ŽILINA. Statické problémy farského Kostola Najsvätejšej Trojice – katedrálneho chrámu – sú dôsledkom viacerých faktorov z nedávnej i dávnej minulosti.
„Pôvodne súvislú plochu návršia, na ktorom stojí kostol, v 19. storočí narušila výstavba Farských schodov, ktoré umožnili prístup na železničnú stanicu,“ povedal Vladimír Majtan z Krajského pamiatkového úradu v Žiline. Neskôr v 40. rokoch 20. storočia došlo k výstavbe reprezentačného domu - dnešného divadla a prestavbe staršej balustrády. „K zosuvu prispeli aj nedávne stavebné práce spojené s výstavbou nákupného centra, ktoré boli ďalším radikálnym zásahom do pôvodného terénu,“ doplnil. Z pôvodnej súvislej plochy tak zostal len priestor, na ktorom stojí kostol. „Rovnako v období 19. storočia kostol poškodilo silné zemetrasenie, ktoré zničilo mnoho kostolov a murovaných objektov v okolí Žiliny a aj v meste samotnom. Ďalšie poškodenia spôsobili ničivé požiare, ktoré spôsobili rovnako veľké škody na kostole,“ povedal Majtan.
Momentálne prebiehajú statické merania, na základe ktorých navrhnú spôsob sanácie, ktorý zamedzí prípadným ďalším deštrukciám. „Žilinská diecéza už štyri roky spolupracuje s odborníkmi pri obnove Katedrály Najsvätejšej Trojice. V roku 2012 sa uskutočnilo statické posúdenie a návrh statických opatrení. Odborníci sa zhodli na tom, že sú potrebné dlhodobé merania. V roku 2013 sa uskutočnil jeden inžiniersko-geologický prieskum. V roku 2014 dva takéto prieskumy,“ povedal Zdeno Pupík, hovorca Žilinskej diecézy.
Posledný inžiniersko-geolo-gický prieskum bude teraz na jar. „Na základe týchto dlhodobých prieskumov budeme vedieť, čo sa deje s kopcom a balustrádou a ako to vplýva na katedrálu. Výsledky meraní budú k dispozícii do konca roka 2015. V roku 2011 sa v katedrále uskutočnil historický a reštaurátorský výskum. Realizoval ho akademický maliar Jozef Dorica. Výsledkom bol návrh na komplexné reštaurovanie katedrály. „Týkal sa konkrétne presbytéria, hlavnej a bočných lodí, empory, predsiene kostola, mobiliáru interiéru, interiéru sakristie a oratória, interiéru a mobiliáru kaplnky sv. Jána Nepomuckého, interiéru veže, anjouovských ľalií v priestore podstrešia, múru pôvodnej baziliky a kaplnky kalvárie,“ doplnil Pupík.
Návrh obnovy hovorí o tom, že je nevyhnutné zachovať murované, kamenné, drevené, kovové, sklené prvky a omietky. Nutné je opraviť podlahy, veže kostola, dlažbu v interiéri, obklady stien, schodisko, okno, komínové teleso, dverný otvor v sakristii, drevené schodisko vo veži a vežičke.