Štvrtok, 23. november, 2017 | Meniny má Klement
Pridajte si svoje mesto

Sanácia brala pod Strečnom bude stáť takmer milión eur

Obrovské finančné prostriedky si vyžiada sanácia skalného masívu pod hradom Strečno.

Hradné bralo robí vrásky na čele vodičom i všetkým zainteresovaným.(Zdroj: ARCHÍV SME)

STREČNO. Na sanáciu skalného masívu pod hradom Strečno bude potrebných 939 600 eur. Ministerstvo životného prostredia (MŽP) to uvádza v správe o havarijnom stave hradného brala s návrhmi na riešenie, ktorú ešte musí schváliť vláda. Požadované prostriedky sa použijú na vypracovanie podrobného inžiniersko-geologického prieskumu a na prípravné a sanačné práce, počas ktorých musí byť doprava pod skalným bralom na štátnej ceste I/18 úplne vylúčená. MŽP tiež navrhuje, aby bol na najnebezpečnejšie miesto predpokladaného odtrhnutia previsu nainštalovaný nový elektronický dilatometer, ktorý umožňuje online meranie pohybov, zber dát a ich vyhodnotenie.

Najkritickejšou časťou hradnej steny sú jej najvyššie bloky a previsy, ktoré si vyžadujú urýchlené zabezpečenie. Skalný blok na hradnom brale pod kaplnkou má charakter previsu, ktorý je od masívu oddelený výraznou trhlinou merajúcou až 4,414 mm. V skalnom masíve sa podľa správy nachádzajú aj ďalšie pukliny, ako aj priečne systémy puklín, ktoré sú príčinou lokálnych skalných zosuvov a vypadávania skalných úlomkov. "Stav hornín v stene pod hradom možno definovať ako veľmi nepriaznivý a nebezpečný, a to nielen pre premávku na ceste I/18, ktorou denne prejde 28 000 až 30 000 vozidiel, keďže previsy a bloky s kubatúrou stoviek metrov kubických sa môžu neočakávane odtrhnúť a zosunúť, ale stačí aj menší skalný úlomok, ktorý po uvoľnení môže zraniť alebo usmrtiť človeka," píše sa v správe.

Posledná sanácia pred tridsiatimi rokmi

Hrad Strečno sa nachádza na severnom okraji Malej Fatry na vyše sto metrov vysokom skalnom brale nad riekou Váh. Pod strmým skalným masívom vedie frekventovaná štátna cesta I. triedy č. 1/18, spájajúca Žilinu s Martinom. Pod bralom sú tiež vybudované parkovacie plochy s bufetom rýchleho občerstvenia. V roku 1984 sa uskutočnila zatiaľ posledná sanácia skalného masívu. Stabilita skalnej steny bola zabezpečená hlavne mikropilótami a injektážou. Skalné previsy boli dočasne zabezpečené oceľovými lanami. Od sanácie však uplynulo 31 rokov a za ten čas obnažené horniny na skalnej stene zvetrávali a uvoľňovali sa.

Situáciou sa bude zaoberať vláda

Predkladaný materiál vypracovalo MŽP, Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja v spolupráci so Žilinským samosprávnym krajom. Posudok bol vypracovaný spoločnosťou GEOstatik a.s., Žilina. Uznesenie vlády z 24. júna 2015 uložilo vypracovať správu o súčasnom stave skalného brala s návrhmi na riešenie havarijného stavu do 30. septembra. Vláda sa bude materiálom zaoberať na jednom z jej ďalších zasadnutí.

Ďalšie články z témy Strečno

Článok je zaradený aj do ďalších tém Cesta pod Strečnom

  1. Na Ulici vysokoškolákov vzniknú tri kruhové križovatky. Jednu zrušia 1 070
  2. NDS posúva termín výstavby D1. Nechce, aby sa diaľnica skončila v poli 458
  3. Tragédia na Kysuciach. V zhorenom aute našli mŕtvolu 414
  4. Na diamantovej svadbe sa žartovalo i poplakalo Foto 227
  5. D1 pri Žiline definitívne skončí v poli 151
  6. V Žiline sú nové trolejbusy. Do roka vynovia celý vozový park 66
  7. Žilinského lekára a jeho pacientov odsúdili za korupciu 43
  8. FOTO: Žilina hostila jedinečnú hokejovú exhibíciu Foto 36
  9. Pomôžte: Polícia pozná muža, ktorý mal dobiť a okradnúť dôchodkyňu 22
  10. Jurinová zosadila Blanára zo žilinskej župy (minúta po minúte) Foto 19

Najčítanejšie správy

Žilina

Na Ulici vysokoškolákov vzniknú tri kruhové križovatky. Jednu zrušia

Lokalita je treťou najnehodovejšou v Žiline. Do bezpečnosti dopravy chce mesto investovať v priebehu troch rokov.

NDS posúva termín výstavby D1. Nechce, aby sa diaľnica skončila v poli

Hoci si diaľničiari vybrali zhotoviteľa privádzača do Žiliny ešte pred štyrmi mesiacmi, až teraz podpísali zmluvu so stavebnou spoločnosťou.

Tragédia na Kysuciach. V zhorenom aute našli mŕtvolu

Otrasný prípad sa stal v obci Zákopčie.

Na diamantovej svadbe sa žartovalo i poplakalo

Jarmila a Milan Šmárikovci oslávili šesť desaťročí v jednom manželstve.

D1 pri Žiline definitívne skončí v poli

Hoci si diaľničiari vybrali zhotoviteľa privádzača do Žiliny ešte pred štyrmi mesiacmi, dodnes nie je zmluva so stavebnou spoločnosťou podpísaná.

Blízke regióny

V Zákopčí pri požiari možno uhorel miestny podnikateľ

K obrovskej tragédii došlo v obci Zákopčie. Horelo tam osobné motorové vozidlo, v ktorom zrejme zahynul 54-ročný miestny podnikateľ.

Nešťastie v lese vzalo dvom deťom otca

Dvoch lesných robotníkov privalil strom. Jeden má zranenú ruku, druhý zraneniam podľahol.

Toľko kritizovaný podchod v centre Martina sa najprv zmení od Galérie, potom aj od tržnice

Do problémového objektu nalejú tisíce eur, na jeho obnovu už prispel aj majiteľ Obchodného centra Galéria.

Má to logiku? Dieťa jedlo zjesť môže, prasa nie. Aj taký je zákon

Malé dediny nemohli splniť podmienky získania peňazí na nákup kompostérov. Ich spojením šanca na dotáciu vzrástla, výsledok je však stále neistý.

Takto sa čoskoro rozšíri martinské Campo di Martin

Do areálu nákupného strediska v martinských Košútoch pribudne nový objekt. Robotníci tam čoskoro postavia ďalšie centrum s desiatimi prevádzkami pre obchod a služby.

Všetky správy

Slovensko ničí lowcostová mentalita. Kedy s tým niečo urobíme?

Atmosféra nedôstojných príjmov a života nás ničí, z nej pramenia spoločenské nedorozumenia.

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Futej predáva strojárne PPS v Detve, keď SNS chystá výrobu transportérov

S ponukou na prevzatie strojární boli oslovení záujemcovia z Česka a Slovenska.

Policajti, vojaci aj vrtuľník. Vrahov Kubašiaka hľadali tri dni

Obvinenia proti Šajgalovi, ktorý je na úteku, odznova prejedná prvostupňový okresný súd.

Analytici ukázali mapu diaľnic. Pozrite si, v akom stave je naozaj výstavba

Štát chce diaľnicu D1 do Košíc dokončiť v roku 2026. Problém s dokončením je na úseku medzi Turanmi a Hubovou.

Kam vyraziť