ŽILINA. V Považskej galérii umenia je v týchto dňoch rozsiahla autorská výstava popredného slovenského grafika Milana Sokola. Autor vyštudoval grafiku na Akadémii umení v Krakove. V súčasnosti pôsobí ako výtvarný pedagóg na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici a venuje sa voľnej tvorbe. „Veľmi som túžil po tom, aby Sokol vystavoval v našej galérii. Poznáme sa dlhé roky ešte z čias, keď študoval v Krakove,“ hovorí Milan Mazúr, riaditeľ Považskej galérie umenia v Žiline.
Inšpiroval sa spoločnosťou
Výstava predstavuje tvorbu umelca od polovice 90. rokov s dôrazom na jeho najnovšie práce. Zahŕňa diela z oblasti autorskej pečiatkovej tlače. Nechýbajú ani materiálové obrazy, ktoré sú inšpirované plytkosťou konzumnej spoločnosti a digitálne grafiky. „Je to líder v grafickej tvorbe a určite patrí do regiónu stredného Slovenska. Na tom sme sa zhodli aj s kurátorkou výstavy Alenou Vrbanovou a vymysleli sme spoločne projekt Grafické Apozície Milana Sokola.“
Obrazy majster realizoval technikou koláže, ktorú vytváral manuálne a ktorá pripomína tkáčsku techniku. „Ide doslova o osnovu a útok. Autor si nastrihal krátke pásiky, cez ktoré prevliekal ďalšie vrstvy,“ predstavuje umelcovu tvorbu riaditeľ galérie.
Koláže z bežných predmetov
Koláže vytváral z rôznych plechoviek na nápoje, teda z reklamno-konzumného odpadu. Autor svojimi dielami vyjadruje myšlienku vyprázdňovania, rozkladu a totálnej krízy kultúry v dôsledku extrémnej medializácie reklamy a masovej kultúry. „Sokola pozná každý ako klasického grafika. Zrazu prišiel akoby nový autor s inovatívnou technikou. S dielami, ktoré akoby vystupujú. Vrbanová postavila projekt, ktorý je naozaj výnimočný.“
Recyklácia je aktuálna
Program recyklácie a odpadu autora trápi podľa neho aj preto, že žije v centre Banskej Bystrice a v obytnej zóne je tento problém vystupujúci. „Grafiku necítite v mnohých prípadoch. Ide o obaly z jogurtu, piva a naozaj prácne vypracovanie,“ doplnil riaditeľ. Názov výstavy Grafické apozície odkazuje k východisku Sokolových prác v médiu klasickej grafiky, ktorú prekračuje do nových mediálnych rozhraní. V digitálnom prostredí stiera ich pôvodné hranice a vytvára nové hybridné podoby obrazov. Vyjadruje tak nielen nebývalé možnosti vizuálneho umenia, ale súčasne kriticky reflektuje nivelizáciu umenia v prospech anonymného a vyprázdneného jazyka spotrebného a mediálno-masového priemyslu. Na vernisáži sa stretlo množstvo ľudí, ktorí sa zaujímajú o dnešné napredovanie grafiky. Prišli ľudia aj z poľských vysokých škôl. Výstava potrvá do 26. apríla.