Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Nákladná doprava im ničí život

Ľudí zo Škultétyho ulice roky trápi nákladná doprava. Kamióny, ktoré v desiatkach denne prechádzajú týmto úsekom im ničia domy, ale aj zdravie.

Po mesiacoch rokovaní sa zrejme ľady pohli.Po mesiacoch rokovaní sa zrejme ľady pohli. (Zdroj: ARCHÍV SME)

ŽILINA. Po pár minútach státia na Škultétyho ulici vás zaručene rozbolí hlava. Kamióny, ktoré ulicu využívajú ako skratku, ľuďom ničia domy, ale aj psychické zdravie. Dotknutí bojovali za nápravu a po mesiacoch rokovaní s mestom to vyzerá, že sa situácia konečne pohne. Nákladnú dopravu nad 3,5 tony presmerujú.

Kamióny ničia domy

„My to tu máme na dennom poriadku. Kamióny si tu robia čo chcú. Domy nám praskajú, všetko sa otriasa v základoch. Cesta nikdy nebola pripravená na takýto nápor. Ráno o 8. hodine nemáte šancu vyjsť ani z vlastného dvora,“ povedala jedna z obyvateliek Škultétyho ulice Vladimíra Taranová Ďurdíková.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa nej na ich rodnej ulici už nie je miesto pre život. Starší ľudia sú zúfalí a všetci podporili iniciatívu. Hlavným argumentom pri prvotných rokovaniach bol dôvod, že ak odklonia nákladnú dopravu, tak autá pôjdu automaticky cez Žitnú a Horeckú. Na to podľa dotknutých obyvateľov nie je dôvod, pretože štvorprúdová cesta smerom na Rajec je v dnešnej dobe menej využívaná. Problémov má ulica viac. Jedným z nich je aj zaťaženie kanalizačného zberača odpadu.

Problémov je viac

„Nepoznáme štruktúru podkladových vrstiev vozovky na ulici Škultétyho a ani možnosti jej dynamického zaťaženia, no môžeme sa domnievať, že v čase výstavby kanalizačného zberača neboli na konštrukčné vrstvy komunikácie kladené tak vysoké nároky,“ píše sa v stanovisku Severoslovenských vodárni a kanalizácií, a.s..

Skryť Vypnúť reklamu

Túto domnienku podľa stanoviska umocňuje aj súčasné poškodenie krytu vozovky na niektorých miestach.

Merali intenzitu dopravy

Mesto nariadilo meranie intenzity dopravy v tomto úseku. „Škultétyho ulica vyhovuje v plnom rozsahu. Problémom sú križovatky, kde sa tvoria kolóny, ale aj rýchlosť áut, ktoré po ceste jazdia. Ráno v čase špičky od 7.15 do 8.15 sme napočítali 80 nákladných vozidiel a štyri autobusy,“ povedal Ján Čelko z Katedry cestného staviteľstva Žilinskej Univerzity.

Ľudia, ktorí tu žijú, sú ale presvedčení, že nákladných áut prejde v čase rannej aj poobednej špičky ďaleko viac. Nakoniec to vyzerá, že sa situácia, ktorá sa zdala neriešiteľná, pohne dopredu. „Blížime sa, dúfam, k zdarnému koncu. Dopravnú záťaž nákladných vozidiel zo Škultétyho ulice chceme presmerovať na cestu I/64, kde má pôsobnosť Okresný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie, Okresný dopravný inšpektorát v Žiline, Krajský dopravný inšpektorát,“ povedal prednosta Mestského úradu v Žiline Igor Liška a doplnil, že tlak obyvateľov tu bol a je stále.

Skryť Vypnúť reklamu

Tlak bol intenzívny

„Začali sme v roku 2013 ale intenzívnejšie sme to riešili v roku 2014. Spracovanie projektovej dokumentácie dopravného značenia, následné úpravy, stretnutia so správcami komunikácii. V októbri 2014 bola požiadavka Okresného dopravného inšpektorátu v Žiline na zaslanie údajov zo sčítania dopravy križovatiek pri „Fackárni“ a svetelnej križovatke pri Metre. Po medializácii na jar 2015 inšpektorát požiadal listom o kapacitné posúdenie týchto križovatiek. Mesto následne pripravilo podklady a tie prezentoval spracovateľ Ján Čelko 1. júla,“ doplnil Liška.

Špecifickosť tejto lokality je podľa neho v tom, že spája dve priemyselné zóny a ťažké nákladné vozidlá poškodzujú majetok a zdravie občanov emisiami a nadmerným hlukom.

Vozidlá presmerujú

Projektovú dokumentáciu po zapracovaní úprav, ktoré prezentoval Ján Čelko, postúpime inšpektorátu na schválenie. „Rozhodujúce je práve odsúhlasenie dopravného inšpektorátu. Ak bude projektová dokumentácia schválená, prerokuje sa so správcami komunikácií. Následne sa vydá dopravné určenie,“ doplnil Liška.

Samozrejme, firmy v tejto lokalite budú počas procesu oboznámené so zmenou, aby dali informácie o presmerovaní dopravy svojim dopravcom. „Po zavedení je určite potrebná kontrolná činnosť zo strany mestskej aj štátnej polície.“

Projektová dokumentácia predpokladá uzatvorenie ulíc Škultétyho, Pri Rajčanke a ulice Žitná pre vozidlá nad 3,5 tony, s výnimkou dopravnej obsluhy. „Nákladné vozidlá presmerujeme zo smeru Kragujevská cez cestu I/64 na svetelnú križovatku pri Metre, kadiaľ sa dostanú do priemyselnej zóny,“ dodal prednosta.

Zámer ľudí zo Škultétyho ulice sa tak splní. „Určite sme nechceli, aby sa nákladná doprava presmerovala tak, aby ťažké vozidlá išli popri Závodskom kostolíku, preto by bola táto alternatíva pre nás najprijateľnejšia,“ povedal Richard Žilinčan, ktorý tiež roky znášal nákladnú dopravu na Škultétyho ulici.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  2. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  8. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  9. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  10. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 940
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 28 441
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 684
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 200
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 114
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 313
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 569
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 685
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 382
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 973
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Inkasovali rovnaký počet gólov ako posledné Pohronie. V čom sú ale Žilinčania najlepší v súťaži?

Na jesennú časť žilinských futbalistov sme sa pozreli rečou čísel.

Gólová radosť Žilinčanov

Mosty vo Vraní v ohrození. Bude vo februári prejazd cez premostenie nelegálny?

Prenájom dočasných mostov je drahý. Župa rokouje o tom, aby celú záležitosť prevzala na seba NDS.

Bývalú predsedníčku Krajského súdu Žilina opäť zadržali

V akcii Plevel 2 bola zadržaná aj sudkyňa Mária U.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Frajeri jazdili autom po zamrznutej priehrade, prelomil sa ľad

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

Polícia pátra po Ľubošovi Blahovi

Policajti hľadajú Ľuboša Blahu z Hornej Vsi.

Odišiel prvý tréner majstra sveta, lúčil sa s ním aj hokejový reprezentant

Gustáv „Guňo“ Buček nás opustil 7. januára vo veku 77 rokov.

Už ste čítali?