Dopravný podnik je v strate

Dopravný podnik mesta Žiliny prerobil minulý rok takmer štvrť milióna eur, ktoré bude musieť radnica vykryť z mestského rozpočtu. Cestovné zvýšiť neplánujú.

Mestská hromadná doprava.Mestská hromadná doprava. (Zdroj: AJ)

ŽILINA. Dopravný podnik mesta Žiliny prerobil minulý rok takmer štvrť milióna eur, ktoré bude musieť radnica vykryť z mestského rozpočtu. Podľa riaditeľa podniku Jána Barienčíka je to dôsledok nákupu nových trolejbusov a autobusov, ale aj poklesu predaja cestovných lístkov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ovplyvnil to nákup trolejbusov

„Výška hospodárskeho výsledku z výkonov vo verejnom záujme je ovplyvnená najmä zakúpením nových dopravných prostriedkov, čo sa prejavilo nárastom odpisov v medziročnom porovnaní o 116 945 eur a nákladových úrokov z úveru v porovnaní s rokom 2013 o 66 660 eur,“ povedal Barienčík a dodal, že na hospodársky výsledok mal vplyv aj pokles tržieb z predaja cestovných lístkov, čo sa prejavilo v porovnaní s rokom 2013 poklesom o 103 921 eur. Aj napriek strate dopravný podnik neplánuje zvýšiť cestovné.

SkryťVypnúť reklamu

Autobusy ľudia využívajú menej

Žilinské mestské autobusy a trolejbusy, ktoré najazdili minulý rok na 18 linkách tri a pol milióna kilometrov, využíva čoraz menej cestujúcich. Kým v roku 2008 prepravili 13,5 milióna ľudí, v roku 2014 už len 10,8 milióna. Dopravný podnik však každoročne dostáva od mesta vyššiu dotáciu. Dopravný podnik pre porovnanie uvádza, že napríklad v roku 2013 mesto Žilina dotovalo jeden kilometer sumu 0,87 eura, mesto Banská Bystrica 0,96 eura, mesto Nitra 1,17 eura.

U trolejbusov zaznamenali nárast

„Každá verejná hromadná doprava, ktorá funguje na princípe poskytovania služieb vo verejnom záujme, musí byť dotovaná. Okrem toho, že sa v tejto doprave uplatňuje systém tarifných zliav pre rôzne skupiny cestujúcich, verejná doprava musí zabezpečovať dopravnú obslužnosť aj v takých časoch, kedy po doprave nie je vysoký dopyt,“ doplnil Barienčík. Preto nie je možné jednoznačne povedať, ktoré linky alebo obsluhované časti mesta sú stratové. „Evidujeme však počet prepravených cestujúcich, ktorý v roku 2014 nebol nižší oproti roku 2013. Na niektorých linkách bol pokles cestujúcich, ale zase na iných sme zaznamenali nárast počtu prepravených cestujúcich.“ U trolejbusových liniek podľa neho dokonca zaznamenali nárast cestujúcich o dve percentá, pričom linky číslo 4, 5, 6 a 14 majú na tom najväčší podiel. U autobusových liniek máme nárast na linkách číslo 30 a 27.

SkryťVypnúť reklamu

„V roku 2014 sa nám podarilo zastaviť klesajúci trend počtu prepravených cestujúcich. V minulých rokoch sme zaznamenávali úbytok počtu prepravených cestujúcich na úrovni 2 – 2,5 percenta,“ povedal riaditeľ dopravného podniku. Už viac ako dva roky sa s cestujúcimi snažia komunikovať pri plánovaní grafikonu a prispôsobovať časy odchodov spojov jednotlivých liniek tak, aby to vyhovovalo čo najväčšiemu počtu cestujúcich.

Budú sa uchádzať o financie z operačných programov

„Nie je však reálne vyhovieť každému, preto všetky prijaté návrhy analyzujeme, spracujeme návrh grafikonu a opätovne predkladáme cestujúcej verejnosti na pripomienkovanie. Veríme, že ak budú spoje v čo najväčšej miere prispôsobené ich potrebám, budú mestskú hromadnú dopravu viacej využívať,“ dodal Barienčík. Do budúcnosti sa plánuje podnik uchádzať o možnosti čerpania finančných prostriedkov z dvoch operačných programov zameraných na verejnú osobnú dopravu v programovom období 2014-2020. Chcú zmodernizovať vozidlový park, trolejbusovú infraštruktúru, informačné systémy a technológie, zastávky a podobne.

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 623
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 551
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 057
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 851
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 604
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 10 324
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 093
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 137
  1. Viktor Pamula: Dvadsať rokov v NATO.
  2. Ivan Mlynár: Nácek Tomáš Taraba : „Medveď hnedý, vinný vo všetkých bodoch obžaloby“.
  3. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  4. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  5. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  6. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  7. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  8. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 208
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 681
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 493
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 10 533
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 418
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 398
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 499
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 374
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Viktor Pamula: Dvadsať rokov v NATO.
  2. Ivan Mlynár: Nácek Tomáš Taraba : „Medveď hnedý, vinný vo všetkých bodoch obžaloby“.
  3. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  4. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  5. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  6. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  7. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  8. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 208
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 681
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 493
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 10 533
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 418
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 398
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 499
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 374
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu