Nelegálnu reklamu odstránia

Problém nelegálnej reklamy má riešiť novela stavebného zákona. Ak majiteľ bilbordu nedodrží zákon, tak ho mesto spíli. Či má mesto kapacity na kontrolu a odstraňovanie, je otázne.

Výpadovka zo Žiliny.Výpadovka zo Žiliny. (Zdroj: ARCHÍV SME)

ŽILINA. Žilinská radnica verí, že novela stavebného zákona pomôže mesto vyčistiť od tisícov nelegálne postavených reklamných bilbordov. Z približne šesťtisíc reklamných bilbordov v Žiline je len okolo dvesto postavených legálne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Samospráva nemala predpisy

„So zákonom som spokojný. Je to problém celého Slovenska, ktoré je zahltené reklamným smogom. Prakticky od vzniku Slovenskej republiky neexistoval účinný právny predpis pre samosprávy, prostredníctvom ktorého by mohli reklamné pútače a ich umiestnenie regulovať,“ povedal Choma. Vlastníci reklamných stavieb sú povinní svoje reklamné stavby označiť a legalizovať do 31. júla tohto roka. Ak tak neurobí, bude radnica postupovať podľa novely vrátane odstraňovania. Bilbordy a reklamné plochy odstránia na náklady mesta a následne od majiteľa budú žiadať refundáciu. V prípade neúspechu môže všetko skončiť exekúciou. „Ak nás majiteľ nebude informovať, bilbord spílime.“

SkryťVypnúť reklamu

Problém riešili roky

Mestu sa nedarí bojovať s nelegálnymi reklamami už niekoľko rokov, prvých desať načierno postavených bilbordov dala radnica spíliť ešte v roku 2010 a celkovo sa jej podarilo odstrániť len okolo sto z približne 5 800 nelegálne postavených reklamných a informačných zariadení. „Celé naše mesto je zahltené reklamným smogom, je to plošný problém, nie problém lokalít. A aj keď poplatky pôjdu mestu, nejde o financie, ale o to, aby sme naše mesto vyčistili od reklamného smogu a vrátili mu estetickú tvár.“

Legálne postavaný bilbord bude mať GPS súradnice, takže hneď na mieste polícia zistí, či nie je postavený na čierno.

Nebude to jednoduché

Aj podľa iniciatívy Verejný smog je vizitkou každého mesta verejný priestor. „Novela stavebného zákona nás veľmi teší. Je to signál, že sa spoločenské povedomie na túto tému pomaly mení. I naďalej je potrebné o probléme hovoriť, nezatvárať pred znečistením reklamami oči,“ hovorí Lucia Streďanská z iniciatívy Verejný smog. Kľúčová je definícia reklamných, propagačných a informačných zariadení. „Nedostatočné vnímame zadefinovanie reklamných, informačných a propagačných zariadení, ktoré sú menšie ako tri metre štvorcové.“

SkryťVypnúť reklamu

Po novom na ne bude postačovať len ohlásenie stavebnému úradu. Dokonca zariadenie, ktorého informačná plocha má veľkosť do 1,2 metra štvorcového a je umiestnená na stĺpe verejného osvetlenia alebo na stĺpe trakčného vedenia, nevyžaduje ani ohlásenie. „Takéto zariadenia sú často v pamiatkovej rezervácii alebo v jej bezprostrednom okolí. A práve takéto prvky zastierajú skutočnú tvár mesta.“

Dôležitá bude interpretácia zákona v praxi. „Taktiež sa obávame nedostatočných kapacít mestského úradu. Možno by bolo vhodné vytvoriť tím ľudí, ktorý sa bude určité obdobie zaoberať odstraňovaním ilegálnych reklám až do bodu, keď sa situácia v meste zastabilizuje.“

Ťažko uplatniteľné v praxi sa zdá napríklad odstránenie ilegálnej reklamy majiteľa nehnuteľnosti na jeho náklady a následné vymáhanie peňazí od vlastníka reklamnej stavby. „Neviem si predstaviť človeka, ktorý bude mať energiu naťahovať sa s nejakou reklamnou spoločnosťou. V každom prípade, uvidíme, ako sa zákon ujme a i naďalej plánujeme dodržiavanie zákona kontrolovať a občanov informovať.“ Ako prvé by iniciatíva riešila Ulicu vysokoškolákov a Obvodovú ulicu, ktorá ide okolo Soliniek.

SkryťVypnúť reklamu

Nebezpečné sú aj pri cestách

Množstvo reklamy nie je len vecou estetiky v mestách, ale aj bezpečnosti na cestách.

„Reklamné zariadenia pri cestách z pohľadu dopravnej polície predstavujú ohrozenú najmä základnú povinnosť vodiča, a to venovať sa plne vedeniu vozidla a sledovať situáciu v cestnej premávke," povedal Radko Moravčík, hovorca krajskej polície v Žiline.

Reklamné zariadenia sú orientované na účastníkov cestnej premávky, na ľudí ktorí prechádzajú okolo nich. „Svojím obsahom, umiestnením a vyhotovením ovplyvňujú pozornosť vodičov a za určitých podmienok predstavujú riziko pre bezpečnosť cestnej premávky."

Nesprávne zvolený obsah reklamy, podobnosť s dopravným značením, nevhodné umiestnenie v blízkosti križovatky, vo vnútornom oblúku zákruty, nevhodne vyhotovenie, nesprávne nasvietený bilbord, za určitých okolností môžu byť prekážkou. „Z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky polícia určite privíta zrušenie nelegálnych bilbordov, sami to dlhodobo navrhujeme," dodáva Moravčík.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 6 953
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 6 494
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 6 257
  4. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 117
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 233
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 807
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 621
  8. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 327
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu