ŽILINA. Dopravný podnik mesta Žilina sa témou prepravy bicyklov zaoberá už dlhšiu dobu. Preprava bicykla zatiaľ nie je v žilinskej MHD možná. „Preprava len jedného bicykla v priestore pre cestujúcich znemožní nástup a prepravu detského kočíka alebo invalidného vozíka. Vykonali sme niekoľko skúšok ako umiestniť bicykel v jednotlivých typoch našich vozidiel,“ povedal Ján Barienčík, konateľ spoločnosti.
Podľa neho zistili, že bicykel obsadí prakticky celý priestor pre kočíky ci vozíky a dokonca v niektorých vozidlách zasahuje do uličky pre cestujúcich. „Práve pri novej linke na vodné dielo predpokladáme, že sa vozidlami budú prepravovať aj rodičia s malými deťmi v kočíkoch s cieľom poprechádzať sa v okolí Vodného diela. V prípade, že by sa už vo vozidle nachádzal cestujúci s bicyklom, nemohol by už nastúpiť nikto s kočíkom,“ doplnil.
Preprava bicyklov v autobuse je podľa Barienčíka náročný proces, ktorý podmieňuje schvaľovacie konanie na Ministerstve dopravy. „Ide o vozidlo, ktoré v strednej a zadnej časti nemá sedadlá, ale držiaky na zavesenie bicyklov. Cestujúci sa prepravujú v prednej časti. Zároveň je potrebné podotknúť, že ak by dopravca chcel garantovať prepravu bicyklov musí mať aspoň dva takéto autobusy, aby v prípade poruchy jedného z nich, mal možnosť na linku vypraviť záložné vozidlo,“ doplnil.
Podľa vedenia podniku ide o finančne náročnú investíciu. Okrem toho existuje aj preprava bicyklov v nosičoch nad predným alebo zadným nárazníkom. „Áno je známa zatiaľ zo zahraničia. Prípadné osadenie takejto konštrukcie s nosičmi bicyklov opäť podlieha schvaľovaciemu procesu Štátneho dopravného úradu. Takéto konštrukcie sú spravidla schopné odviezť tri až sedem bicyklov. Umiestnenie bicykla do nosiča si zabezpečuje sám cestujúci, no za upevnenie nákladu je zodpovedný vodič autobusu,“ dodal Barienčík. V tomto prípade by nebolo potrebné legislatívne schvaľovanie, ale investícia do prívesu a vhodnej konštrukcie s nosičmi bicyklov.