Streda, 8. február, 2023 | Meniny má Zoja

Bicyklom sa dostaneme zo Žiliny až pod hrad Strečno

V Žilinskom kraji sa nachádza až štvrtina z celkovej dĺžky registrovaných cyklistických a turistických trás na území Slovenska a najväčší počet cykloturistických chodníkov spomedzi krajov.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: JÁN KROŠLÁK)

ŽILINA. Jedným zo spôsobov, ako riešiť čoraz preťaženejšie cesty v Žiline v dôsledku zvyšujúceho sa počtu áut, je budovanie cyklotrás. Pre obyvateľov sú možnosťou ekologického cestovania v meste a zároveň aktívneho oddychu v jeho okolí. Mesto aj župa považujú ich budovanie za jednu zo svojich priorít.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ľudia cyklotrasy vítajú

Aby sme získali prehľad o tom, čo si o cyklotrasách myslia samotní Žilinčania, opýtali sme sa na sociálnej sieti. Názory boli prevažne pozitívne. Väčšina oslovených by si želala, aby bolo trás viac.

SkryťVypnúť reklamu

„Čo sa týka mestských cyklotrás, musím povedať, že za posledné dva roky sa situácia v meste podstatne zlepšila. V prípade cykloturistických trás sa mi veľmi páči trasa spájajúca Budatín a Strečno okolo Váhu a Vodného diela. Počula som o zámere vybudovať cyklotrasu do Rajeckej doliny. Myslím, že je to skvelý nápad a držím palec pri realizácii,“ zareagovala Žilinčanka Zuzana.

„Cyklotrasy využívam, človek sa rýchlo dostane, kam potrebuje, nepletú sa tam autá, ani chodci by sa nemali. Je to dobré pre cyklistov aj pre vodičov. Podľa mňa ich je v meste málo, bolo by ich treba viac. Počul som už o trase, ktorá spojí Budatín so Strečnom, je to dobrý nápad,“ myslí si Andrej Duboš.

Aj Anna Kuchárová využíva cyklotrasy. „Mohli by byť aj smerom na Rajec, Kysucké Nové Mesto, centrum či vodné dielo.“

SkryťVypnúť reklamu

Ako to s trasami v meste a okolí vyzerá, sme zisťovali na viacerých miestach.

Pribudol koridor

Vlani mesto vybudovalo skoro 700 metrov dlhý cyklokoridor, ktorý spája cyklotrasu H3 (Vlčince) a V10 (smer Košická - Hypertesco) cez ulice Sv. Cyrila a Metoda. Pokračovala aj dostavba tých existujúcich.

„Vodorovné a zvislé značenie na existujúcich trasách sme realizovali zo zdrojov Nadačného fondu Kia Motors Slovakia prostredníctvom projektu Cyklomesto za približne šesťtisíc eur,“ povedal Pavol Čorba, hovorca mesta. „Pokračovala i obnova dopravného značenia jestvujúcich cyklotrás a tiež stojanov, dopravných zrkadiel a úpravy povrchov cyklotrás.“

Problémom sú vlastníci

Podľa hovorcu chce mesto v rozširovaní cyklotrás pokračovať aj naďalej. „Ich sieť je nedostatočná, za prioritné považujeme dobudovanie hlavných cyklotrás, najmä H2 a vedľajších V9, V7 a V6. Peniaze chceme získať z operačného programu doprava II a z rozpočtu mesta.“

SkryťVypnúť reklamu

Mesto a občianske združenie Mulica chcú v tomto roku vybudovať cyklokoridor cez ulicu Fándlyho a Suvorovovu a uvažuje sa aj o cyklotrase V6 od lesoparku po Vlčince. Ostatné trasy budú zatiaľ neúplné, alebo sa zmení ich trasovanie. „Pretože niektoré z chystaných cyklotrás prechádzajú súkromnými pozemkami, mesto musí najprv vyriešiť majetkovoprávne vyrovnanie s ich majiteľmi,“ povedal hovorca.

Z hradu do hradu

Aktívna v budovaní cyklotrás je aj župa, ktorá doteraz realizovala tri veľké projekty. Dvadsaťkilometrová Bystrická cyklomagistrála medzi Novou Bystricou a Oščadnicou bola otvorená na jeseň 2012 a stála viac ako tri milióny eur.

Stále je nedokončená Hradná cyklomagistrála za približne 130-tisíc eur.

Z toho stotisíc eurami prispela v rámci spoločného projektu BikeKIA Žilinského kraja automobilka Kia a zvyšok zaplatil kraj.

Poslednou je Rajecká cyklomagistrála. Tento projekt je v prípravnej fáze a po dobudovaní spojí Žilinu s Rajeckými Teplicami a povedie obcami Lietavská Lúčka a Porúbka.

Cyklotrasa by mala spojiť tri hrady

Cyklotrasa spájajúca tri hrady by mala byť hotová do štyroch až piatich rokov a stáť 2,3 milióna eur.

Cyklistický chodník spájajúci Budatínsky a Strečniansky hrad alebo Hradná cyklomagistrála má byť súčasťou budúcej súvislej 32-kilometrovej cyklotrasy pokračujúcej až k Starhradu na brehu Váhu nad cestou medzi Žilinou a Vrútkami. Cyklotrasa spájajúca tri hrady by mala byť hotová do štyroch až piatich rokov a stáť by mala 2,3 milióna eur.

Trasa je rozdelená na štyri časti. Trasu A tvorí úsek medzi priehradným múrom a Budatínskym hradom, trasa B vedie popri brehoch žilinského vodného diela od priehradného múru po Mojšovu Lúčku, trasa C spája Mojšovu Lúčku a hrad Strečno a trasa D má v budúcnosti pokračovať od lávky v Strečne cez Nezbudskú Lúčku nevyasfaltovaným cyklochodníkom až po Starhrad.

Prínos trasy ocenil aj starosta obce Strečno Dušan Štadáni. „Cyklotrasa okolo vodného diela je pred dokončením. Asfaltová plocha od vodného diela je položená až po Strečno, ďalej je možné využiť existujúce miestne komunikácie. Naši obyvatelia ju využívajú aj pri dochádzaní za prácou v Žiline. Vo všeobecnosti ju považujú za ekologickú a bezpečnú, ktorej prínos a význam má potenciál ďalšieho rastu.“

Trasy v meste a okolí

Cyklotrasy v Žiline sú rozdelenú do troch skupín.

Hlavné cyklistické trasy, H1, H2, H3, H4 a H24, vedľajšie cyklistické komunikácie, V1 až V10 a cykloturistické a rekreačné trasy.

Nadradenou sieťou sú tri cyklomagistrály.

Vážska cyklomagistrála vedie po ceste II/507 smerom z Bytče, prechádza Považským Chlmcom a ďalej na Mojšovu Lúčku.

Rajecká sa začína na križovatke s cestou I/18 a pokračuje až do katastra obce Lietavská Lúčka.

Dolnokysucká vedie po ceste tretej triedy cez Vranie a Považský Chlmec, tam sa napája na Vážsku cyklomagistrálu.

Prvý plán cyklotrás v rámci mesta a ich napojenia na regionálne a nadregionálne cyklotrasy bol vypracovaný v roku 2007.

Cyklofakty

Dĺžka cyklistických komunikácií v meste je 8,5 kilometra

Automatický rátač cyklistov na Ulici vysokoškolákov ukázal, že maximálna denná hodnota bola 1008 cyklistov za deň v celom profile. Merania sa uskutočnili 19. 8. 2013.

Cyklistická komunikácia H2 zo Soliniek do centra. Odhad investičných nákladov je približne 275 000 eur, dĺžka 2,7 kilometra. V súčasnosti prebieha majetkové vyrovnanie. Na trase sú dva problematické úseky v dĺžke okolo 200 metrov.

Cyklistická komunikácia V6 z Veľkého Dielu na Vlčince III - konečná trolejbusov. Investičné náklady sa odhadujú na 90 000 eur, dĺžka trasy je 0,7 km. V súčasnosti prebieha majetkové vyrovnanie.

Cyklistická komunikácia V9 z Vlčiniec III. Od ZŠ Karpatská po vodné dielo. Investičné náklady sú takmer 360 000 eur, dĺžka 1,3 kilometra. Prebieha majetkové vyrovnanie. Pre komplikácie s dvoma parcelami bude zrejme nutné urobiť nové trasovanie.

Prepojenie Brodna a Vrania lávkou pre peších a cyklistov. Projekt čaká na vydanie územného rozhodnutia.

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  2. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  3. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  4. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  5. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  6. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  7. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  8. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  1. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  2. Na bezpečnom internete záleží
  3. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  4. Podporujme imunitu aj vysokočistým beta glukánom
  5. Môjobchod posilňuje svoju pozíciu v Košickom kraji
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. O2 predstavilo novú generáciu O2 Paušálov
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 5 298
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 3 989
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 265
  4. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 3 260
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 844
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 704
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 668
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 369

Blogy SME

  1. Matúš Lazúr: Teplý obed je mýtus. V bohatom Nórsku deti v škole obed nemajú.
  2. Tupou Ceruzou: Norbert Bödör je obžalovaný v ďalšej kauze
  3. Júlia Piraňa Mikolášiková: Prišiel si pozrieť korupčný prípad Lipšicovho nominanta. Súd mu nariadil sledovať kauzy
  4. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  5. Jozef Stasík: EU a roboty
  6. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  7. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  8. Tomáš Vodvářka: Morálka nebo prachy?
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 019
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 448
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 410
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 947
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 611
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 337
  7. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 514
  8. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 490
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  5. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Predseda predstavenstva klubu Vlci Žilina Rastislav Chovanec.

Žilina má ešte na súpiske miesta pre dvoch zahraničných hráčov.


11 h

Sú vyškolení na vyhľadávanie a záchranu osôb v ruinách v mestskom prostredí.


a 1 ďalší 13 h
Smútok žilinských hokejistov po záverečnom hvizde.

Žilinčania vyhrávali 46 minút najtesnejším rozdielom, no víťazstvo si nepostrážili.


14 h

Mal pri sebe neznámu rastlinu aj bielu kryštalickú látku.


7. feb

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Matúš Lazúr: Teplý obed je mýtus. V bohatom Nórsku deti v škole obed nemajú.
  2. Tupou Ceruzou: Norbert Bödör je obžalovaný v ďalšej kauze
  3. Júlia Piraňa Mikolášiková: Prišiel si pozrieť korupčný prípad Lipšicovho nominanta. Súd mu nariadil sledovať kauzy
  4. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  5. Jozef Stasík: EU a roboty
  6. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  7. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  8. Tomáš Vodvářka: Morálka nebo prachy?
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 019
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 448
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 410
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 947
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 611
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 337
  7. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 514
  8. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 490
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  5. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu