Arogantní vodiči brzdia MHD

Nedodržiavanie nariadení a zákonov v doprave 
spôsobuje problémy aj v mestskej hromadnej doprave. Najhoršie je státie na zastávke a nedanie prednosti pri výjazde zo zastávky.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: ARCHÍV SME)

ŽILINA. „Stretávame sa každodenne z porušovaním dopravných predpisov zo strany iných vodičov. Či nám nedajú prednosti z vedľajšej cesty, alebo výjazdu zo zastávky. Ohľaduplnosť vodičov sa úmerne vytráca so zahusťovaním dopravy v špičke,“ povedal vodič autobusu Ľubomír.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pokračuje, že ide najmä o zastávky v centre mesta. „Špecialitou je státie na zastávkach vozidiel rôznych kuriérskych firiem, taxíkov a súkromných autobusov.“ Skúsenosti má aj vodič trolejbusu Miroslav.

„Niekedy funguje aj spolupráca s políciou, ale ak hliadka nestojí práve na vedľajšej ulici, po zavolaní, aj keď prídu, tak neskoro a auto tam už nie je,“ hovorí.

SkryťVypnúť reklamu

Riešením by podľa neho možno bolo umiestniť na takéto miesta kamery .

Nedodržujú zákony

Autobusy a trolejbusy sú vozidlá, na ktoré sa vzťahujú zákony o cestnej premávke a vyhlášky číslo 9 z roku 2009. V spomínanom zákone je uvedené: „Vodičovi vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb sú v obci vodiči ostatných vozidiel povinní umožniť vyjdenie zo zastávky alebo zo zastávkového pruhu, a to znížením rýchlosti jazdy, prípadne i zastavením vozidla,“ doplnil Ján Barienčík, konateľ Dopravného podniku mesta Žilina.

Skúsenosti sú negatívne

Skúsenosti vodičov sú ale podľa neho s dodržiavaním tohto ustanovenia ostatnými vodičmi, vo veľkej miere negatívne. „Stále je veľa prípadov, keď naši vodiči pri výjazde zo zastávky musia čakať, pokiaľ ich niektorí z disciplinovaných vodičov nepustí.“

SkryťVypnúť reklamu

Toto má vplyv aj na dodržiavanie grafikonu a následnú presnosť odchodov zo zastávok.

Dopravná situácia a zdržania na križovatkách, najmä v centre mesta , výrazne vplývajú na presnosť jazdy vozidiel mestskej hromadnej dopravy. „Je potrebné podotknúť , že takéto nedodržiavanie povinnosti zo strany jednotlivca v osobnom aute má vplyv na niekoľko desiatok cestujúcich.“

Každý výjazd zo zastávky, ktorý nie je plynulý, sa oneskorí približne o päť až sedem sekúnd, môže spôsobiť oneskorenie na celej trase do troch minút.

Problémom je státie

Problémom býva aj státie na zastávke. „Vodič nesmie zastaviť a stáť na zastávke vozidla pravidelnej verejnej dopravy.“ Toto je asi najväčším problémom, s ktorým sa vodiči stretávajú a vyskytuje sa prakticky na všetkých zastávkach v meste.

SkryťVypnúť reklamu

„Najviac problém evidujeme na zastávkach: Hurbanova, Železničná stanica, Štefánikovo námestie, Polícia, Veľká okružná Aupark, Spanyolova nemocnica, Hálkova.“

Ide najmä o zastávky, v ktorých blízkosti je novinový alebo iný predajný stánok, napríklad s občerstvením.

Často sa stáva, že vodič zastaví s osobným vozidlom priamo v strede zastávkového pruhu, vystúpi a ide si do stánku niečo kúpiť. Medzitým príde vozidlo mestskej hromadnej dopravy, ktoré je týmto osobným autom blokované.

„Sťaží tak nástup a výstup, najmä ak ide o starších ľudí a cestujúcich s detským kočíkom.

Sú to prípady, keď sa naši vodiči neoprávnene stávajú terčom verbálnych útokov cestujúcich.“

Ďalším príkladom porušenia sú prípady, keď vodiči osobných áut jazdia cez obratiská na konečných zastávkach, alebo tam dokonca zaparkujú svoje vozidlá, čím ohrozujú a obmedzujú pohyb.

„Záverom však chceme dodať, že sú v Žiline aj ohľaduplní a disciplinovaní vodiči, ktorým sú naši vodiči trolejbusov a autobusov vďační,“ dodáva Barienčík.

Vyhradené pruhy by nepomohli

Vyhradené jazdné pruhy by boli, samozrejme, veľkou výhodou nielen pre vodičov, ale aj pre samotných cestujúcich. Dôvody, prečo v meste Žilina nie sú, sú šírkové profily miestnych komunikácií, ale je ich viac. Nie je možné cesty „nafúknuť“ a rozšíriť ich. Miest, kde by v súčasnosti hypoteticky mohol vzniknúť vyhradený jazdný pruh, v Žiline nie je veľa.

„Do úvahy prichádzajú iba ulice Predmestská, Hálkova a Vysokoškolákov v určitých miestach. Na Predmestskej ulici si to však premávka nevyžaduje a na uliciach Hálkova a Vysokoškolákov je intenzita premávky taká vysoká, že by vyhradený jazdný pruh mohol spôsobiť zablokovanie križovatky alebo časti úseku medzi križovatkami.“ To by malo nakoniec ešte negatívnejší vplyv aj na trolejbusy a autobusy.


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 194
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 193
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 000
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 044
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 731
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 123
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 803
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 542
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu