ŽILINA. Do konca roka 2015 pribudnú pri univerzite vedecký park a výskumné centrum za vyše sedem miliónov eur. S výstavbou by mali začať tento týždeň. Úlohou špecializovaných pracovísk bude transformovať poznanie a technológie z výskumných laboratórií univerzity do praxe. Vedecký park bude organizačne rozdelený na štyri časti so špecifickým zameraním na inteligentné dopravné systémy, inteligentné výrobné systémy, vývoj nových pokrokových materiálov a technológií a na informačné a komunikačné technológie. Hlavnými oblasťami výskumu Výskumného centra budú dopravná infraštruktúra, progresívne materiály a inteligentné budovy.
Hlavnou myšlienkou novobudovaného Výskumného centra Žilinskej univerzity je podľa jeho riaditeľa Branislava Hadzimu realizácia výskumu pre ľudí. „Budova Výskumného centra Žilinskej univerzity bude unikátnou budovou v rámci európskeho výskumného priestoru. Pôjde o výskumnú inteligentnú budovu v najvyšších energetických štandardoch so zameraním na vývoj a inovácie nových metód riadenia inteligentných budov, efektívneho využívania energie z bežných zdrojov aj obnoviteľných zdrojov. Inteligentná výskumná budova rozšíri možnosti spolupráce Žilinskej univerzity na úrovni prenosu výsledkov výskumu a inovácií do technickej a spoločenskej praxe,“ povedal Hadzima.
Podľa riaditeľa Univerzitného vedeckého parku Michala Zábovského nové moderné priestory vytvoria zázemie na svetovej úrovni a posunú Žilinskú univerzitu smerom k špičkovým výskumným inštitúciám. „Okrem laboratórnych a experimentálnych zariadení je prostredie, kde sa výskum vykonáva, určitým spôsobom aj reprezentáciou výskumu a inštitúcie samotnej. Cieľom je podpora vlastných a získanie nových špičkových výskumníkov v špecifických oblastiach výskumu Univerzitného vedeckého parku,“ povedal Zábovský.
Verejné obstarávanie na výstavbu dvoch budov - pre vedecký park a výskumné centrum vyhrala spomedzi deviatich uchádzačov stavebná spoločnosť EIFFAGE CONSTRUCTION Slovenská republika, ktorá v elektronickej aukcii ponúkla najvýhodnejšiu cenu 7 070 495 eur. Spoločnosť je členom francúzskej stavebnej skupiny EIFFAGE, ktorá postavila napríklad štadión Lille Métropole či najvyššie zavesený diaľničný most na svete Millau Viaduct v južnom Francúzsku.
Žilinská univerzita je na Slovensku lídrom a v Európskom výskumnom priestore významným hráčom vo výskume a vývoji v oblasti dopravy a inteligentných systémov. Minulý rok v spolupráci s Výskumným ústavom dopravným získala z eurofondov 56,6 milióna eur na vybudovanie špičkových výskumných inštitúcií Výskumného centra a Univerzitného vedeckého parku, ďalších 6,7 milióna prispeje štát a 3,6 milióna eur doloží univerzita z vlastných zdrojov. Obidve výskumné inštitúcie má Žilinská univerzita vybudovať a rozbehnúť za takmer 67 miliónov eur do konca júna 2015.