ŽILINA. Hasiči, záchranári ale aj operátori robia čo najviac preto, aby sa dostali na miesto nehody či požiaru. Niekedy je to ale problém. Buď im zlú informáciu podajú ľudia, alebo majú v teréne prekážky.
„Problém s dopravou je najvypuklejší na sídlisku Hájik, dôvodom je veľké množstvo áut, ktoré parkujú doslova všade, čo spôsobuje záchranárom ťažkosti dostať sa na uvedenú adresu, respektíve zaparkovať," povedala Alena Lacyková-Krčová, hovorkyňa skupiny Falck na Slovensku. Sanitky však majú komplikovaný aj pohyb po areáli žilinskej nemocnice. „Najmä kvôli nedisciplinovaným vodičom a ich často bezohľadnému parkovaniu, čo naozaj výrazne sťažuje prejazd našich sanitiek."
Majú pravidelné školenia
Hasiči sa preto, aby sa čo najlepšie v meste orientovali, pravidelne školia. „Naši príslušníci majú pravidelné školenie, na ktorom sa učia rozmiestnenie ulíc v meste," povedala hovorkyňa Krajského riaditeľstva HaZZ Miroslava Ondrichová. Orientujú sa na základe vlastných znalostí, ale pomáhajú im aj operátori, ktorí ich vysielajú na zásah. V niektorých hasičských vozidlách majú aj GPS. „Riaditeľstvo schvaľuje projektovú dokumentáciu nových stavieb a zúčastňuje sa aj na ich kolaudácii. Takže hasiči sú informovaní o nových stavbách." O prekážkach na cestách ich pravidelne informuje odbor dopravy mestského úradu, ktorý zasiela informáciu o uzatvorení komunikácie.
Pomáhajú operátori
„V prípade nejasností sa výjazdová jednotka obráti o pomoc na operačné stredisko." Niekedy nie sú jasné ani informácie od ľudí. „Často sa stáva, že niekto spozoruje dym z lesa, počas jazdy autom po diaľnici a následne nevie opísať dané miesto, pretože sa už nachádza o niekoľko kilometrov ďalej." Pri požiaroch je podľa Ondrichovej výhodou, že ak aj nie je napríklad v obci presne definované miesto požiaru, väčšinou je dym bez problémov vidieť. „Horšie je to pri dopravných nehodách." Ďalší faktor, keď môže nastať chaos, je v situáciách, keď je osoba priamo zasiahnutá udalosťou, je v strese, nevie adekvátne odpovedať na otázky operátora. „Špecifické je to u detí, ktoré sú ale veľakrát disciplinovanejšie pri spolupráci s operátorom ako dospelá osoba. Vtedy musíme voliť správne slová, aby dieťa chápalo, na čo sa ho pýtame."
Chyby robia aj ľudia
Stávajú sa aj situácie, keď si dotknutá osoba myslí, že v momente, ako od nej operátor prijme udalosť, hasiči vidia presnú lokalizáciu. „To, bohužiaľ, tak nie je, a preto musíme oznamovateľa vyťažiť, čo niektorí chápu ako zbytočné zdržovanie a koľkokrát nám odmietajú odpovedať na otázky." Pri orientácii pomáhajú body, ktoré sú v blízkosti. Kostol, obchod, hotel, škola, kilometrovník, číslo cesty či smerová tabuľa. Taktiež záleží, či sa udalosť stala v obývaných oblastiach, alebo v prírode. „Pravidelne robíme kondičné jazdy, kde sa prekontrolujú problémové miesta, alebo natrafia na miesta, ktoré môžu spôsobiť problém. Nahlásia na operačné stredisko a taktiež v rámci zdokonaľovacej prípravy sú o nich informovaní hasiči." Využijú aj informačný portál mesta, na ktorom sa nachádzajú mapové podklady mesta, ktoré sa pravidelne aktualizujú. Na nich sú zobrazené ulice, čísla vchodov, panelákov, organizácie, obchody, kultúrne pamiatky, ale aj služby.
Mapy sú dôležité
„Pomocou nich je možné sa na sídliskách orientovať. Taktiež máme aj mapy jednotlivých sídlisk, ktoré slúžia na lepšiu orientáciu hasičov." Podľa hasičov sú tiež problematické sídliská. „Autá parkujú všade, kde sa dá, ale aj tam, kde sa nedá a nikdy dopredu hasiči nevedia, kadiaľ prejazd hasičskou technikou nebude možný z dôvodu, že autá sú zaparkované aj na miestach, kde by parkovať nemali," dodala Ondrichová. Najväčšie problémy majú operátori s opilcami, ktorí si zavolajú záchranku, sú agresívni a nevedia povedať, kde sú. Vtedy sa operátor pýta, čo taký človek videl naposledy, čo si pamätá a keď to nepomáha, tak aby dal k telefónu naj-bližšiu osobu.
„To isté sa deje, keď sa niekto stratí v lese, čo je veľmi časté, čiže otázky, čo videl, odkiaľ a kam smeroval ... poprípade sa do toho zapoja aj hasiči a vrtuľník," povedala operátorka Božena Michaláková.
Deti komunikujú lepšie
Známy bol prípad, keď spadol na stavenisku 11-ročný chlapec. Chlapec, ktorý volal na tiesňovú linku, utrpel po páde z druhého poschodia vážne zranenie. „Zarážajúci na tejto udalosti bol fakt, že kamaráti, ktorí sa s chlapcom v opustenej továrni hrali, spanikárili a z miesta nehody ušli. Veľkým šťastím v nešťastí bol pre chlapca funkčný mobilný telefón, ktorý sa pri páde nerozbil a chlapec aj napriek veľkému utrpeniu zavolal na číslo 155 a hrdinsky bojoval o svoj život." Len ťažko sa od neho získavali potrebné informácie, lebo vystrašený, dezorientovaný, vykričaný. Nevedel, kde je, pretože všade naokolo bola tma. Nemohol sa ani pohnúť, bolel ho chrbát i nohy. Našťastie tým, že operátorka ho upokojovala, pýtala sa, kde sa hral, čo videl naposledy, sa dozvedela základné informácie. Na miesto vyslali hasičov a zdravotníkov, ktorí na chlapca volali, až ho napokon na stavenisku našli a zachránili ho.