Dopravný podnik je v strate

Dopravný podnik mesta Žiliny prerobil minulý rok takmer štvrť milióna eur, ktoré bude musieť radnica vykryť z mestského rozpočtu. Cestovné zvýšiť neplánujú.

Mestská hromadná doprava.Mestská hromadná doprava. (Zdroj: AJ)

ŽILINA. Dopravný podnik mesta Žiliny prerobil minulý rok takmer štvrť milióna eur, ktoré bude musieť radnica vykryť z mestského rozpočtu. Podľa riaditeľa podniku Jána Barienčíka je to dôsledok nákupu nových trolejbusov a autobusov, ale aj poklesu predaja cestovných lístkov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ovplyvnil to nákup trolejbusov

„Výška hospodárskeho výsledku z výkonov vo verejnom záujme je ovplyvnená najmä zakúpením nových dopravných prostriedkov, čo sa prejavilo nárastom odpisov v medziročnom porovnaní o 116 945 eur a nákladových úrokov z úveru v porovnaní s rokom 2013 o 66 660 eur,“ povedal Barienčík a dodal, že na hospodársky výsledok mal vplyv aj pokles tržieb z predaja cestovných lístkov, čo sa prejavilo v porovnaní s rokom 2013 poklesom o 103 921 eur. Aj napriek strate dopravný podnik neplánuje zvýšiť cestovné.

SkryťVypnúť reklamu

Autobusy ľudia využívajú menej

Žilinské mestské autobusy a trolejbusy, ktoré najazdili minulý rok na 18 linkách tri a pol milióna kilometrov, využíva čoraz menej cestujúcich. Kým v roku 2008 prepravili 13,5 milióna ľudí, v roku 2014 už len 10,8 milióna. Dopravný podnik však každoročne dostáva od mesta vyššiu dotáciu. Dopravný podnik pre porovnanie uvádza, že napríklad v roku 2013 mesto Žilina dotovalo jeden kilometer sumu 0,87 eura, mesto Banská Bystrica 0,96 eura, mesto Nitra 1,17 eura.

U trolejbusov zaznamenali nárast

„Každá verejná hromadná doprava, ktorá funguje na princípe poskytovania služieb vo verejnom záujme, musí byť dotovaná. Okrem toho, že sa v tejto doprave uplatňuje systém tarifných zliav pre rôzne skupiny cestujúcich, verejná doprava musí zabezpečovať dopravnú obslužnosť aj v takých časoch, kedy po doprave nie je vysoký dopyt,“ doplnil Barienčík. Preto nie je možné jednoznačne povedať, ktoré linky alebo obsluhované časti mesta sú stratové. „Evidujeme však počet prepravených cestujúcich, ktorý v roku 2014 nebol nižší oproti roku 2013. Na niektorých linkách bol pokles cestujúcich, ale zase na iných sme zaznamenali nárast počtu prepravených cestujúcich.“ U trolejbusových liniek podľa neho dokonca zaznamenali nárast cestujúcich o dve percentá, pričom linky číslo 4, 5, 6 a 14 majú na tom najväčší podiel. U autobusových liniek máme nárast na linkách číslo 30 a 27.

SkryťVypnúť reklamu

„V roku 2014 sa nám podarilo zastaviť klesajúci trend počtu prepravených cestujúcich. V minulých rokoch sme zaznamenávali úbytok počtu prepravených cestujúcich na úrovni 2 – 2,5 percenta,“ povedal riaditeľ dopravného podniku. Už viac ako dva roky sa s cestujúcimi snažia komunikovať pri plánovaní grafikonu a prispôsobovať časy odchodov spojov jednotlivých liniek tak, aby to vyhovovalo čo najväčšiemu počtu cestujúcich.

Budú sa uchádzať o financie z operačných programov

„Nie je však reálne vyhovieť každému, preto všetky prijaté návrhy analyzujeme, spracujeme návrh grafikonu a opätovne predkladáme cestujúcej verejnosti na pripomienkovanie. Veríme, že ak budú spoje v čo najväčšej miere prispôsobené ich potrebám, budú mestskú hromadnú dopravu viacej využívať,“ dodal Barienčík. Do budúcnosti sa plánuje podnik uchádzať o možnosti čerpania finančných prostriedkov z dvoch operačných programov zameraných na verejnú osobnú dopravu v programovom období 2014-2020. Chcú zmodernizovať vozidlový park, trolejbusovú infraštruktúru, informačné systémy a technológie, zastávky a podobne.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 813
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 431
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 109
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 570
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 786
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 293
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 981
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 961
  1. Ján Karas: Mýtus o rovnakom štarte: O tých, čo bežia bosí za dôstojnosťou
  2. Jozef Huljak: Apple Intelligence v Číne: Prečo si Apple vybral Alibabu a ako geopolitika ovplyvňuje nasadenie AI v iPhonoch
  3. Martin Fronk: Dolná Strehová nie je len o termálnej vode. Tu sa zrodila Tragédia človeka!
  4. Viktor Pamula: Ako mestská televízia vláde pomáha
  5. Ondřej Havelka: Nahota a fascinující tradice. Kultura a náboženství u Čadského jezera
  6. Otilia Horrocks: Poplach v Smere SD spôsobil Europoslanec p.T. Zdechovský / plus 2 x video/
  7. František Kukura: Konformizmus: Ako si pomaly zradíš dušu a ešte sa pri tom usmievaš
  8. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 65 682
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 703
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 136
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 131
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 015
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 625
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 6 614
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 296
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Počas letných prázdnin pravidelne klesá počet cestujúcich v regionálnych vlakoch. ZSSK preto predložila Ministerstvu dopravy SR návrh na dočasné prispôsobenie grafikonu, ktoré by sa týkalo 39 regionálnych liniek.


Hovorí o diskusii s občanmi.


1

Už o pár dní začne Myjava opäť po roku ožívať ľudovými tradíciami, hudbou, tancom, spevom, remeslami a dobrou náladou.


Michal Ščasný je novým trénerom Spartaka Trnava.

Muž na správnom mieste, vraví Gašparík.


  1. Ján Karas: Mýtus o rovnakom štarte: O tých, čo bežia bosí za dôstojnosťou
  2. Jozef Huljak: Apple Intelligence v Číne: Prečo si Apple vybral Alibabu a ako geopolitika ovplyvňuje nasadenie AI v iPhonoch
  3. Martin Fronk: Dolná Strehová nie je len o termálnej vode. Tu sa zrodila Tragédia človeka!
  4. Viktor Pamula: Ako mestská televízia vláde pomáha
  5. Ondřej Havelka: Nahota a fascinující tradice. Kultura a náboženství u Čadského jezera
  6. Otilia Horrocks: Poplach v Smere SD spôsobil Europoslanec p.T. Zdechovský / plus 2 x video/
  7. František Kukura: Konformizmus: Ako si pomaly zradíš dušu a ešte sa pri tom usmievaš
  8. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 65 682
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 703
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 136
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 131
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 015
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 625
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 6 614
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 296
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu