ŽILINA. Uprednostňovanie vozidiel mestskej hromadnej dopravy (MHD) na svetelných križovatkách v Žiline začal v septembri testovať Dopravný podnik mesta Žilina (DPMŽ), s.r.o. Podľa riaditeľa DPMŽ Jána Barienčíka to má svoje opodstatnenie a prispeje k zvýšeniu kvality služieb poskytovaných dopravným podnikom.
"Vypracovanie štúdie preferencie vozidiel MHD v podmienkach mesta Žilina na svetelne riadených križovatkách zadalo mesto Žilina v júni tohto roku. Štúdiu vypracovala spoločnosť ALAM, s.r.o., ktorá v spolupráci s dopravným podnikom vytypovala na začiatku prác na štúdii dve križovatky, na ktorých bola preferencia testovaná. Išlo o križovatku Hálkova Veľká okružná a križovatku Vojtecha Spanyola - Veľká okružná," uviedol dopravno-prevádzkový námestník DPMŽ Ján Šimko.
Vybrali štyri linky
Doplnil, že zároveň boli na testovanie vybrané štyri linky MHD (5, 6, 21 a 22), ktoré týmito križovatkami prechádzajú, a do štyroch vozidiel nainštalovali potrebné zariadenia na komunikáciu s radičmi príslušných križovatiek (palubný počítač, rádiostanica na prenos údajov do radiča a GPS modul).
"V septembri sa začal zber dát z vozidiel v reálnej premávke, na základe ktorých sa postupne programovali a upravovali radiče križovatiek. V tomto období bola komunikácia medzi vozidlom a radičmi pasívna, monitoroval sa stav pred preferenciou. V druhej polovici septembra už testovacie vozidlá jazdili cez spomínané križovatky s aplikovaným režimom podmienenej preferencie a získavali sa údaje, ktoré následne slúžili na vyhodnocovanie a posudzovanie stavu preferencie," doplnil Šimko.
Jazda bola plynulá
"Som milo prekvapený, aká plynulá bola jazda na linke pri prejazdoch cez križovatky s aplikovanou preferenciou. Výmena údajov medzi vozidlom a radičom fungovala veľmi rýchlo a presne, výsledkom čoho bol poskytnutý signál ´voľno´ autobusu MHD pri prejazdoch križovatkou požadovanými smermi," povedal po minulotýždňovej praktickej ukážke jazdy vozidla MHD prednosta Mestského úradu v Žiline Igor Liška.
DPMŽ chce v budúcnosti podľa riaditeľa Jána Barienčíka využiť finančné zdroje z Integrovaného regionálneho operačného programu na zakúpenie potrebných zariadení do všetkých vozidiel a taktiež do ďalších križovatiek v meste.
"Obidva operačné programy Európskej únie (EÚ) na podporu dopravy (OPII a IROP) majú vo svojom znení podmienku, že finančná podpora obnovy vozidiel v mestskej hromadnej doprave bude možná až po realizácii opatrení na zabezpečenie preferencie vozidiel MHD na linkách, pre ktoré budú určené," doplnil riaditeľ DPMŽ s tým, že testovacia prevádzka preferencie vozidiel MHD bude pokračovať do konca októbra.