ŽILINA. Dopravný podnik mesta Žiliny prerobil minulý rok takmer štvrť milióna eur, ktoré bude musieť radnica vykryť z mestského rozpočtu. Podľa riaditeľa podniku Jána Barienčíka je to dôsledok nákupu nových trolejbusov a autobusov, ale aj poklesu predaja cestovných lístkov.
Ovplyvnil to nákup trolejbusov
„Výška hospodárskeho výsledku z výkonov vo verejnom záujme je ovplyvnená najmä zakúpením nových dopravných prostriedkov, čo sa prejavilo nárastom odpisov v medziročnom porovnaní o 116 945 eur a nákladových úrokov z úveru v porovnaní s rokom 2013 o 66 660 eur,“ povedal Barienčík a dodal, že na hospodársky výsledok mal vplyv aj pokles tržieb z predaja cestovných lístkov, čo sa prejavilo v porovnaní s rokom 2013 poklesom o 103 921 eur. Aj napriek strate dopravný podnik neplánuje zvýšiť cestovné.
Autobusy ľudia využívajú menej
Žilinské mestské autobusy a trolejbusy, ktoré najazdili minulý rok na 18 linkách tri a pol milióna kilometrov, využíva čoraz menej cestujúcich. Kým v roku 2008 prepravili 13,5 milióna ľudí, v roku 2014 už len 10,8 milióna. Dopravný podnik však každoročne dostáva od mesta vyššiu dotáciu. Dopravný podnik pre porovnanie uvádza, že napríklad v roku 2013 mesto Žilina dotovalo jeden kilometer sumu 0,87 eura, mesto Banská Bystrica 0,96 eura, mesto Nitra 1,17 eura.
U trolejbusov zaznamenali nárast
„Každá verejná hromadná doprava, ktorá funguje na princípe poskytovania služieb vo verejnom záujme, musí byť dotovaná. Okrem toho, že sa v tejto doprave uplatňuje systém tarifných zliav pre rôzne skupiny cestujúcich, verejná doprava musí zabezpečovať dopravnú obslužnosť aj v takých časoch, kedy po doprave nie je vysoký dopyt,“ doplnil Barienčík. Preto nie je možné jednoznačne povedať, ktoré linky alebo obsluhované časti mesta sú stratové. „Evidujeme však počet prepravených cestujúcich, ktorý v roku 2014 nebol nižší oproti roku 2013. Na niektorých linkách bol pokles cestujúcich, ale zase na iných sme zaznamenali nárast počtu prepravených cestujúcich.“ U trolejbusových liniek podľa neho dokonca zaznamenali nárast cestujúcich o dve percentá, pričom linky číslo 4, 5, 6 a 14 majú na tom najväčší podiel. U autobusových liniek máme nárast na linkách číslo 30 a 27.
„V roku 2014 sa nám podarilo zastaviť klesajúci trend počtu prepravených cestujúcich. V minulých rokoch sme zaznamenávali úbytok počtu prepravených cestujúcich na úrovni 2 – 2,5 percenta,“ povedal riaditeľ dopravného podniku. Už viac ako dva roky sa s cestujúcimi snažia komunikovať pri plánovaní grafikonu a prispôsobovať časy odchodov spojov jednotlivých liniek tak, aby to vyhovovalo čo najväčšiemu počtu cestujúcich.
Budú sa uchádzať o financie z operačných programov
„Nie je však reálne vyhovieť každému, preto všetky prijaté návrhy analyzujeme, spracujeme návrh grafikonu a opätovne predkladáme cestujúcej verejnosti na pripomienkovanie. Veríme, že ak budú spoje v čo najväčšej miere prispôsobené ich potrebám, budú mestskú hromadnú dopravu viacej využívať,“ dodal Barienčík. Do budúcnosti sa plánuje podnik uchádzať o možnosti čerpania finančných prostriedkov z dvoch operačných programov zameraných na verejnú osobnú dopravu v programovom období 2014-2020. Chcú zmodernizovať vozidlový park, trolejbusovú infraštruktúru, informačné systémy a technológie, zastávky a podobne.