Prečo ste sa stali mediátorom?
- Pôvodne mi túto profesiu odporučil kamarát, za čo som mu dodnes vďačný. Všimol si, že sa rád zhováram s ľuďmi a rád im pomáham. Neskôr som si uvedomil, že mediácia a práca mediátora má niečo do činenia aj s účelom môjho života, ktorým je prinášať pokoj a harmóniu môjmu okoliu. Čím väčšiemu počtu ľudí a inštitúcií pomôžem, tým som i ja sám spokojnejší.
Čo je hlavnou náplňou vašej práce? Koľko prípadov ročne riešite?
- Mojou úlohou je pomôcť tam, kde už nie je šanca na úspech, tam, kde ľudia, firmy či rodiny nevidia východisko na dohodu či riešenie vzniknutej situácie. Mediátor vedie účastníkov mediácie ku komunikácii navzájom, k obojstrannej dohode, neraz vnáša do vzťahov rovnováhu a určuje hranice. Ročne mám vyše 320 konzultácií, žiadostí o začatie mediačného konania som minulý rok dostal okolo 156.
Dá sa pomocou mediácie vyriešiť akýkoľvek spor?
- Teoreticky áno. Mediáciu máme na Slovensku rozdelenú na civilnú a trestnú. Mojou profesiou je civilná mediácia, kde riešim rodinné, občianske, obchodné a pracovné spory. Mediáciou možno riešiť spory pred, počas i po súdnom konaní a je možné dokonca ušetriť až do 90 percent zo súdneho poplatku.
Ako dlho približne trvá uzavretie prípadu?
- Jednoduchý prípad do dvoch dní, zložitý prípad aj rok. V novembri 2014 som mal prípad, ktorý bol vyriešený do štyroch dní vrátane rozsudku súdu, ktorý mediačnú dohodu schválil vo forme zmieru.
Kedy viete, že prípad pomocou mediácie nevyriešite?
- Keď sa jeden z účastníkov rozhodne, že sa dohodnúť nechce. No i vtedy je možnosť – a to sa už stalo a mediácia bola úspešná – upriamiť pozornosť účastníka na výhody riešenia, a potom už riešenie máme aj do hodiny. Osobitým prípadom sú spory, v ktorých mediáciu nemožno použiť. Sú to i tie prípady, ak je človek – účastník pod vplyvom omamných a psychotropných látok, prípadne nie je duševne spôsobilý viesť mediáciu. Vtedy je potrebné obrátiť sa na súd.
Čo vás v súvislosti s prácou najviac mrzí?
- Že sám nevyriešim úplne všetky spory. No možno viac ma mrzí to, keď jedna zo strán nesúhlasí s mediáciou a nepozná všetky výhody, ktoré jej mediácia môže priniesť. Okrem úspory času, peňazí, je to i neformálnosť a dôvernosť.
O riešenom spore sa nedozvie nikto iný ako účastníci, mediátor a prípadne notár, ktorý na záver v niektorých prípadoch spisuje na základe mediačnej dohody zápisnicu. Mrzí ma aj to, že mnohí chcú, aby ich spor rozhodla tretia strana – sudca, namiesto toho, aby sa pokúsili spoločne nájsť to najlepšie riešenie, svoje riešenie.
Čo vás v súvislosti s prácou najviac poteší?
- Keď viem, že mnohým ľuďom som zjednodušil a zlepšil život. A tiež pozitívna spätná väzba od spokojného klienta.
Podľa čoho človek spozná kvalifikovaného mediátora?
- Kvalitný mediátor koná vždy v súlade so zákonom a má na mysli vždy dobro
klienta. Kvalitný mediátor vždy registruje Dohodu o začatí mediácie u notára.
Nezatvorí oči ani uši vo chvíli, keď mu jedna zo strán opisuje niečo, čo vyzerá ako trestný čin. V takom prípade má mediátor povinnosť nahlásiť túto skutočnosť na polícii. Chráni tým klienta, ktorý môže byť v niektorých prípadoch obeťou trestného činu.