Na mestskom zastupiteľstve sa vstupuje do rozpočtu mesta. V tomto volebnom období to bude pravdepodobne častejšie. Dôvodom je zrušenie kompetencie primátora.
Na mestskom zastupiteľstve sa vstupuje do rozpočtu mesta. V tomto
volebnom období to bude pravdepodobne častejšie. Dôvodom je zrušenie kompetencie primátora.
ŽILINA. Poslanci budú do rozpočtu v tomto volebnom období vstupovať zrejme častejšie. Dôvodom je najmä to, že primátor už nemá kompetenciu „presúvať“ prostriedky z položky na položku, ale každú zmenu musia schvaľovať len poslancami.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
Primátor mohol prostriedky presúvať
„V minulosti nemohol urobiť zmenu, ktorej výsledkom bolo navýšenie príjmov alebo výdavkov. Mohol však schválené prostriedky „presúvať“. Toto opatrenie platilo už za Ivana Harmana,“ povedal Karol Krutek, vedúci ekonomického odboru.
Na úrade mali napríklad prípad, keď sa pokazil obálkovací stroj alebo tlačiareň a mohli presunúť prostriedky a operatívne situáciu riešiť. „Každú zmenu musí teraz schváliť mestské zastupiteľstvo. Predtým tu bola možnosť to riešiť operatívne. Zmeny následne musel primátor vždy predložiť na naj-bližšie nasledujúce zastupiteľstvo, ako informatívny materiál.“
Návrhy dávali odbory
Návrhy na zmenu v rozpočte podľa neho dávali najmä jednotlivé odbory. „Napríklad sa presunuli financie z čistenia lesoparku na čistenie cintorínov. Vždy podľa reálnej potreby. Zmeny sa ukázali napríklad aj v posledných dňoch v roku, kedy nedokážete, a nie je to ani technicky a legislatívne možné, zvolať mestské zastupiteľstvo. Teraz sa bude musieť rozpočet „zastaviť“ skôr. Ak sa do neho niektoré odbory nevtesnajú, môže nastať problém. Samozrejme, havarijné stavy môžeme a budeme riešiť individuálne,“ povedal.
Dopĺňa, že mierne zásahy, alebo skôr presuny považuje za pragmatické riešenie. „Je to pružnejšie. Aj iné obce majú podobnú pružnosť. Majú financie, s ktorými môže starosta za dopredu stanovených podmienok hýbať.“ Koncom roka 2014 urobili v rozpočte tiež pár zmien. „Navýšili sme financie naríklad na generel alebo údržbu mobiliáru. Na konci roku sme zistili, že z dôvodu dobrého hospodárenia máme určitú rezervu, a tak sme ju mohli použiť tam, kde to bolo potrebné.“
Na príprave rozpočtu začínajú pracovať v priebehu augusta. V septembri, najneskôr ku koncu októbra, je už rozpočet pripravený na pripomienkovanie. Postupne prejde cez odbory, odborné komisie a zapracujú sa všetky relevantné pripomienky. „Do zmien rozpočtu vstupujem aj preto, že pri spracovaní rozpočtu pracujeme s informáciami známymi k septembru, no v priebehu roka sa často vyskytne niečo neočakávané, ako napríklad silná zima, povodne a pod. Pri príprave a spracovaní návrhu rozpočtu nepoznáte ani presnú sumu tzv. podielových daní – teda to, koľko dostávajú mestá od štátu v rámci prerozdeľovania výnosov z daní z príjmov fyzických osôb.“
Sú aj neočakávané situácie
Rozpočet musí mať v sebe zahrnuté ale aj všetky riziká, teda sa dá povedať, že sa zostavuje „konzervatívne“. Niektoré zmeny si jednoducho nenaplánujete. „Po schválení sa otvára nový rok. Začína sa vyvíjať reálny život. To, čo si naplánujete, môže v reáli vyzerať úplne inak. Podielové dane môžu byť na úplne inej úrovni, ale aj zmluvné záväzky. Niečo vysúťažíte, no podmienky sa môžu zmeniť.“ Mesto malo aj prípad, keď zima bola slabá, a tak mohli peniaze presunúť tam, kde to bolo potrebné. Napríklad na nové parkovacie miesta.