ŽILINA. Zažíva to každý z nás. Stojíte pri semaforoch bez ohľadu na to, či ste šofér alebo chodec, a čakáte na zelenú. Keď konečne zasvieti, sotva sa pohnete a už skáče červená. Také situácie končia otázkou, kto a podľa čoho vlastne určuje dĺžku časových intervalov.
Podľa Výskumného ústavu dopravného v Žiline dĺžky zelených signálov sú určené na základe výpočtov stanovených technickými podmienkami. Pritom základnou premennou týchto výpočtov je intenzita dopravy a tá zas určuje, či semafory vôbec nainštalujú.
Minimálnu úroveň intenzity dopravy stanovuje platná technická norma v závislosti od typu cesty. Napríklad, viac ako 500 vozidiel za hodinu v oboch smeroch na hlavnej ceste alebo 150 chodcov za hodinu vo viac zaťaženom smere. A tiež rozsah nehodovosti, ktorá je posudzovaná za tri predchádzajúce roky.
Čo sa týka svetelnej signalizácie v prípade križovatiek, jej postavenie sa odporúča už pri dvoch dopravných nehodách na milión vozidiel vchádzajúcich do križovatky.
Celý proces vybudovania svetelnej signalizácie zahŕňa vypracovanie projektovej dokumentácie, ktorej súčasťou je dopravná schéma križovatky v požadovanej mierke, schéma signálnych skupín či samotné intervaly, ktoré sú programované počas inštalácie semaforov. Parametre intervalov je možné aktualizovať v závislosti od vývoja dopravnej situácie.
V roku 2011 prebehla na ulici Veľká okružná rozsiahla rekonštrukcia, ktorej súčasťou boli stavebné úpravy križovatiek, ako aj úprava semaforov na jednotlivých križovatkách. Veľká okružná – Hálková, Veľká okružná – Komenského, Veľká okružná – Spanyola, Veľká okružná – Predmestská – 1. mája a tiež úprava svetelnej signalizácie na priechodoch pre chodcov pred nákupným centrom Aupark.
V rámci úprav semaforov boli vytvorené nové signálne plány, čím sa optimalizovali dĺžky riadiacich cyklov a zelených signálov pre vozidlá aj chodcov. Zavedený systém riadenia umožňuje používanie viacerých signálnych programov v závislosti od dňa v týždni, ako aj od hodín počas dňa.
V roku 2013 došlo k úprave riadenia zmenou signálnych plánov aj na ďalších križovatkách a priechodoch pre chodcov.