Nedeľa, 14. august, 2022 | Meniny má Mojmír

Južný obchvat skráti jazdu o dvadsaťpäť minút

Južný obchvat oddelí v Žiline miestnu a tranzitnú dopravu. Hotový by mal byť v roku 2018.

Stavba diaľnice postupuje pomalyStavba diaľnice postupuje pomaly (Zdroj: Ján Krošlák)

ŽILINA. Výstavba diaľničného úseku medzi obcami Hričovské Podhradie - Lietavská Lúč- sa začala pred troma týždňami. Je pokračovaním výstavby diaľnice D1, ktorá ma prepojiť Bratislavu s Košicami a zároveň pomôže odľahčiť dopravu v Žiline

.„Vybudovaním južného diaľničného obchvatu poza Žilinu sa výrazne odľahčia cesty I/18 a I/64, ktoré sú hlavnou tranzitnou tepnou cez mesto. Južný obchvat oddelí miestnu a tranzitnú dopravu. Bude mať pozitívny vplyv na kvalitu života obyvateľov Žiliny,“ povedal primátor Igor Choma.

SkryťVypnúť reklamu

Štyri roky budú stáť pol miliardy

Úsek D1 medzi Hričovským Podhradím a Lietavskou Lúčkou bude stáť 427 miliónov eur, termín dokončenia je v januári 2018. Zmluvu so zhotoviteľom, ktorým je združenie stavebných firiem Doprastav, Strabag, Váhostav – SK a Metrostav, podpísali v decembri 2013.

Štúdia Výskumného ústavu dopravného v Žiline vyčíslila priemernú časovú úsporu. Výsledkom je 25 ušetrených minút pri osobnom a 22 minút pri nákladnom aute.

Nový diaľničný úsek zabezpečí zníženie spotreby pohonných hmôt v hodnote približne 12 miliónov eur ročne. Nehodovosť na v súčasnosti najviac vyťaženom úseku cesty I/18 by mohla klesnúť o 85 dopravných nehôd ročne.

„Úsek je dlhý 11,32 kilometra a patrí k tým náročnejším. Na trase je jedenásť mostných objektov a dva tunely. Po povrchu pôjde len 40 percent, zvyšok pôjde v tuneli alebo na mostnom objekte,“ povedal minister dopravy Ján Počiatek. Ide o dvojrúrové tunely Ovčiarsko, v dĺžke 2367 metrov a Žilina, ktorý má 651 metrov. Na pláne je i jedno odpočívadlo.

SkryťVypnúť reklamu

Diaľnica sa začína v križovatke D1 a D3 v Hričovskom Podhradí, pokračuje popri obciach Dolný Hričov, Ovčiarsko, Bitarová, Lietavská Lúčka a popri mestskej časti Žilina – Bytčica. Ústi pred križovatkou Lietavská Lúčka. Tu nadväzujuje na úseku Lietavská Lúčka – Dubná Skala.

Dominantou je tunel

Zatiaľ nie je známe, koľko bude táto časť diaľnice stáť. Momentálne prebieha tender. Úsek Lietavská Lúčka - Dubná Skala je dlhý 13,51 kilometra. Ministerstvo dopravy očakáva, že výstavba by sa mala začať ešte tento rok. Mala by trvať päť a pol roka.

Dominantou je tunel Višňové dlhý 7460 metrov. Stavba zahrňuje i vybudovanie deviatich mostných objektov, strediska správy údržby diaľnic, veľkého odpočívadla „Turie“ a mimoúrovňovej križovatky „Lietavská Lúčka,“ ktorá zabezpečí pripojenie diaľnice do Žiliny.

SkryťVypnúť reklamu

Obce sa neobávajú

Nepríjemnou súčasťou výstavby diaľnic je zvýšená premávka stavebných mechanizmov. Týka sa to najmä obcí Lietavská Lúčka a Hričovské Podhradie, ktoré tvoria koncové body budovaného úseku.

Jarmila Dobroňová, starostka Hričovského Podhradia, situáciu chápe. „Paradoxom je, že miesto výstavby už neleží v katastri našej obce, ale susedného Dolného Hričova.“ Hovorí, že diaľnica bude pre obec prínosom. Obdobný názor má aj starosta Lietavskej Lúčky Marian Sliviak. „Vnímam to ako šancu pre miestnych zamestnať sa. Tie štyri roky prospejú aj domácim podnikateľom.“ Od diaľnice si sľubuje aj zvýšenie bezpečnosti v obci. „Dnes obcou prechádza cesta prvej triedy I/64. Po novom budú šoféri jazdiť obchvatom.“

Starosta Dolného Hričova Vladimír Sadloň vníma premávku v dôsledku stavebných prác ako daň za pokrok, ktorý diaľnica prinesie. Zároveň ale dodáva, že väčšej premávky sa neobáva.

Ústav vyčíslil prínosy

Štúdia Výskumného ústavu dopravného v Žiline hovorí, že po sprevádzkovaní oboch úsekov diaľnice zostane na pôvodnej (súbežnej) ceste I/18 približne 20 až 26 percent súčasnej dopravy.

„Na celom úseku diaľnice D1 od Hričovského Podhradia po Dubnú Skalu je možné očakávať priemerne asi 22 220 vozidiel za hodinu. Z toho bude okolo 5920 vozidiel nákladnej dopravy nad 3,5 tony,“ povedal Lubomír Palčák, riaditeľ Výskumného ústavu dopravného.

Diaľnice v Žilinskom okrese

Prvý diaľničný úsek postavený v Žilinskom okrese bol úsek Vrtižer – Hričovské Podhradie.

Výstavba úseku sa začala v septembri 2004, do užívania bol odovzdaný v júni 2007.

Zhotoviteľom bola firma Doprastav, prostriedky na výstavbu pochádzali zo štátneho rozpočtu.

Na úseku sú dve križovatky, 18 mostov a odpočívadlo Predmier.

Druhým úsekom bolo diaľničné spojenie medzi Hričovským Podhradím a Žilinou, Strážovom.

Stavba sa začala v októbri 2005, ukončená bola v júni 2008. Zhotoviteľom boli firmy Doprastav, Váhostav a Strabag. Peniaze pochádzali z fondov Európskej únie a štátneho rozpočtu. Na diaľnici sú tri križovatky a 21 mostov.

Dĺžka tohto úseku je 9160 metrov. Z toho 8479 predstavuje trasu diaľnice D3 a 681 metrov trasu diaľnice D1.

Diaľnice na Slovensku

154, 15 kilometra - to je dĺžka úsekov vo výstavbe a v procese súťaže na zhotoviteľa v tomto roku. Z toho je 105,2 kilometra diaľnic a 48, 95 kilometra rýchlostných ciest.

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  6. Prehľad a automatizácia
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 19 154
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 15 372
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 13 029
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 719
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 4 000
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 2 761
  7. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 2 720
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné 2 305

Blogy SME

  1. Peter Remeň: Vodná nádrž Čierny Váh (horná)
  2. Štefan Vidlár: Volebňí SaS
  3. Peter Lacina: Pozemský raj na Podšípe
  4. Jaroslav Polaček: Zo schátranej telocvične sme vytvorili moderné centrum úpolových športov
  5. Martin Urmanič: Sulík ako zlý muž koalície
  6. Štefan Vidlár: TA3: V POLITIKE
  7. Martin Morháč: Prečo ideme v digitalizácii opačným smerom ako ostatní?
  8. Gabriel Daniš: Invázia do bývalého Československa ako paralela s ruskou agresiou na Ukrajine
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 87 618
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 14 640
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 878
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 7 045
  5. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 778
  6. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 5 518
  7. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 4 437
  8. Ján Valchár: Toto už je asi tretia svetová 3 202
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Prinášame vám veľkú fotogalériu a výsledky z pretekov.


2 h
Stráňavy (v červenom) zvíťazili pred týždňom 2:0 v Liptovskom Hrádku. V 2. kole si doma opäť udržali čisté konto, ale tentoraz neskórovali.

Komentár k zápasu 2. kola IV. ligy.


8 h
Dobré správy z MY

Stop negatívnym správam. Posielame výber pozitívnych a zaujímavých článkov z rôznych regiónov po celom Slovensku.


11. aug
Majstrovstvá Európy juniorov, Poznaň. Zľava: Petra Kissová, Tomáš Vandlík, Juraj Kodaj

Pretekári Delfínu Žilina sa zúčastnili koncom júna a v strede júla európskeho a svetového šampionátu.


Marián Bielka 13. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Každá jedna obložená misa je originál.


11. aug

Tajomstvo vedela odhaliť dotykom rúk, pohľadom a správnymi otázkami.


Cyril Urban 13. aug

Ak nosíte vodu z potoka vo vedrách, nič sa nedeje, ak využijete čerpadlo bez schválenia, hrozí vám pokuta.


12. aug

Pre Slovákov je zákazník pán, pre Japoncov Boh, upozorňuje na rozdiely Dávid Lehuta.


12. aug

Blogy SME

  1. Peter Remeň: Vodná nádrž Čierny Váh (horná)
  2. Štefan Vidlár: Volebňí SaS
  3. Peter Lacina: Pozemský raj na Podšípe
  4. Jaroslav Polaček: Zo schátranej telocvične sme vytvorili moderné centrum úpolových športov
  5. Martin Urmanič: Sulík ako zlý muž koalície
  6. Štefan Vidlár: TA3: V POLITIKE
  7. Martin Morháč: Prečo ideme v digitalizácii opačným smerom ako ostatní?
  8. Gabriel Daniš: Invázia do bývalého Československa ako paralela s ruskou agresiou na Ukrajine
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 87 618
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 14 640
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 878
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 7 045
  5. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 778
  6. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 5 518
  7. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 4 437
  8. Ján Valchár: Toto už je asi tretia svetová 3 202
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu