Bicyklom sa dostaneme zo Žiliny až pod hrad Strečno

V Žilinskom kraji sa nachádza až štvrtina z celkovej dĺžky registrovaných cyklistických a turistických trás na území Slovenska a najväčší počet cykloturistických chodníkov spomedzi krajov.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: JÁN KROŠLÁK)

ŽILINA. Jedným zo spôsobov, ako riešiť čoraz preťaženejšie cesty v Žiline v dôsledku zvyšujúceho sa počtu áut, je budovanie cyklotrás. Pre obyvateľov sú možnosťou ekologického cestovania v meste a zároveň aktívneho oddychu v jeho okolí. Mesto aj župa považujú ich budovanie za jednu zo svojich priorít.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ľudia cyklotrasy vítajú

Aby sme získali prehľad o tom, čo si o cyklotrasách myslia samotní Žilinčania, opýtali sme sa na sociálnej sieti. Názory boli prevažne pozitívne. Väčšina oslovených by si želala, aby bolo trás viac.

SkryťVypnúť reklamu

„Čo sa týka mestských cyklotrás, musím povedať, že za posledné dva roky sa situácia v meste podstatne zlepšila. V prípade cykloturistických trás sa mi veľmi páči trasa spájajúca Budatín a Strečno okolo Váhu a Vodného diela. Počula som o zámere vybudovať cyklotrasu do Rajeckej doliny. Myslím, že je to skvelý nápad a držím palec pri realizácii,“ zareagovala Žilinčanka Zuzana.

„Cyklotrasy využívam, človek sa rýchlo dostane, kam potrebuje, nepletú sa tam autá, ani chodci by sa nemali. Je to dobré pre cyklistov aj pre vodičov. Podľa mňa ich je v meste málo, bolo by ich treba viac. Počul som už o trase, ktorá spojí Budatín so Strečnom, je to dobrý nápad,“ myslí si Andrej Duboš.

Aj Anna Kuchárová využíva cyklotrasy. „Mohli by byť aj smerom na Rajec, Kysucké Nové Mesto, centrum či vodné dielo.“

SkryťVypnúť reklamu

Ako to s trasami v meste a okolí vyzerá, sme zisťovali na viacerých miestach.

Pribudol koridor

Vlani mesto vybudovalo skoro 700 metrov dlhý cyklokoridor, ktorý spája cyklotrasu H3 (Vlčince) a V10 (smer Košická - Hypertesco) cez ulice Sv. Cyrila a Metoda. Pokračovala aj dostavba tých existujúcich.

„Vodorovné a zvislé značenie na existujúcich trasách sme realizovali zo zdrojov Nadačného fondu Kia Motors Slovakia prostredníctvom projektu Cyklomesto za približne šesťtisíc eur,“ povedal Pavol Čorba, hovorca mesta. „Pokračovala i obnova dopravného značenia jestvujúcich cyklotrás a tiež stojanov, dopravných zrkadiel a úpravy povrchov cyklotrás.“

Problémom sú vlastníci

Podľa hovorcu chce mesto v rozširovaní cyklotrás pokračovať aj naďalej. „Ich sieť je nedostatočná, za prioritné považujeme dobudovanie hlavných cyklotrás, najmä H2 a vedľajších V9, V7 a V6. Peniaze chceme získať z operačného programu doprava II a z rozpočtu mesta.“

SkryťVypnúť reklamu

Mesto a občianske združenie Mulica chcú v tomto roku vybudovať cyklokoridor cez ulicu Fándlyho a Suvorovovu a uvažuje sa aj o cyklotrase V6 od lesoparku po Vlčince. Ostatné trasy budú zatiaľ neúplné, alebo sa zmení ich trasovanie. „Pretože niektoré z chystaných cyklotrás prechádzajú súkromnými pozemkami, mesto musí najprv vyriešiť majetkovoprávne vyrovnanie s ich majiteľmi,“ povedal hovorca.

Z hradu do hradu

Aktívna v budovaní cyklotrás je aj župa, ktorá doteraz realizovala tri veľké projekty. Dvadsaťkilometrová Bystrická cyklomagistrála medzi Novou Bystricou a Oščadnicou bola otvorená na jeseň 2012 a stála viac ako tri milióny eur.

Stále je nedokončená Hradná cyklomagistrála za približne 130-tisíc eur.

Z toho stotisíc eurami prispela v rámci spoločného projektu BikeKIA Žilinského kraja automobilka Kia a zvyšok zaplatil kraj.

Poslednou je Rajecká cyklomagistrála. Tento projekt je v prípravnej fáze a po dobudovaní spojí Žilinu s Rajeckými Teplicami a povedie obcami Lietavská Lúčka a Porúbka.

Cyklotrasa by mala spojiť tri hrady

Cyklotrasa spájajúca tri hrady by mala byť hotová do štyroch až piatich rokov a stáť 2,3 milióna eur.

Cyklistický chodník spájajúci Budatínsky a Strečniansky hrad alebo Hradná cyklomagistrála má byť súčasťou budúcej súvislej 32-kilometrovej cyklotrasy pokračujúcej až k Starhradu na brehu Váhu nad cestou medzi Žilinou a Vrútkami. Cyklotrasa spájajúca tri hrady by mala byť hotová do štyroch až piatich rokov a stáť by mala 2,3 milióna eur.

Trasa je rozdelená na štyri časti. Trasu A tvorí úsek medzi priehradným múrom a Budatínskym hradom, trasa B vedie popri brehoch žilinského vodného diela od priehradného múru po Mojšovu Lúčku, trasa C spája Mojšovu Lúčku a hrad Strečno a trasa D má v budúcnosti pokračovať od lávky v Strečne cez Nezbudskú Lúčku nevyasfaltovaným cyklochodníkom až po Starhrad.

Prínos trasy ocenil aj starosta obce Strečno Dušan Štadáni. „Cyklotrasa okolo vodného diela je pred dokončením. Asfaltová plocha od vodného diela je položená až po Strečno, ďalej je možné využiť existujúce miestne komunikácie. Naši obyvatelia ju využívajú aj pri dochádzaní za prácou v Žiline. Vo všeobecnosti ju považujú za ekologickú a bezpečnú, ktorej prínos a význam má potenciál ďalšieho rastu.“

Trasy v meste a okolí

Cyklotrasy v Žiline sú rozdelenú do troch skupín.

Hlavné cyklistické trasy, H1, H2, H3, H4 a H24, vedľajšie cyklistické komunikácie, V1 až V10 a cykloturistické a rekreačné trasy.

Nadradenou sieťou sú tri cyklomagistrály.

Vážska cyklomagistrála vedie po ceste II/507 smerom z Bytče, prechádza Považským Chlmcom a ďalej na Mojšovu Lúčku.

Rajecká sa začína na križovatke s cestou I/18 a pokračuje až do katastra obce Lietavská Lúčka.

Dolnokysucká vedie po ceste tretej triedy cez Vranie a Považský Chlmec, tam sa napája na Vážsku cyklomagistrálu.

Prvý plán cyklotrás v rámci mesta a ich napojenia na regionálne a nadregionálne cyklotrasy bol vypracovaný v roku 2007.

Cyklofakty

Dĺžka cyklistických komunikácií v meste je 8,5 kilometra

Automatický rátač cyklistov na Ulici vysokoškolákov ukázal, že maximálna denná hodnota bola 1008 cyklistov za deň v celom profile. Merania sa uskutočnili 19. 8. 2013.

Cyklistická komunikácia H2 zo Soliniek do centra. Odhad investičných nákladov je približne 275 000 eur, dĺžka 2,7 kilometra. V súčasnosti prebieha majetkové vyrovnanie. Na trase sú dva problematické úseky v dĺžke okolo 200 metrov.

Cyklistická komunikácia V6 z Veľkého Dielu na Vlčince III - konečná trolejbusov. Investičné náklady sa odhadujú na 90 000 eur, dĺžka trasy je 0,7 km. V súčasnosti prebieha majetkové vyrovnanie.

Cyklistická komunikácia V9 z Vlčiniec III. Od ZŠ Karpatská po vodné dielo. Investičné náklady sú takmer 360 000 eur, dĺžka 1,3 kilometra. Prebieha majetkové vyrovnanie. Pre komplikácie s dvoma parcelami bude zrejme nutné urobiť nové trasovanie.

Prepojenie Brodna a Vrania lávkou pre peších a cyklistov. Projekt čaká na vydanie územného rozhodnutia.

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 21 036
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 824
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 545
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 941
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 385
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 369
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 913
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 576
  1. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  3. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  4. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  5. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  6. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  7. Martin Borecky: Rakovina
  8. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 236
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 652
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 451
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 153
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 378
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 325
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  3. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  4. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  5. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  6. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  7. Martin Borecky: Rakovina
  8. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 236
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 652
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 451
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 153
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 378
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 325
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu