tisíc respondentov. Teda jedným z faktorov sú aj výsledky z realizovaného prieskumu. Predbežné výsledky prieskumu sa na 80 % zhodujú s výsledkami analýz o počte nástupov do vozidiel MHD, ktoré eviduje dopravný podnik prostredníctvom vozidlového informačného systému,“ vysvetľuje riaditeľ.
Ďalším faktorom je počet nástupov cestujúcich na jednotlivých zastávkach. Tých je v Žiline 230. Čísla sa pohybujú od 314 do 740-tisíc cestujúcich za rok na jednej zastávke v oboch smeroch. „Ďalší faktor je technického charakteru, pričom ide o to, či je pri danej zastávke možnosť pripojenia automatu na zdroj elektrickej energie. Či je tam potrebné vybudovať samostatnú elektrickú prípojku alebo je možné využiť iné technické pripojenie, ako napríklad trakčné vedenie cez meniče, prípadne iné,“ povedal o ďalšom faktore Barienčík.
Dá sa kúpiť v obchode
Samozrejme, pri výbere umiestnenia automatov sa zohľadňoval aj fakt, či sa pri zastávke nachádza obchod alebo novinový stánok. „V našom obchode si môžeme kúpiť lístok, aj tak robíme. Ale cez týždeň je otvorený do 18.00 a v sobotu do 12.00. Sme trochu ukrátený minimálne o pohodlné cestovanie,“ dodáva Michal zo Zádubnia. Dopravný podnik odporúča čipovú kartu alebo SMS lístok. „V Žiline v súčasnosti využíva viac ako 50 % cestujúcich cestovanie na čipové karty. Cestujúci z prímestských častí, kde nie sú automaty, si jednotný cestovný lístok môžu zakúpiť u našich zmluvných partnerov. Ďalej je možnosť zakúpenia si cestovného lístka u vodiča alebo SMS cestovného lístka,“ dodáva riaditeľ DPMŽ.
„Takto fungujeme bežne. Ale skúste si kúpiť napríklad lístok u vodiča. Nie každý je vľúdny,“ hovorí Róbert z Trnového.
Viac ich nebude
Automaty nechýbajú len v mestských častiach, ale aj na iných úsekoch v meste. DPMŽ však počty zvyšovať nebude. „V súčasnosti nemáme v pláne rozširovať sieť predajných automatov, ale požiadavky na umiestnenie predajných automatov evidujeme,“ hovorí riaditeľ dopravného podniku. „Dávame taktiež do pozornosti, že Mesto Žilina, ako aj dopravný podnik, postupne uvádza do praxe bezplatnú dopravu s cieľom spustiť bezplatnú dopravu pre všetkých Žilinčanov. Je to taktiež jeden z faktorov, ktorý nám ukáže, do akej miery bude nutné do budúcnosti zahusťovať sieť predajných automatov, alebo v niektorých častiach úplne stratia svoju opodstatnenosť,“ dodáva na záver.