ŽILINA. Reklamy, ktoré lákajú na cirkus, sú už v našom meste na stĺpoch trakčného vedenia zakázané. Rozhodlo tak mesto v spolupráci s dopravným podnikom.
Nemali z nich zisk
„Umiestňovanie jednorazových reklamných zariadení typu „cirkusové pútače“ na stĺpoch verejného osvetlenia a stĺpoch trakčného vedenia sme už v minulosti riešili s vedením mesta, pričom iniciatíva vzišla práve z radnice," povedal konateľ Dopravného podniku mesta Žilina Ján Barienčík.
Aj mesto má podľa nich veľký záujem na „očistení“ od reklamných zariadení. „V minulom roku sme prijali úzus, že cirkusové pútače na stĺpoch nebude povoľovať ani mesto ako vlastník zariadení, a ani dopravný podnik ako ich správca."
Posledné tabule na stĺpoch boli pre cirkusy povolené v septembri. Rokovanie s poslankyňou Ivetou Martinkovou začiatkom roka boli zavŕšením tejto snahy.
V sezónnom období, keď sú v meste prevádzkované cirkusy, evidujú zvýšený počet požiadaviek na umiestnenie jednorazových reklamných pútačov na stĺpy.
Výnosy z takto umiestnenej reklamy boli pre dopravný podnik zanedbateľné. „Priemerne dosahovali výšku za celý rok na úrovni 100 eur. Prípadné výdavky, ktoré museli vynakladať na ich odstránenie, prevyšovali tržby z takejto reklamy."
Porušovali pravidlá
Hlavne organizátori nedodržiavali podmienky na ich umiestnenia. „Napríklad často ich umiestňovali pri cestách prvej triedy, dokonca aj pri ceste medzinárodného významu."
Ďalej ich dávali na križovatky v celom meste. Často boli na miestach z pohľadu vodiča nekoordinovane a mätúce.
„Pravidelne dochádzalo k tomu, že po skončení akcie si organizátori nesplnili ani základnú povinnosť, to je odstrániť takúto reklamu."
Pútače prevádzkovateľ akcie umiestňoval mnohokrát v rozpore s jasne stanovenými pravidlami a takmer vždy vznikali negatívne ohlasy od ľudí, ako aj účastníkov cestnej premávky či dopravnej polície.
„Prevádzkovatelia takýchto pútačov mali vždy záujem o najlepšie a najúčinnejšie pásmo zorného poľa vodiča. Ide o spôsob prezentácie a propagácie služieb, ktoré sa snažia preniknúť na výhodné pozície pozdĺž pozemných komunikácií," povedal Barienčík.
Cieľom takýchto zariadení je upútať pozornosť veľkého počtu osôb, obstáť alebo priamo vyhrať v konkurencii .
Dopravné značky zanikali
Pri pozemných komunikáciách a v dopravnom priestore vznikal „presýtený“ priestor, ktorý tvoril zmes propagačných zariadení. Tie rozmiestnili spôsobom, ktorý tvoril neprehľadný „zmiešaný les“ spolu s dopravnými značkami, ktoré mnohokrát úplne zanikali.
„Do budúcnosti mesto a ani dopravný podnik nebude povoľovať umiestnenie takýchto druhov zariadení na stĺpoch vedenia. V praxi to znamená, že žiadateľ, ktorý príde s podobnou požiadavkou na povolenie umiestnenia cirkusových pútačov, nedostane takéto povolenie."
Celkovú čistotu na zastávkach mestskej hromadnej dopravy má na starosti mestský úrad Žilina.
„Naši zamestnanci majú pravidelne kontroly, kde sledujú na zastávkach preliepanie a nástrek „grafity“ na cestovných poriadkoch, prípadne nám nálepky alebo nástrek sprejermi hlásia vodiči alebo cestujúci."
Viac sa objavujú grafity či popisky fixami a zamestnanci použijú riedilo. Často čista aj mechanicky cestovné poriadky od samolepiek. Usvedčiť vinníka je problém.
Samolepky a grafity sú tiež problémom
„Grafity sú neriešiteľné a v minulosti sme skúšali riešiť samolepky s telefónnymi číslami, ale aj po zistení majiteľa vždy znela odpoveď, že nálepky on nevylepil. Odvolával sa, že nálepky rozdal ako reklamne predmety študentom, zákazníkom alebo návštevníkom barov a kde ich lepia oni, za to TAXI služba nemôže." Takže pokuty podnik neudelil žiadne.
Odstraňujú ich zamestnanci mechanicky alebo riedidlom, a to bez prítomnosti majiteľa. „Je to účinnejšie a, samozrejme, rýchlejšie. Dopravný podnik má povinnosť, aby boli cestovné poriadky čitateľné. Kým by prešiel proces dokazovania viny, cestovné poriadky by boli úplné nečitateľné a je zrejmé, že vinník by nálepku „len strhol“," dodal Barienčík.
Po takomto „jednoduchom strhnutí“ ostáva na ploche lepidlo a zvyšky papiera zo samolepky a tam je už nemožné nájsť vinníka.