ŽILINA. Pri vychádzaní zo zástavky musí dať, podľa zákona, vodič auta prednosť vozidlu MHD a umožniť mu vyjdenie zo zastávky. Také je pravidlo, no skutočnosť je mnohokrát iná. Niektorí vodiči s božským komplexom majú pocit, že pre nich pravidlá neplatia. No mnoho iných má na vodičov MHD ťažké srdce, a to najmä preto, že aj autobusári sa často správajú ako vodiči kamiónu, ktorý nepreváža ľudí, ale oceľové tyče.
Treba priznať, že vodiči autobusov to majú neraz ťažké, no pri pozorovaní sme zistili, že netreba mnoho trpezlivosti a väčšinou sa rýchlo nájde vodič, ktorý autobus či trolejbus pustí. Oveľa častejšie však bolo správanie sa vodičov autobusu ako z džungle – v zmysle hesla silnejší vyhráva.
Čo sme si všimli:
Vodič auta je povinný umožniť vozidlu MHD vyjdenie zo zastávky, no pritom nesmie ohroziť najmä vodičov idúcich rovnakým smerom. To znamená, že vodič autobusu nemá právo vojsť do jazdného pruhu v sekunde, kedy vyhodí smerovku. Nie vždy je možné bezpečne zabrzdiť. Takúto situáciu sme videli napríklad na zastávke neďaleko futbalového štadióna. Počkali sme preto a situácia sa opakovala. Vodič autobusu vyhodil smerovku a v tom istom okamihu vošiel do cesty autu. Rozbiehajúce sa auto prudko zabrzdilo a tak aj auto za ním. V jednom prípade si spolujazdec na starej Lade kvalitne tresol hlavu o sedadlo vodiča.
Vyjdenie zo zastávky a prechádzanie z pruhu do pruhu sú dve odlišné veci. Niektorí vodiči si však uľahčia prácu a pri vychádzaní zo zastávky to „strihnú“ rovno cez dva pruhy. Toto sme si všimli na Hálkovej ulici. Problém to robí najmä vodičovi v ľavom pruhu, ktorý nečaká, že sa pred ním objaví trolejbus. Najlepšie bolo, keď sa trolejbus „pichol“ do ľavého pruhu a keďže bola pred ním kolóna, skrížený nechal čakať oba pruhy. Pri vyjdení zo zastávky má vozidlo MHD prednosť, no v premávke pre neho platia tie isté pravidlá ako pre každé iné auto.
Podľa zákona vodič nesmie vojsť do križovatky, ak mu situácia za ňou nedovoľuje pokračovať v jazde. Vodič autobusu si však musí uvedomiť, že jeho vozidlo je dlhšie. Do križovatky vojde a väčšia časť autobusu je za ňou, no neraz sa stane, že časť ostane v nej. Preto sa každé ráno na zjazde z Kysúc do centra stretávame s tým, že keď vodič ide opačným smerom, musí najskôr obchádzať trčiaci autobus. Niekedy doslova na centimetre.
Vodiči majú povinné školenia
Vodiči autobusov sú každé dva roky školení z pravidiel cestnej premávky. „Každé dva roky organizuje Dopravný podnik mesta Žiliny s.r.o. špeciálne školenie vodičov dopravného prostriedku, ktorého súčasťou je aj Zákon o cestnej premávke. Účasť na tomto školení je povinná pre všetkých vodičov MHD v Žiline. Vodiči trolejbusov absolvujú navyše v polročných intervaloch školenie o odbornej spôsobilosti. Jednou z tém tohto školenia, ktoré sa konalo v mesiaci október 2013, bola aj hmotná a právna zodpovednosť vodiča pri dopravnej nehode,“ povedal hovorca mesta Žilina Pavol Čorba.
Kto je zodpovedný za škodu?
V prípade, že vodič spôsobí škodu dopravnému podniku, spoločnosť požaduje od neho náhradu. Ak prevádzkou vozidla spôsobil škodu na cudzom majetku, je za ňu zodpovedný vodič, avšak samotné odškodnenie je hradené z povinného zmluvného poistenia.
Škody na žilinských trolejbusoch
K 31.10.2013 eviduje Mesto Žilina 21 škodových udalostí súvisiacich s prevádzkou trolejbusov.
- V šiestich prípadoch bola preukázaná vina vodiča na majetku DPMŽ.
- V piatich prípadoch to bola vina vodiča na cudzom majetku.
- V jednom prípade išlo o spoluvinu.
- V deviatich prípadoch bola spoločnosť DPMŽ poškodenou stranou a teda vinníkom bol iný vodič.