Zelená svieti podľa počtu áut na cestách

Množstvo prechádzajúcich áut či nehodovosť na ceste. Aj tieto ukazovatele rozhodujú o tom, ako dlho svieti zelená na semaforoch.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: ARCHÍV SME)

ŽILINA. Zažíva to každý z nás. Stojíte pri semaforoch bez ohľadu na to, či ste šofér alebo chodec, a čakáte na zelenú. Keď konečne zasvieti, sotva sa pohnete a už skáče červená. Také situácie končia otázkou, kto a podľa čoho vlastne určuje dĺžku časových intervalov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa Výskumného ústavu dopravného v Žiline dĺžky zelených signálov sú určené na základe výpočtov stanovených technickými podmienkami. Pritom základnou premennou týchto výpočtov je intenzita dopravy a tá zas určuje, či semafory vôbec nainštalujú.

SkryťVypnúť reklamu

Minimálnu úroveň intenzity dopravy stanovuje platná technická norma v závislosti od typu cesty. Napríklad, viac ako 500 vozidiel za hodinu v oboch smeroch na hlavnej ceste alebo 150 chodcov za hodinu vo viac zaťaženom smere. A tiež rozsah nehodovosti, ktorá je posudzovaná za tri predchádzajúce roky.

Čo sa týka svetelnej signalizácie v prípade križovatiek, jej postavenie sa odporúča už pri dvoch dopravných nehodách na milión vozidiel vchádzajúcich do križovatky.

Celý proces vybudovania svetelnej signalizácie zahŕňa vypracovanie projektovej dokumentácie, ktorej súčasťou je dopravná schéma križovatky v požadovanej mierke, schéma signálnych skupín či samotné intervaly, ktoré sú programované počas inštalácie semaforov. Parametre intervalov je možné aktualizovať v závislosti od vývoja dopravnej situácie.

SkryťVypnúť reklamu

V roku 2011 prebehla na ulici Veľká okružná rozsiahla rekonštrukcia, ktorej súčasťou boli stavebné úpravy križovatiek, ako aj úprava semaforov na jednotlivých križovatkách. Veľká okružná – Hálková, Veľká okružná – Komenského, Veľká okružná – Spanyola, Veľká okružná – Predmestská – 1. mája a tiež úprava svetelnej signalizácie na priechodoch pre chodcov pred nákupným centrom Aupark.

V rámci úprav semaforov boli vytvorené nové signálne plány, čím sa optimalizovali dĺžky riadiacich cyklov a zelených signálov pre vozidlá aj chodcov. Zavedený systém riadenia umožňuje používanie viacerých signálnych programov v závislosti od dňa v týždni, ako aj od hodín počas dňa.

V roku 2013 došlo k úprave riadenia zmenou signálnych plánov aj na ďalších križovatkách a priechodoch pre chodcov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 6 981
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 6 794
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 120
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 5 776
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 234
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 823
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 623
  8. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 413
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu