Aby naši dopravní experti boli skutočne expertmi

Pri nehode či požiari v tuneli musia inžinieri rozhodovať rýchlo a najmä správne. Každá chyba sa môže platiť ľudským životom. Náš simulátor je najlepším v strednej Európe.

Na simulátore vedia navodiť rozličné nepredvídateľné udalosti.Na simulátore vedia navodiť rozličné nepredvídateľné udalosti. (Zdroj: JURAJ MILO)

Na Žilinskej univerzite pribudol Simulátor riadenia tunelov. Pomáhať má budúcim dopravným expertom kvalitne sa pripraviť na nečakané udalosti. Pri nehode či požiari musia rozhodovať rýchlo a najmä správne. Každá chyba sa môže platiť ľudským životom. Je najlepším v strednej Európe.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

ŽILINA. Na simulátore môžu navodiť akúkoľvek nepredvídateľnú udalosť. Študenti sa pomocou neho učia ako správne reagovať. Počet tunelov by mal na Slovensku narastať a s tým prichádza aj nutnosť študovaných odborníkov, ktorí budú zodpovedať za ich riadenie. Simulátor, na úrovni, akú máme v Žiline je jediným v strednej Európe.

SkryťVypnúť reklamu

„Z NDS nám pomáhajú definovať problémy, ktoré v súčasnosti sú a ktoré je potrebné riešiť. Diskutujeme o tých najdôležitejších problémoch,“ priblížil spoluprácu univerzity vedúci Katedry TMS Ján Mikolaj.

Fiktívny tunel dlhý jeden kilometer má dve časti, jedna je určená na overenie činnosti operátorov, druhá časť je určená pre manuálne riadenie tunela, ktorú vykonávajú špecialisti. Nasimulovať vedia nehody, požiare, vysypaný náklad či zvieratá v tuneli.

„V konečnom dôsledku to bude mať za následok zvýšenie bezpečnosti a zníženie rizika fatálnych následkov nehôd,“ povedal generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gajdoš.

Simulátor stál vyše pol milióna eur. Tunelom sa študenti Žilinskej univerzity venujú na odbornej úrovni. Doktorandi už v minulosti spracovali dizertačné práce zamerané na problematiku analýzy rizík prevádzky tunelov. Aj študenti inžinierskeho stupňa spracovali diplomové práce zamerané na analýzu rizík, prepravu nebezpečných vecí cez tunely, pričom sa aktívne zúčastnili trojdňového prieskumu pri konkrétnom jednorúrovom tuneli.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 6 938
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 6 517
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 6 312
  4. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 117
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 233
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 794
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 621
  8. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 259
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu