Štvrtok, 14. december, 2017 | Meniny má Branislava, Bronislava
Pridajte si svoje mesto

Čo si Žilinčania myslia o našej hromadnej doprave?

V ankete sme sa vás pýtali, či preferuje jazdu mestskou hromadnou dopravou. Chválili ste a aj upozorňovali na chyby. Vaše reakcie sme priniesli do DPMŽ.

(Zdroj: DPMŽ)
Na podnety reagoval riaditeľ Ján Barienčík a dopravno-prevádzkový námestník Ján Šimko.

Uniformy sú drahé, no oblečenie majú určené

Náš čitateľ napísal: „Jazdím pravidelne a ako bývalý vodič MHD, porovnávam. Jazda je komfortnejšia, čistejšie vozidlá, prísnejšie dodržiavaný cestovný poriadok. Nepáči sa mi ,keď má vodič v kabínke kolegu, keď počas jazdy telefonuje, nechodia slušne ustrojení, počas leta pomaly v slipoch, čo neprekáža ani dopravnej kontrole – revízorom,“

Odpoveď: Dopravný podnik mesta Žiliny s.r.o. má interné predpisy, s ktorými sú všetci vodiči oboznámení a sú povinní ich dodržiavať. Na pravidelných školeniach ich upozorňujeme na zistené nedostatky, ako sú napr. telefonovanie počas jazdy, umožnenie vstupu neoprávnenej osoby do kabíny vodiča alebo fajčenie vo vozidle. Pri zistení porušenia predpisov sú vodiči napomenutí a je im krátená určitá časť pohyblivej zložky mzdy podľa schváleného sadzobníka. Pri opakovaných porušeniach je vodičovi udelený písomný záznam o porušení pracovnej disciplíny s čím súvisia tvrdšie sankcie. Rovnošata u našich vodičov absentuje iba z dôvodu finančnej náročnosti. Súhlasíme s tým, že rovnošata by prispela k zlepšeniu imidžu MHD v Žiline.

Málo miesta pre pohyb cestujúcich a batožinu

Niekoľko z vás hovorilo aj o nedostatočnom priestore. „Nové trolejbusy majú malo miesta na batožinu, napr. ak cestujem idem s väčšou batožinou a už mam problém si ju vôbec niekde dať tak, aby som nezavadzal ostatným cestujúcim.“

Odpoveď: Nedostatok miesta na pohyb cestujúcich v trolejbusoch zaradených do prevádzky koncom roku 2012 sme zistili krátko po ich spustení do prevádzky. Tento problém sme vyriešili pri najnovších 5-tich kusoch, ktoré boli spustené do prevádzky 14.1.2014, kedy bol z priestoru druhých, resp. a tretích dverí odstránený jeden rad sedačiek z pôvodných dvojsedačiek. Zároveň sme zabezpečili osadenie sedačiek s mäkšou výpňou. Sme presvedčení, že tieto úpravy cestujúci ocenia.

Frekvencia spojov, pomalá jazda

„Síce by som rád MHD využíval, ale vždy ma odradia nasledujúce veci. Príliš pomalá jazda a lhé čakanie na zastávkach, dlhé intervaly medzi spojmi a absolútna absencia rozumných nočných spojov.

Odpoveď: Dopravný podnik má s mestom Žilina uzavretú zmluvu o službách vo verejnom záujme, v ktorom si mesto objednáva výkon určitého počtu kilometrov. Tieto musia byť zo strany dopravcu dodržané. V prípade, že by frekvencia spojov mala byť väčšia, premietlo by sa to do navýšenia objednaného počtu kilometrov zo strany mesta.

Jazdu vozidiel MHD v premávke ovplyvňuje momentálna dopravná situácia, ktorú však nevieme ovplyvniť. Ďalej má na rýchlosť prepravy vplyv aj grafikon, ktorý musia vodiči dodržiavať. V grafikone liniek MHD v Žiline máme 2 druhy chronometráže. Tá prvá platí počas pracovných dní do 18:00 hod a druhá platí v pracovných dňoch po 18:00 a počas víkendov celodenne. Nastavenie týchto chronometráži (medzizastávkových jazdných časov) sa uskutočnilo na základe spriemerovania reálnych prejazdov vozidiel medzi zastávkami, ktoré získavame z palubných počítačov. Keďže nie vždy je premávka v meste rovnaká, je možné, že niekedy dochádza k meškaniam a zase naopak, niekedy musí vozidlo na zastávke chvíľu počkať, aby zo zastávok neodchádzalo predčasne.

Eurofondy

Náč čitateľ sa zaujímal aj o eurofondy: „Keďže nevlastním auto preferujem a výrazne využívam MHD a s tým že v meste pribudli nové trolejbusy som nadmieru spokojný a dúfam že aj zvyšné vozidlá sa obmenia. Len sa čudujem že sa mestá ako Žilina, Bratislava, Košice a ďalšie nespoja o jeden veľký a celkový príspevok z eurofondv, myslím že by to bolo nielen komplexnejšie ale aj výhodnejšie.“

Odpoveď: Súčasné podmienky čerpania prostriedkov z fondov EÚ neumožňujú zlučovať viacej prijímateľov do jednej žiadosti, nakoľko sa posudzujú špecifické podmienky každého mesta a tie sú u každého mesta odlišné, zmluvu o službách vo verejnom záujme nevynímajúc.
Okrem iného ste chválili nové trolejbusy a zľavový systém. „Ďakujeme za všetky pochvalné uznania na kvalitu MHD v Žiline,“ dodal Barienčík.

Vaše reakcie na anketu

V ankete sme sa vás pýtali, či preferujete jazdu mestskou hromadnou dopravou.

Áno preferujem, keď nemám nákup väčších rozmerov, či choré deti. Cestovné, je lacnejšie, nemusím platiť drahé parkovné, a intervaly sú celkom fajn.

Jazdím pravidelne, ako bývalý vodič MHD, porovnávam. Jazda je komfortnejšia, čistejšie vozidlá, prísnejšie dodržiavaný cestovný poriadok. Nepáči sa mi ,keď má vodič v kabínke kolegu, keď počas jazdy telefonuje, nechodia slušne ustrojený, počas leta pomaly v slipoch, čo neprekáža ani dopravnej kontrole - revízorom.

Ak by sa skutočne zlepšila kvalita cestovania takýmito a podobnými dopravnými prostriedkami tak určite áno. Inak po skúsenostiach zo školy je na tom Žilina určite lepšie ako Bratislava kde električky majú okolo 30 rokov a sú v strašnom technickom stave.

Nové trolejbusy majú malo miesta na batožinu, napr. ak cestujem idem s väčšou batožinou a už mam problém si ju vôbec niekde dať tak, aby som nezavadzal ostatným cestujúcim.

Preferujem pešiu chôdzu nad cestovaním v MHD, Žilina nie je veľké mesto. A ak mam platiť zato aby som bol šikanovaný revízormi mestskej firmy, ktorý sa neraz zachovali nefér ku mne alebo k mojej rodine, jazdu vyhodnotím ako zbytočnú. Navyše mam skúsenosti s tým, že DPMZ sa nezaoberá sťažnosťami, tak ako je stanovene v zákone. Za povšimnutie tiež stoji umiestnenie schránky firmy DPMZ, ktorá je situovaná medzi dvoma uzavretými sklenenými dvermi k ktorým nie je možný prístup.

Keďže bývam na veľkom sídlisku a frekvencia spojov je tu hustá, MHD v súčasnosti využívam takmer denne. Autom jazdíme, iba ak nás je naraz viac. Pri cestovaní využívam predplatné na karte, a tak to mám o 10-20 centov lacnejšie. Vadí mi, keď je MHD pomalá a musí stáť v zápchach, ktoré z veľkej časti spôsobujú autá, v ktorých sa vezie iba sám vodič.

Ja keďže nevlastním auto preferujem a výrazne využívam MHD a s tým že v meste pribudli nové trolejbusy som nadmieru spokojný a dúfam že aj zvyšné vozidlá sa obmenia. Len sa čudujem že sa mestá ako ZA, BA, KE a ďalšie nespoja o jeden veľký a celkový príspevok z eurofondv, myslím že by to bolo nielen komplexnejšie ale aj výhodnejšie. Každopádne som za to aby sa s výmenou pokračovalo a aby sa mesto a ani občania nemuseli za stav trolejbusov hanbiť.

Cestujem pomerne často, aj keď za ČR ešte mame čo doháňať, tak na Slovensku patrí žilinská MHD medzi top 3 prevádzky. Čo mi najviac vadí je pomalá jazda niektorých vodičov a zdĺhavé postavanie na zastávkach aj keď už sú všetci nastúpení

Síce by som rád MHD využíval, ale vždy ma odradia nasledujúce veci:

1, príliš pomalá jazda a dlhé čakanie na zastávkach

2, Dlhé intervaly medzi spojmi (áno, viem, že to stoji peniaze, ale keby chodili linky skutočne často, ľudia by si zvykli a MHD využívali. Ak viem, že prídem na zastávku a budem 15 minút čakať, tak zvážim iný druh dopravy.

3, absolútna absencia rozumných nočných spojov čo je aj dôvod prečo je centrum mesta v týždni upne vyľudnené.

Bol by som rad, keby si mesto Žilina bralo príklad napr. z perfektne fungujucej dopravy v Brne (využíval om ju od 2006 do 2012 takmer každý deň). Bohužiaľ sme v tomto veľmi pozadu..

Preferujem bicykel, ale v zime chodím mestskou hromadnou dopravou. Trolejbus číslo 6 chodí na Vlčince veľmi obmedzene. Trolejbusu s konečnou pri Carrefoure dajte iné číslo, napr. 8 (ako bolo predtým) a odpadnú problémy cestujúcich s dvojitou konečnou zastávkou.

Nové trolejbusy teda vyzerajú na podhľad dobre, no len keď si človek sadne do tej sedačky tak je taká nepohodlná a tlačí do chrbta, že by som sa radšej postavila, no v týchto trolejbusoch pomaly ani nie je kde, lebo je tam veľa sedačiek. To núti človeka si sadnúť, aj keď nechce. A to nehovoriac o senioroch ktorý sa v zadnej časti ani na tie sedačky vyškriabať nemôžu.


  1. Nová tradícia v Žiline. Na Hlinkovom námestí sa spievali koledy 395
  2. Vážne zranenie lesného robotníka vo Vrátnej 376
  3. V Terchovej vyhlásili mimoriadnu situáciu 220
  4. Rajeckými Teplicami otriasla brutálna vražda mladej ženy 220
  5. V okolí Žiliny opäť vyčíňal vietor. Vrátna dolina je neprejazdná 197
  6. FOTO: Korytnačka privítala hokejbalové reprezentácie Slovenska a Českej republiky 114
  7. Výborný výkon proti Novému Mestu nad Váhom katapultoval volejbalistov na čelo tabuľky 64
  8. V Žiline zapievajú koledy za sprievodu netradičného ozembuchu 41
  9. Rýchliky do Žiliny od dnes jazdia rýchlosťou 160 km/h 37
  10. Za smrteľnú nehodu dostal doživotný zákaz šoférovania 28

Najčítanejšie správy

Žilina

Nová tradícia v Žiline. Na Hlinkovom námestí sa spievali koledy

Tri koledy zneli naraz v 25 mestách a obciach na celom Slovensku.

Vážne zranenie lesného robotníka vo Vrátnej

Muža zachraňovali leteckí aj horskí záchranári.

V Terchovej vyhlásili mimoriadnu situáciu

Aktuálne sa snažia sprejazdniť neprejazdnú komunikáciu v Tiesňavách.

Rajeckými Teplicami otriasla brutálna vražda mladej ženy

Muž zavraždil 33-ročnú ženu obzvlášť brutálnym spôsobom. Hrozí mu 25 rokov za mrežami.

V okolí Žiliny opäť vyčíňal vietor. Vrátna dolina je neprejazdná

Popadané stromy na severe krajiny odtrhli od elektriny ďalšie tisícky domácnosti.

Blízke regióny

Na cestu pri Oravskej priehrade spadol kus hory

Cestu medzi Tvrdošínom a Námestovom od večera sprejazdňujú hasiči a pilčíci. Budú tam ešte minimálne tri hodiny.

Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach

Po viac ako štyridsiatich rokoch vypravili motorový vlak z ružomberskej hlavnej stanice na trať vedúcu do Korytnice. Ružomberskí nadšenci by boli radi, keby historický vláčik jazdil po trati pravidelne.

Bez prúdu zostanú stovky Oravcov celú noc

Rozsiahly výpadok elektriny na hornej Orave pretrváva. Niektoré obce môžu byť bez prúdu ešte minimálne do zajtrajšieho rána.

V Čadci ocenili darcov krvi

Darovať krv – zachrániť život. To je jedno z vnútorných presvedčení všetkých dobrovoľných darcov krvi, ktoré pravidelne vyjadrujú bez nároku na akúkoľvek finančnú odmenu.

Zrejme išlo o dielo podpaľača

Na Hurbanovej ulici v Čadci niekto podpálil vozidlo BMW. Horieť od neho začalo aj vedľa stojace vozidlo. Škodu vyčíslili na takmer 27-tisíc eur.

Všetky správy

Dvojica hercov znesvätila kostoly v Prešove, zaoberá sa tým polícia aj cirkev

Cirkevných predstaviteľov i veriacich pobúril sex v prešovských kostoloch.

Laššáková: Maďarič hovoril čiastočne aj z môjho srdca

Poslankyňa za Smer Jana Laššáková nevidí problém v tom, že by ako ústavná sudkyňa mala politickú minulosť.

Danko s Bugárom tvrdia, že Kiska nemôže vymenovať naraz oboch ústavných sudcov

Mamojka a Laššáková pôvodne kandidovali na jedno miesto, nie na dve, Žitňanská má iný názor.

Mayová prehrala dôležité hlasovanie o brexite

Proti návrhu zákona sa vzbúrili poslanci Konzervatívnej strany.