Nedeľa, 20. august, 2017 | Meniny má Anabela
Pridajte si svoje mesto

Letisko plánuje obnoviť lety do Prahy

Fungujúce letisko by mal mať každý región. Letisku Žilina hrozil zánik i predaj zahraničnému investorovi. Nad vodou ho drží univerzita.

Vstup do budovy letiska(Zdroj: Kristína Pomsárová)

DOLNÝ HRIČOV. Žilinské letisko sedem rokov zabezpečovalo dopravu na pravidelnej linke zo Žiliny do Prahy. Lety na trase sa skončili v lete 2012 a odvtedy je jeho budúcnosť otázna. Ministerstvo dopravy minulé leto dokonca uvažovalo nad jeho zrušením.

V súčasnosti letisko využíva najmä Letecké výcvikové a vzdelávacie centrum Žilinskej univerzity a Katedra leteckej dopravy, občianske združenie Aeroklub, spoločnosť zabezpečujúca aerotaxi a súkromné osoby.

V každom kraji by malo fungovať letisko

„V každom kraji by malo byť fungujúce letisko. Žilinský kraj je tretím najsilnejším regiónom Slovenska a na fungujúcu leteckú dopravu má predpoklady v oblasti ekonomiky aj obyvateľstva,“ hovorí Zdenka Pištíková z oddelenia marketingu žilinského letiska. „Letisko má slúžiť regiónu, čo znamená, že má byť dostupné obchodníkom, turistom, armáde alebo iným štátnym zložkám.“

Ľudia ho môžu vnímať tak, že udržiavanie letiska v prevádzke ich stojí peniaze, a pritom ho nevyužívajú. Prináša však investorov, ktorí poskytujú ľuďom v regióne prácu, pretože podmienkou väčších firiem, napríklad aj KIA, je dostupnosť letiska v okruhu 50 km.

Pracujú na obnovení trasy Žilina-Praha-Žilina

V rokoch 2006 až 2010 letisko vybavilo v každom roku viac ako 10-tisíc cestujúcich.

„Pravidelnú linku sme mali dobre rozbehnutú. Na začiatku počet cestujúcich stúpal, potom rapídne klesal,“ opisuje situáciu Pištíková. Nad tým, že by opäť zaviedli pravidelné lety zo Žiliny do Prahy a naopak, začali uvažovať krátko po ich zrušení.

„Dá sa začať odznovu, len je to ťažšie. Všetko musíte mať lepšie pripravené, pretože poznáte predchádzajúce problémy a chcete sa pripraviť na všetky nástrahy,“ pokračuje. Myšlienke sú naklonené aj České aerolínie a obe spoločnosti o obnove rokujú. Na letisku robia všetko pre to, aby linku obnovili ešte tento rok.

„Ak sa nedohodneme do marca alebo apríla, tak bude lepšie obnovu odložiť, pretože zlý začiatok je horší ako nezačať vôbec,“ vysvetľuje Pištíková. „Na rozbeh linky je najlepšie jarné obdobie.“ Podľa nej sú na dobrej ceste. „Česká aerolinka zahrnula žilinské letisko do prvotného letového plánu, čiže by sa to mohlo podariť.“

Vedenie letiska uvažovalo aj nad trasou Žilina-Viedeň, ale túto možnosť zamietli. Na spoluprácu by potrebovali jedného dopravcu so širokou ponukou prestupov. Vo Viedni je síce veľa prestupov, ale poskytujú ich rôzne spoločnosti. Praha je podľa nich výhodnejšia tým, že je pre Slovákov dostupnejšia historicky aj jazykovo.

Najvyťaženejšie, ale má najmenej cestujúcich

Hlavným ukazovateľom letiska je pohyb, ktorý zahŕňa prílety a odlety. „Z hľadiska pohybov sme asi najvyťaženejšie letisko. Je to zásluha univerzity, ktorá nám robí 90 percent pohybov,“ povedala Pištíková.

„Na druhej strane, čo sa týka počtu cestujúcich, sme na tom najhoršie. Horšie je, že počet cestujúcich je smerodajný čo sa týka zisku letiska.“

Minulé leto hrozilo, že letisko zrušia

Zrušením pravidelných letov medzi Žilinou a Prahou podstatne klesol počet cestujúcich. V roku 2013 ich bolo 408, čo je najmenej za posledných trinásť rokov.

Počas leta uvažovalo ministerstvo nad zrušením letiska, hovorilo sa tiež o predaji zahraničnému investorovi. Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja, ani jednu teóriu nepotvrdil.

„V záujme ministerstva je zachovanie regionálnych letísk, nie ich rušenie. Ich prevádzka však môže byť na inej úrovni,“ povedal. „Sme presvedčení, že práve regionálne letiská, môžu prispieť k rozvoju cestovného ruchu a hospodárstva v danom regióne a byť tak pozitívnym impulzom, aby si zahraniční turisti a podnikatelia našli cestu na Slovensko.“

Konečné rozhodnutie plánovalo ministerstvo prijať po rokovaní o rozpočte na rok 2014. Zatiaľ však nepadlo.

Vďačí letisko za to, že ešte existuje, študentom?

Potrebám univerzity slúžil už Brezovský Majer a letisko v Dolnom Hričove využívala od jeho začiatkov. Na Slovensku je jedinou vysokou školou, ktorá má výcvikové centrum pre pilotov a dlho bola najbližšou možnosťou aj pre českých študentov.

Univerzita vlastní 17 lietadiel, na ktorých ročne študenti nalietajú 1700-3600 hodín. V tomto roku na nich lieta 25 študentov, v minulosti ich bolo viac.

Okrem študentov poskytuje Žilinská univerzita výcviky aj iným záujemcom, významný objem letových hodín odlietali piloti ozbrojených síl. Zrušenie letiska by vysokej škole spôsobilo značné problémy.

„Zatvorenie letiska je zložitá otázka. Nemali by sme kde lietať a sťahovať celú školu niekde inde je v podstate nemožné,“ vysvetľuje Peter Blaško, riaditeľ výcvikového centra. „Iná otázka je zmena kategórie letiska a poskytovaných služieb či zmena prevádzkovateľa. Vznikli by problémy, ale dali by sa riešiť.“

Na skutočnosť, že letisko je súčasťou univerzity, prihliada aj ministerstvo. „Letisko Žilina slúži na potreby výcviku študentov Žilinskej univerzity, čo považujeme za významný fakt pri zvažovaní jeho budúcnosti,“ povedal hovorca ministerstva.

História letiska

Predchodcom hričovského letiska bolo letisko Brezovský Majer, ktoré stálo na sídlisku Vlčince. Patrilo Žilinskej univerzite a Aeroklubu Žilina.

V 70. rokoch minulého storočia muselo ustúpiť výstavbe mesta. Presťahovali ho do Dolného Hričova.

Prvé lietadlo vzlietlo 4. mája 1972 a oficiálne otvorenie bolo v auguste o dva roky neskôr.

V roku 1974 vznikla aj pravidelná linka na trase Žilina-Praha-Žilina.

Fungovala do roku 1981, keď bola zrušená z dôvodu palivovo-energetickej krízy a následného zvýšenia cien leteniek.

Letisko potom slúžilo na nepravidelné obchodné lety, ďalej ako výcvikové stredisko pilotov Katedry leteckej dopravy Žilinskej univerzity a Aeroklubu.

V rokoch 1986 až 1990 využívali letisko na podnikovú dopravu ZŤS Martin. Nasledujúci rok ho univerzita sprístupnila nepravidelným medzinárodným letom.

Pravidelné spojenie medzi Žilinou a Prahou opäť zaviedli v roku 1997. Vydržalo však iba rok. Dôvodom bol zánik spoločnosti, ktorá ho prevádzkovala.

Obnovená bola opäť v roku 2005, po dvojročnej výstavbe nového letiskového terminálu a fungovala do júla 2012.

V rokoch 1996 až 2005 prevádzkovala letisko spoločnosť Letisko Žilina, ktorá vznikla spojením regionálnych miest, obcí a podnikov. Bolo to prvé letisko v Slovenskej republike, ktorého prevádzku nezabezpečoval štát.

Situácia sa ale zmenila 1. októbra 2005, keď sa prevádzkovateľom stala Letisková spoločnosť Žilina. Jej zakladateľom a jediným akcionárom je Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR.

kp


  1. Plavecké rekordy v žilinskom bazéne neplatia. Bazén nemá 50 metrov 836
  2. Osud mosta vo Vraní je v rukách žilinských poslancov 588
  3. FOTO: Futbalový turnaj v Turí vyhrali hráči tímu Askam Foto 422
  4. V Žiline vyhodili psíka do kontajnera na šaty. Zachránili ho 376
  5. Meteorológovia vydali výstrahu pred intenzívnym dažďom 88
  6. Cyklistka po zrážke s vlakom v nemocnici zraneniam podľahla 83
  7. V Žiline zrazil vlak 13-ročné dievča Foto 64
  8. Dva dni otvorený podchod v Hornom Hričove zaplavilo. Obec zvažuje podať trestné oznámenie Foto 61
  9. Sagan má svoj bod na leteckom nebi. Používajú ho pri navigácii 54
  10. Šošoni prehrali aj na Žitnom ostrove 51

Najčítanejšie správy

Žilina

Plavecké rekordy v žilinskom bazéne neplatia. Bazén nemá 50 metrov

Štandardné rozmery dostane bazén po rekonštrukcii. Mestská plaváreň bude niekoľko týždňov zatvorená.

Osud mosta vo Vraní je v rukách žilinských poslancov

Národná diaľničná spoločnosť chce provizórne objekty prenajať.

FOTO: Futbalový turnaj v Turí vyhrali hráči tímu Askam

O celkové prvenstvo bojovalo šesť tímov.

Meteorológovia vydali výstrahu pred intenzívnym dažďom

Spadnúť 50 až 80 milimetrov zrážok.

Blízke regióny

Ukázal sklamané Slovensko, ktoré má blízko k extrémizmu

Mladý fotograf z Považia vyhral Slovak Press Photo v jednej z kategórii za sériu, kde hľadal príčiny narastajúcej podpory extrémizmu. Teraz chce ukázať svetu aj život v uliciach rodného mesta.

Prečo tečie Považím Váh a nie Orava?

Všimli ste si niekedy sútok Oravy a Váhu? Prečo sa Orava vlieva do nepatrného Váhu a nie Váh do rozľahlej Oravy? Obe rieky majú veľa podobného.

Pre včelárov bol rok katastrofálny

Medu je menej. Včelárom padlo množstvo rodín. Včelstvá decimujú horúčavy, chemické postreky, klieštik. Mali tiež nedostatok potrebnej výživy pre skoré jarné mrazy.

V Tepliciach sa ďakovalo za úrodu, pozrite si fotky z dožiniek

Sprievod mestom, odovzdávanie dožinkových vencov, hudba, tanec, spev a aj dobré jedlo. To všetko patrí k poďakovaniu za úrodu.

Kompletné výsledky súťaže Dedina roka, ako dopadla Blatnica?

O prestížny titul sa uchádzalo 20 obcí, z Turca len jedna.

Všetky správy

Najdlhšia bytovka na svete je vo Viedni a má meno po Marxovi. Je radosť v nej žiť

Nie je špinavá ani nebezpečná, hoci sú v nej sociálne byty. Nezamestnaní v nej bývajú vedľa profesorov.

Bratislava porastie do výšky, budovy zmenia panorámu

V Bratislave rýchlym tempom pribúdajú výškové budovy. Najvyššia z nich, Eurovea 2 by mala vyrásť do roku 2020.

Ako šperk, ktorý vyhrával vojny, prehráva boj s časom

Bol to vynález desaťročia. Nebyť náramkových hodiniek, niektoré strategické bitky by možno dopadli inak. Dnes prehrávajú samotné náramkové hodinky.

Po derby v Trnave zostali zničené toalety + FOTO

Sobotné derby, ktoré skončilo prehrou domácich, malo predohru ešte mimo štadióna. Fanúšikovia Slovana sa predviedli na toaletách.

Mladý Slovák vytvoril nový dizajn pre TANAP, majú oň záujem

Baví ma, keď sa môžem podieľať na niečom, čo spropaguje Slovensko, hovorí dizajnér Milan Pleva.

Kam vyraziť

Podujatia v Rajeckej Lesnej

31. augusta
Leto v Rajeckej Lesnej bude plné podujatí.

EKOPLAGÁT´17

30. júna
V Považskej galérii umenia v Žiline sa uskutočňuje štrnásty ročník medzinárodnej súťažnej prehliadky plagátov zameranej na problematiku ochrany prírody a životného prostredia pod názvom EKOPLAGÁT. Do súťažnej prehliadky sa zapojilo 138 autorov z 21 krajín sveta s počtom 259 plagátov.

Leto na Vodnom diele Žilina

1. júla
Mesto Žilina v spolupráci s inštruktormi športovo-relaxačného areálu eXtreme park Žilina pri Vodnom diele Žilina budú aj v tomto roku pokračovať v športových aktivitách v rámci Žilinského kultúrneho leta 2017. Obyvatelia mesta tak môžu využiť bezplatný vstup na športové a rekreačné aktivity počas mesiacov júl a august.

Prvé múzeum intermédií II.

10. júla
Prvé múzeum intermédií (PMI) je expozíciou dlhodobého charakteru, ktorá ako jediná na Slovensku predstavuje diela intermediálneho a mediálneho umenia. Pochádzajú zo zbierky PGU v Žiline, budovanej od 90. rokov. Vybrané diela sú nielen príkladmi inštalácií, objektov a rôznych foriem mediálneho umenia od začiatku poslednej dekády 20. storočia až po súčasnosť, ale zároveň dokladajú umelecké stratégie a témy, ktoré sú vo výtvarnom umení po roku 1990 prítomné.

Drevo, koža, kov – výstava

17. júla
Považské múzeum v Žiline vás pozýva na výstavu majstra ľudovej umeleckej výroby, Víta Pieša – Drevo, koža, kov, ktorú vernisážou otvoríme v utorok 27. júna 2017 o 16.00 hod. v administratívnej budove Budatínskeho hradu.