ŽILINA. Med a včelie produkty od drobných producentov, či potraviny od slovenských farmárov.
Alternatíva k obchodným reťazcom stále existuje a aj v Žiline je pár špecializovaných predajní, kde nakúpite bez pochybností o pôvode produktu.
Med láka
Včela je jediná špecializovaná včelárska predajňa v Žiline. Okrem včelieho medu tu ľudia kúpia včelárske potreby, včelársku kozmetiku, či výrobky zo včelích produktov. Jozef Orlíček z predajne hovorí, že ľudia majú o ponúkaný sortiment záujem.
„Samozrejme, lebo my sme špecializovaná predajňa a okrem včelárskych potrieb máme aj kozmetiku so včelími produktmi. Napríklad včeliu kašičku alebo propolis.“
Hovorí, že záujem ľudí je podmienený ročným obdobím. „V sezóne, na jar a v lete, idú úle a včelárina, teraz v zime idú kozmetika a medy. Niečo aj zo včeláriny, ale málo.“ Napriek tomu Orlíček hovorí, že z predaja včelích výrobkov sa dá prežiť len s odretými ušami. „Dôvodom je kúpna sila. Začínajúci včelári, majú počiatočné veľké náklady - na úľ, na včelstvo. Nie je to tak, že žijem z toho v blahobyte. Robím a robím a stále je málo. Prídu vám odvody, zaplatenie faktúr, nájomné, takže to nie je nejaké lukratívne.“
Aby si však predajňa udržala klientelu, musí ponúkať vysokú kvalitu. „Nemôžeme si dovoliť reklamácie. Hypermarkety sú štandard, kúpite lacno, ale ja to volám jednohubky. To nie je kvalita, ale štandard.“
Podľa Orlíčka už má predajňa za deväť rokov existencie vytvorenú určitú klientelu. „Ľudí, ktorí chodia na kozmetiku alebo na med. Sme trochu bokom, ale vždy si nás ten zákazník nájde. Máme aj internetovú stránku a robíme aj dobierkovú službu.“
Časť výrobkov ponúkaných v predajni pochádza od slovenských dodávateľov. „Niektorí sú až od maďarských hraníc alebo od Liptovského Hrádku, je to rôzne. Okolie nemá žiadneho výrobcu, lepšie povedané ani dodávateľa v okolí, až mimo Žiliny.“ Časť sú vlastné výrobky predajne a zvyšok výrobkov sa pravidelne vozí z Olomouca, kde je veľkosklad včelárskych potrieb.
Na otázku, aký je rozdiel medzi cenami v predajni a napríklad v supermarkete, Orlíček odpovedať nevedel. „To vám nepoviem, aký je rozdiel. Každý obchod má svoju maržu. Ja mám inú, nie som platcom DPH, nezarátavam DPH a čo sú dodávatelia, tak oni majú DPH.“
Domáce produkty ľudia oceňujú
Žilinská predajňa Farmamarket ponúka len slovenské produkty od prvovýrobcov, drobných farmárov, malých chovateľov či drobných pestovateľov. „Tovar zbierame raz týždenne, chodíme od Žiliny nadol, smerom na Trnavu, Trenčín. Potom chodíme po lokálnych dodávateľoch v okolí Žiliny, sú to produkty ako syry, ovocie, zelenina,“ vysvetlil vedúci predajne Michal Pavlík. Hovorí, že obchod je zameraný na kvalitu, nie na kvantitu. A že práve kvalita je rozdiel medzi nimi a bežným obchodným reťazcom. „Takú kvalitu, akú kúpite u nás, nedostane v bežnom obchodnom reťazci. Vidíte, ako tam zavádzajú ľudí. Dávajú skazené tovary, prebaľované, ale my sa snažíme priniesť ľuďom takú kvalitu, ktorú inde nedostanú.“ Pavlík hovorí, že to ľudia oceňujú, a preto je o výrobky záujem. „Lebo si uvedomujú rozdiel tej kvality a čerstvosti potraviny, kde vidia podstatný rozdiel.“
Sťažovať sa v predajni nemôžu ani na zisky. Podstatné je vraj nastaviť si ceny tak, aby neboli zbytočne drahé, ale aby si výrobky mohol kúpiť každý. Vedúci predajne dodal, že už majú vytvorenú stálu klientelu a že ľudia sa k nim spokojní vracajú.