Dopravný podnik je v strate

Dopravný podnik mesta Žiliny prerobil minulý rok takmer štvrť milióna eur, ktoré bude musieť radnica vykryť z mestského rozpočtu. Cestovné zvýšiť neplánujú.

Mestská hromadná doprava.Mestská hromadná doprava. (Zdroj: AJ)

ŽILINA. Dopravný podnik mesta Žiliny prerobil minulý rok takmer štvrť milióna eur, ktoré bude musieť radnica vykryť z mestského rozpočtu. Podľa riaditeľa podniku Jána Barienčíka je to dôsledok nákupu nových trolejbusov a autobusov, ale aj poklesu predaja cestovných lístkov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ovplyvnil to nákup trolejbusov

„Výška hospodárskeho výsledku z výkonov vo verejnom záujme je ovplyvnená najmä zakúpením nových dopravných prostriedkov, čo sa prejavilo nárastom odpisov v medziročnom porovnaní o 116 945 eur a nákladových úrokov z úveru v porovnaní s rokom 2013 o 66 660 eur,“ povedal Barienčík a dodal, že na hospodársky výsledok mal vplyv aj pokles tržieb z predaja cestovných lístkov, čo sa prejavilo v porovnaní s rokom 2013 poklesom o 103 921 eur. Aj napriek strate dopravný podnik neplánuje zvýšiť cestovné.

SkryťVypnúť reklamu

Autobusy ľudia využívajú menej

Žilinské mestské autobusy a trolejbusy, ktoré najazdili minulý rok na 18 linkách tri a pol milióna kilometrov, využíva čoraz menej cestujúcich. Kým v roku 2008 prepravili 13,5 milióna ľudí, v roku 2014 už len 10,8 milióna. Dopravný podnik však každoročne dostáva od mesta vyššiu dotáciu. Dopravný podnik pre porovnanie uvádza, že napríklad v roku 2013 mesto Žilina dotovalo jeden kilometer sumu 0,87 eura, mesto Banská Bystrica 0,96 eura, mesto Nitra 1,17 eura.

U trolejbusov zaznamenali nárast

„Každá verejná hromadná doprava, ktorá funguje na princípe poskytovania služieb vo verejnom záujme, musí byť dotovaná. Okrem toho, že sa v tejto doprave uplatňuje systém tarifných zliav pre rôzne skupiny cestujúcich, verejná doprava musí zabezpečovať dopravnú obslužnosť aj v takých časoch, kedy po doprave nie je vysoký dopyt,“ doplnil Barienčík. Preto nie je možné jednoznačne povedať, ktoré linky alebo obsluhované časti mesta sú stratové. „Evidujeme však počet prepravených cestujúcich, ktorý v roku 2014 nebol nižší oproti roku 2013. Na niektorých linkách bol pokles cestujúcich, ale zase na iných sme zaznamenali nárast počtu prepravených cestujúcich.“ U trolejbusových liniek podľa neho dokonca zaznamenali nárast cestujúcich o dve percentá, pričom linky číslo 4, 5, 6 a 14 majú na tom najväčší podiel. U autobusových liniek máme nárast na linkách číslo 30 a 27.

SkryťVypnúť reklamu

„V roku 2014 sa nám podarilo zastaviť klesajúci trend počtu prepravených cestujúcich. V minulých rokoch sme zaznamenávali úbytok počtu prepravených cestujúcich na úrovni 2 – 2,5 percenta,“ povedal riaditeľ dopravného podniku. Už viac ako dva roky sa s cestujúcimi snažia komunikovať pri plánovaní grafikonu a prispôsobovať časy odchodov spojov jednotlivých liniek tak, aby to vyhovovalo čo najväčšiemu počtu cestujúcich.

Budú sa uchádzať o financie z operačných programov

„Nie je však reálne vyhovieť každému, preto všetky prijaté návrhy analyzujeme, spracujeme návrh grafikonu a opätovne predkladáme cestujúcej verejnosti na pripomienkovanie. Veríme, že ak budú spoje v čo najväčšej miere prispôsobené ich potrebám, budú mestskú hromadnú dopravu viacej využívať,“ dodal Barienčík. Do budúcnosti sa plánuje podnik uchádzať o možnosti čerpania finančných prostriedkov z dvoch operačných programov zameraných na verejnú osobnú dopravu v programovom období 2014-2020. Chcú zmodernizovať vozidlový park, trolejbusovú infraštruktúru, informačné systémy a technológie, zastávky a podobne.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 516
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 157
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 250
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 398
  5. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 3 234
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 101
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 264
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 110
  1. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  2. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  3. Vlado Jakubkovič: Andrej, poď k nám.
  4. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  5. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  6. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  7. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  8. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 385
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 777
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 60 879
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 174
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 468
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 674
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 832
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 657
  1. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Dielo Reflexe na Signál festivale v Prahe

Prvý ročník Light Art Festivalu premení mesto na veľkú svetelnú galériu.


Takto vyzeralo ihrisko v Terchovej v ranných hodinách (hore) a pred výkopom zápasu (dole).

Cez víkend sa odohralo 16. kolo oblastných futbalových súťaží.


Brankár Bytče Adrián Tkáč síce zneškodnil pokutový kop Osrblia, ale z následného rohu domáci vyrovnali na 1:1.

Komentár k zápasu 16. kola IV. ligy.


Gólová radosť Žiliny v semifinálovej sérii proti Nitre.

Semifinálová séria medzi Nitrou a Žilinou je vyrovnaná.


TASR
  1. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  2. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  3. Vlado Jakubkovič: Andrej, poď k nám.
  4. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  5. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  6. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  7. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  8. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 385
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 777
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 60 879
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 174
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 468
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 674
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 832
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 657
  1. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu