ŽILINA. Výstavba diaľničného úseku medzi obcami Hričovské Podhradie - Lietavská Lúč- sa začala pred troma týždňami. Je pokračovaním výstavby diaľnice D1, ktorá ma prepojiť Bratislavu s Košicami a zároveň pomôže odľahčiť dopravu v Žiline
.„Vybudovaním južného diaľničného obchvatu poza Žilinu sa výrazne odľahčia cesty I/18 a I/64, ktoré sú hlavnou tranzitnou tepnou cez mesto. Južný obchvat oddelí miestnu a tranzitnú dopravu. Bude mať pozitívny vplyv na kvalitu života obyvateľov Žiliny,“ povedal primátor Igor Choma.
Štyri roky budú stáť pol miliardy
Úsek D1 medzi Hričovským Podhradím a Lietavskou Lúčkou bude stáť 427 miliónov eur, termín dokončenia je v januári 2018. Zmluvu so zhotoviteľom, ktorým je združenie stavebných firiem Doprastav, Strabag, Váhostav – SK a Metrostav, podpísali v decembri 2013.
Štúdia Výskumného ústavu dopravného v Žiline vyčíslila priemernú časovú úsporu. Výsledkom je 25 ušetrených minút pri osobnom a 22 minút pri nákladnom aute.
Nový diaľničný úsek zabezpečí zníženie spotreby pohonných hmôt v hodnote približne 12 miliónov eur ročne. Nehodovosť na v súčasnosti najviac vyťaženom úseku cesty I/18 by mohla klesnúť o 85 dopravných nehôd ročne.
„Úsek je dlhý 11,32 kilometra a patrí k tým náročnejším. Na trase je jedenásť mostných objektov a dva tunely. Po povrchu pôjde len 40 percent, zvyšok pôjde v tuneli alebo na mostnom objekte,“ povedal minister dopravy Ján Počiatek. Ide o dvojrúrové tunely Ovčiarsko, v dĺžke 2367 metrov a Žilina, ktorý má 651 metrov. Na pláne je i jedno odpočívadlo.
Diaľnica sa začína v križovatke D1 a D3 v Hričovskom Podhradí, pokračuje popri obciach Dolný Hričov, Ovčiarsko, Bitarová, Lietavská Lúčka a popri mestskej časti Žilina – Bytčica. Ústi pred križovatkou Lietavská Lúčka. Tu nadväzujuje na úseku Lietavská Lúčka – Dubná Skala.
Dominantou je tunel
Zatiaľ nie je známe, koľko bude táto časť diaľnice stáť. Momentálne prebieha tender. Úsek Lietavská Lúčka - Dubná Skala je dlhý 13,51 kilometra. Ministerstvo dopravy očakáva, že výstavba by sa mala začať ešte tento rok. Mala by trvať päť a pol roka.
Dominantou je tunel Višňové dlhý 7460 metrov. Stavba zahrňuje i vybudovanie deviatich mostných objektov, strediska správy údržby diaľnic, veľkého odpočívadla „Turie“ a mimoúrovňovej križovatky „Lietavská Lúčka,“ ktorá zabezpečí pripojenie diaľnice do Žiliny.
Obce sa neobávajú
Nepríjemnou súčasťou výstavby diaľnic je zvýšená premávka stavebných mechanizmov. Týka sa to najmä obcí Lietavská Lúčka a Hričovské Podhradie, ktoré tvoria koncové body budovaného úseku.
Jarmila Dobroňová, starostka Hričovského Podhradia, situáciu chápe. „Paradoxom je, že miesto výstavby už neleží v katastri našej obce, ale susedného Dolného Hričova.“ Hovorí, že diaľnica bude pre obec prínosom. Obdobný názor má aj starosta Lietavskej Lúčky Marian Sliviak. „Vnímam to ako šancu pre miestnych zamestnať sa. Tie štyri roky prospejú aj domácim podnikateľom.“ Od diaľnice si sľubuje aj zvýšenie bezpečnosti v obci. „Dnes obcou prechádza cesta prvej triedy I/64. Po novom budú šoféri jazdiť obchvatom.“
Starosta Dolného Hričova Vladimír Sadloň vníma premávku v dôsledku stavebných prác ako daň za pokrok, ktorý diaľnica prinesie. Zároveň ale dodáva, že väčšej premávky sa neobáva.
Ústav vyčíslil prínosy
Štúdia Výskumného ústavu dopravného v Žiline hovorí, že po sprevádzkovaní oboch úsekov diaľnice zostane na pôvodnej (súbežnej) ceste I/18 približne 20 až 26 percent súčasnej dopravy.
„Na celom úseku diaľnice D1 od Hričovského Podhradia po Dubnú Skalu je možné očakávať priemerne asi 22 220 vozidiel za hodinu. Z toho bude okolo 5920 vozidiel nákladnej dopravy nad 3,5 tony,“ povedal Lubomír Palčák, riaditeľ Výskumného ústavu dopravného.
Diaľnice v Žilinskom okrese
Prvý diaľničný úsek postavený v Žilinskom okrese bol úsek Vrtižer – Hričovské Podhradie.
Výstavba úseku sa začala v septembri 2004, do užívania bol odovzdaný v júni 2007.
Zhotoviteľom bola firma Doprastav, prostriedky na výstavbu pochádzali zo štátneho rozpočtu.
Na úseku sú dve križovatky, 18 mostov a odpočívadlo Predmier.
Druhým úsekom bolo diaľničné spojenie medzi Hričovským Podhradím a Žilinou, Strážovom.
Stavba sa začala v októbri 2005, ukončená bola v júni 2008. Zhotoviteľom boli firmy Doprastav, Váhostav a Strabag. Peniaze pochádzali z fondov Európskej únie a štátneho rozpočtu. Na diaľnici sú tri križovatky a 21 mostov.
Dĺžka tohto úseku je 9160 metrov. Z toho 8479 predstavuje trasu diaľnice D3 a 681 metrov trasu diaľnice D1.
Diaľnice na Slovensku
154, 15 kilometra - to je dĺžka úsekov vo výstavbe a v procese súťaže na zhotoviteľa v tomto roku. Z toho je 105,2 kilometra diaľnic a 48, 95 kilometra rýchlostných ciest.