ŽILINA. Provizórny most do žilinskej mestskej časti Vranie by mali dokončiť do polovice októbra. Dočasný most ponad rieku Kysuca uľahčí cestovanie miestnym obyvateľom, ktorí od stredy musia do centra Žiliny jazdiť po 20-kilometrovej obchádzke cez Kysucké Nové Mesto. Jedinú priamu prístupovú cestu do mestskej časti Vranie, ktorú dlhodobo ohrozujú zosuvy svahu, žilinská radnica v stredu uzavrela, aby ju mohla opraviť. Provizórny most, ktorý stavia Národná diaľničná spoločnosť, mal byť pôvodne hotový už v polovici septembra. „Ich práce sa predĺžili o jeden mesiac, no my, žiaľ, nemôžeme odložiť stavebné práce na budúci rok, lebo sa blíži zima,“ povedal prednosta mestského úradu v Žiline Igor Liška. Stabilizáciu svahu a spevnenie cesty za vyše 250-tisíc eur by mali dokončiť do 7. decembra. Dovtedy do časti Vranie nepremáva ani mestská hromadná doprava a linka č. 30 dočasne končí na zastávke Jastrabia.
Most tvoria dve mostné konštrukcie
Dočasný most, po ktorom bude viesť obchádzková trasa do časti Vranie, budú tvoriť dve provizórne mostné konštrukcie, pre každý jazdný smer jedna, a bude tam aj lávka pre peších. Na most bude povolený vjazd vozidlám do 7,5 tony s výnimkou vozidiel MHD. „Napojenie mosta od mestskej časti Brodno bude vyriešené dočasnou križovatkou s cestou prvej triedy I/11 s pruhom pre odbočovanie doľava,“ uviedol hovorca mesta Pavol Čorba.
Jediná prístupová cesta do žilinskej časti Vranie sa na viacerých úsekoch dlhodobo zosúva a deformuje najmä vplyvom pôsobenia spodnej vody v svahovitom teréne. Posun cesty zaznamenali aj na úseku, ponad ktorý sa buduje diaľnica D3, ale podľa Čorbu nesúvisí so samotnou stavbou diaľnice. „Zhotoviteľ stavby diaľnice permanentne sleduje stav prístupovej cesty a v súčasnosti už robí opatrenia na stabilizáciu cestného telesa a systém odvodnenia cesty,“ povedal Čorba.
Úzku cestu v zosuvnom pásme žilinskej mestskej časti Vranie využívajú denne stovky vodičov z Kysúc ako skratku do Žiliny. Mesto i kraj sa už niekoľko rokov snažia kľukatú cestu tretej triedy vedúcu pomedzi domy preklasifikovať na miestnu komunikáciu a pre tranzitnú dopravu ju úplne uzavrieť. Zatiaľ to však nie je možné, na rekonštrukciu cesty totiž boli použité aj peniaze z eurofondov. „Je tam podmienka päť rokov. Čakáme na rok 2017, keď budeme môcť obmedziť aj tranzitnú dopravu. Viem si predstaviť, že táto komunikácia bude uzavretá a bude z nej vyslovene len účelová miestna komunikácia,“ povedal žilinský primátor Igor Choma. Obyvatelia mestskej časti Vranie sa pomoci dožadujú už niekoľko rokov, na jeseň 2010 vyše štyristo ľudí dokonca blokovalo cestu a hrozilo, že ak sa nič nezmení, sú odhodlaní opakovať blokády aj každý deň.
Vozovka nespĺňa kritériá
Napriek tomu, že miestami len štyri metre široká vozovka nespĺňa kritériá ani cesty tretej triedy, podľa výsledkov sčítania prejde po nej každý deň približne 1 200 áut, z troch štvrtín pritom ide o tranzitnú dopravu medzi Žilinou a Kysucami. Cesta je široká štyri až 4,5 metra a pre blízko stojace domy ju už nie je možné rozšíriť. Podľa noriem má mať dvojprúdová cesta tretej triedy šírku 6,5 metra plus jeden meter pre chodník.