Štvrtok, 19. júl, 2018 | Meniny má Dušana

Klub športového jachtingu Žilina sa po roku teší na ďalšie majstrovstvá sveta

Klub športového jachtingu pôsobí v Žiline už niekoľko rokov.

Tomáš Chudík, predseda klubu za kormidlom svojej lode.(Zdroj: ARCHÍV KLUBU)

Už od roku 2000 funguje v Žiline Klub športového jachtingu. Tento pomerne málo známy šport sa aj na Slovensku teší slušnej obľube. Predsedom žilinského klubu je Tomáš Chudík. Svojmu obľúbenému športu sa venuje dlhé roky a vychováva aj svojich nástupcov. V rozhovore pre MY Žilinské noviny predstavuje samotný jachting a hovorí aj o aktuálnom dianí v Klube športového jachtingu Žilina.

Ako vznikol Klub športového jachtingu Žilina?

- Na začiatku som bol ja s manželkou a ďalšími dvoma nadšencami. Najskôr sme sa jachtingu venovali rekreačne. Lenže po čase sme chceli robiť tento šport aj závodne, a tak sme založili Klub športového jachtingu Žilina. Registráciou sme získali pretekárske licencie a mohli súťažiť. Pretekali sme na Oravskej priehrade a členská základňa sa rozrastala až do dnešnej podoby. Dnes máme 30-40 členov, všetko sú to ľudia zo Žiliny a okolia. Kedysi boli v našom tíme aj jachtári z Námestova, no tí si založili vlastný klub.

Článok pokračuje pod video reklamou

Jachting je netradičný šport, hoci je olympijský. Aké boli vaše začiatky?

- Vyrastal som pri otcovi, ktorý sa venoval windsurfingu a jachtingu. Od malička som súťažne plával. Dovolenky sme trávili vždy na vode. Postupne sa z koníčka stala záľuba a dnes sa jachtingu venujem profesionálne.

Aký je oň záujem v Žiline a okolí?

- Ľudia berú jachting s rešpektom. Je prezentovaný ako zbohatlícky šport. Ale jachting robený v Európe je bežne dostupný. Porovnal by som ho napríklad s paraglaidingom. Je to určite zaujímavý šport, kde jazdec prekonáva bariéru a pláva pod plachtami. Čo sa týka financií, motorka je podľa mňa drahšia.

Kedy je najlepšie začať s týmto športom?

- Ideálne je začať približne v ôsmich rokoch. Dieťa už vie plávať a je to lepšie aj pre bezpečnosť. V našom klube bývajú nábory každý rok na začiatku sezóny, zvyčajne v máji. Tento rok pripravujeme pre verejnosť akciu Žilina, na lode, ktorá bude spojená aj so spomínaným náborom.

Aké najväčšie úspechy dosiahol váš klub, prípadne jednotlivci?

- Udržujeme sa v prvej desiatke na Slovensku, pričom takýchto klubov je u nás viac ako 40. Vyhrávame rôzne regionálne súťaže, ja som bol druhý ma majstrovstvách Slovenska. Vlani sme boli v Berlíne na majstrovstvách sveta. Skončili sme na 46. mieste a 15. mieste v kategórii cruiser.

Spomínate majstrovstvá sveta. Aké dojmy ste mali z tohto podujatia?

- Boli sme prvýkrát na takýchto veľkých pretekoch. Bolo to hlavne o zbieraní cenných skúseností. Šampionát bol vynikajúco zorganizovaný. Veľa sme sa naučili a aj sme sa zoznamovali s inými posádkami. Tieto poznatky chceme teraz zúročiť. V tomto roku nás čakajú znovu majstrovstvá sveta. Budú sa konať vo francúzskom Breste. Chceme sa už trošku viac presadiť. Ale na vrchol je cesta ťažká, svetová špička je totiž veľmi silná. Ideálne by bolo skončiť niekde v strede štartovacieho poľa.

Čo vás okrem majstrovstiev sveta čaká v tomto roku?

- Koná sa Európsky pohár. Veľa sa cestuje, najviac do Poľska, ale i Nemecka či Talianska. Budeme organizovať Slovenský pohár na Vodnom diele v Žiline. Vrcholom sezóny budú medzinárodné majstrovstvá Slovenska na Orave, ktoré budú zároveň Európskym pohárom.

Koľko lodí očakávate v Žiline?

- Prisľúbených máme sedem alebo osem lodí zo Slovenska. Mali by prísť aj Poliaci s početnou výpravou asi desiatich lodí. Takže celkovo približne 16 alebo 17 posádok.

Vráťme sa ešte k samotnému jachtingu. Aké sú pravidlá?

- Preteky prebiehajú na trati vytýčenej bójami. Je postavená v tvare trojuholníka, aby sa vystriedali všetky smery vetra. Úlohou je prejsť túto trať iba s pomocou vetra a čo najrýchlejšie. Keď to vyjadrím číselne, tak 30% úspechu závisí od lode, 30% od plachiet, 30% od posádky a 10% treba mať aj šťastie. Veľký vplyv má materiál a zohratosť posádky. Takisto býva vietor premenlivý. Na majstrovstvách sveta majú lode kvalitné plachty a vynikajúce lode. My na také peniaze nemáme.

Aká je dĺžka trate?

- Ide o dĺžku minimálne dva kilometre. Počas pretekov posádky odjazdia 5-6 rozjázd. Čím ťažšie preteky, tým viac sa musí odplávať, aby boli preteky uznané. Napríklad na majstrovstvách sveta sme mali až 12 rozjázd.

Kto tvorí posádku?

- Väčšinou sú súčasťou traja pretekári. Kormidelník, kosatník a spinaker. Kormidelník obsluhuje hlavnú plachtu, určuje taktiku, kormidluje loď a vedie ju správnym smerom. Zvyšní dvaja určujú rýchlosť lode, nastavujú plachty, aby pasovali k vetru. Takisto vyvážujú loď, aby bola v správnej polohe.

Spomínali ste financie. Ako je na tom v tomto smere váš klub?

- Je to ako s každým okrajovým športom. Dotácie od ministerstva sú minimálne v porovnaní s futbalom alebo hokejom. Niečo prispieva mesto. Všetko sú to príspevky na nájom lodenice a iné aktivity. Všetko ostatné musíme riešiť cez partnerov alebo z vlastných zdrojov. Lode aj pretekanie si taktiež hradíme z vlastných peňazí.

Kde môžeme vidieť trénovať žilinských jachtárov?

- Tým, že sa vybudovalo Vodné dielo Žilina, postavili sme aj lodenicu. Predtým sme robili všetky tréningové aktivity na Orave, teraz sme v Žiline a robíme ich aktívnejšie a nemusíme ani toľko cestovať. V zime sú tréningy individuálne. Niekto trénuje, iný behá alebo pláva. Samotné tréningy na vode sa začínajú až po roztopení ľadu niekedy v apríli. Trénujú dospelí i mladí. Nie je to až taký náročný šport, jazdia u nás napríklad aj dôchodcovia. Závisí od toho, aký level si kto nastaví. Víkendový jachting, aký sa robí na Slovensku, zvládajú všetci - muži i ženy.

Tomáš Chudík venuje svojmu koníčku veľa času. FOTO: ARCHÍV KLUBU.

Lode na Vodnom diele Žilina. FOTO: ARCHÍV KLUBU.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  2. GOPASS-dovolenka, ktorá sa oplatí
  3. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  4. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  5. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  6. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  7. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  8. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  10. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 28 882
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 20 851
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 19 721
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 13 983
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 668
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 3 836
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 796
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 114
  9. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 2 016
  10. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších! 2 010

Hlavné správy z MY Žilina

Peter Sagan sa rozchádza s manželkou Katkou

Sagan napísal, že Katka je dôležitou súčasťou jeho života, napriek tomu pôjdu vlastnou cestou.

V automobilke Kia vyrobili v prvom polroku 170-tisíc áut

Zákazníci výrazne preferovali benzínové motory.

Žilinčan olúpil starčeka. Hrozí mu doživotie

Nepoučiteľného muža môžu v prípade preukázania viny súdiť podľa zásady trikrát a dosť.

Peter Sagan sa rozchádza s manželkou Katkou

Sagan napísal, že Katka je dôležitou súčasťou jeho života, napriek tomu pôjdu vlastnou cestou.

„Last minute“ termín u zubára pred dovolenkou sa oplatí

Nehovoríme o zvýhodnenej ponuke na stomatologické zákroky pred cestou za letným relaxom, ale o čase, ktorý by sme mali venovať kontrole našich zubov.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Šialená jazda kamiónu. Vodič ohrozil mnoho životov

Na internete sa objavil kamerový záznam z cesty pri Novákoch.

Do stanice v Trnave investovali už vyše 28 miliónov, pozrite si fotky

V súčasnosti sa pracuje na 2. nástupišti, ktoré kompletne prerábajú. Prístupné by malo byť už v septembri.

Peter Sagan sa rozchádza s manželkou Katkou

Sagan napísal, že Katka je dôležitou súčasťou jeho života, napriek tomu pôjdu vlastnou cestou.

Vybrali SME

Už ste čítali?