ŽILINA. Železničná polícia v Žiline objasňovala koncom roka 2014 priestupok vo vlaku v úseku železničnej trate Žilina – Púchov. „Zo Žiliny cestovalo asi osem osôb, ktoré sa vo vlaku hádali. Následne medzi týmito osobami došlo k vzájomnému fyzickému napadnutiu, následkom čoho došlo k ublíženiam na zdraví,“ povedal Radko Moravčík, hovorca krajskej polície.
Kamerový systém pomáha
K objasneniu napomohol práve kamerový systém v osobnom vlaku. Ďalším priestupkom, ktorý objasňovalo oddelenie železničnej polície, bolo odcudzenie medených káblov z úseku železničnej trate medzi železničnou stanicou Varín a stanicou Vrútky ešte z roku 2012, kedy sa skutok nepodarilo objasniť. Po výsluchoch osôb z obce Nezbudská Lúčka sa podozrivé osoby podarilo obviniť z krádeže medených lán železničnej infraštruktúry.
„Najčastejšie železničná polícia rieši priestupky na úseku dopravy na železničných dráhach, priestupky proti majetku, ako aj na úseku bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky.“ Za minulý rok riešilo oddelenie železničnej polície Policajného zboru v Žiline 2 500 priestupkov, pričom v tomto roku ide zatiaľ o 610 priestupkov. „Najväčším problémom v rámci železničnej stanice je predovšetkým absencia kamerového systému, ktorý by monitoroval jednotlivé priestory osobnej železničnej stanice.“
Porušujú vozne
Pomohli by aj pri krádežiach osobných vecí cestujúcich. „Buď ešte priamo v železničnej stanici, ale aj vo vlakoch osobnej prepravy. V tomto roku sme taktiež zaznamenali zvýšený nárast poškodzovania železničných vozňov, rušňov i objektov „grafitmi,“ doplnil Moravčík.
V súčasnej dobe je na železničnej stanici zabudovaný kamerový systém v čakárni pre cestujúcich. „Je to z dôvodu značného poškodzovania a rozkrádania tohto priestoru v minulosti,“ povedala Daniela Detersová z odboru komunikácie Generálneho riaditeľstva Železníc Slovenskej republiky. Ako doplnila, na stanici plánujú výstavbu nového kamerového systému, ktorý bude monitorovať vestibul železničnej stanice, priestor pred vchodom, podchod a priestory nástupíšť s napojením na železničnú políciu. „V súčasnosti je pre investičnú akciu vypracovaná a schválená projektová dokumentácia s plánovanou realizáciou v roku 2016.“
Neevidujú nárast
Ďalším problémom železničných dráh, a to nielen v Žiline, je počet zrazených a usmrtených osôb. Odkedy sú vlaky pre určité skupiny ľudí zadarmo, neeviduje polícia zvýšený nárast kriminality. Počet mimoriadnych udalostí sa v porovnaní s minulosťou výrazne nelíši. „Ale napríklad v uplynulom mesiaci marec naša spoločnosť eviduje prípady slovného a výnimočne aj fyzického napadnutia vlakvedúcich. Niekoľkých cestujúcich bolo potrebné vysadiť z vlaku za asistencie polície,“ povedala Jana Morháčová, hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko. Takéto nepríjemné incidenty sa podľa nej vyskytovali v podobnej miere aj pred zavedením bezplatnej prepravy.
Niektorí cestujú bezcieľne
„V niektorých vlakových spojoch sa objavili skupiny ľudí s nárokom na bezplatnú prepravu, ktorí cestujú bezcieľne. Upozorňujeme, že aj bezplatných cestujúcich možno z prepravy vylúčiť, ak obťažujú spolucestujúcich, sú agresívni alebo opití.“
Zavedenie bezplatnej prepravy pre vybrané skupiny obyvateľstva si podľa hovorkyne vyžiadalo množstvo opatrení na zvládnutie zvýšeného záujmu o cestovanie vlakmi. „Od posilnenia kapacity vlakov, pridávania nových spojov, po registráciu približne 600-tisíc ľudí či nastavenia predajného systému na bezplatné lístky,“ dodáva.