V podchode pred Železničnou stanicou v Žiline je veľký neporiadok. Železnice majú upratovanie zazmluvnené. Firma, ktorá ho má upratať, nám najskôr tvrdila, že s tým nemajú nič spoločné. Keď sme zistili opak, jej konateľ nám radšej adresoval výhražný telefonát.
Zrekonštruovaný úsek patrí Mestu Žilina, ktoré ho opravilo spolu s Národnou ulicou. Časť smerujúca k železničnej stanici aj so schodiskom patrí Železniciam Slovenskej republiky. Oproti mestskej časti je tento úsek zanedbaný a špinavý. Všimli si to aj železnice. „V minulosti boli podané ústne podnety poukazujúce na tento problém,“ povedala za ŽSR Katarína Martinkovičová.
Za špinu vinia neprispôsobivých občanov
„Tento stav je dlhodobý, nakoľko sa v týchto priestoroch zdržiavajú aj neprispôsobiví občania,“ povedala Martinkovičová. To však isto nie je dôvod na to, aby tí prispôsobiví a poriadni sa pri výstupe z vlaku museli za svoje mesto hanbiť.
Upratovanie má na zodpovednosti žilinská firma Hradbyt. Jej konateľka Diana Eliasová povedala, že sa majú starať len o vnútorné priestory. Ani v zmluvách z Centrálneho registra zmlúv (CRZ) sme nenašli zmienku o tom, že v rámci upratovania majú vyčistiť aj podchod a priľahlé schodisko. CRZ má však veľké diery a keďže bolo k zmluve podpísaných množstvo dodatkov, informáciu sme si nechali preveriť aj na ŽSR.
Namiesto nápravy sa vyhrážal
Podchod nakoniec v zmluve majú
„Musíme s poľutovaním konštatovať, že tvrdenie o tom, že túto činnosť nemajú na starosti, sa nezakladá na pravde,“ skonštatovali ŽSR, no Martinkovičová jedným dychom dodala, že s výkonom Hradbytu sú spokojní, “upratovanie je dodržiavané na základe zmluvných podmienok a ŽSR sú s poskytovaním služieb spoločnosti Hradbyt, s.r.o. spokojní.“
Žilinčania však isto spokojní nie sú. Vnútorné priestory stanice sú upratané ukážkovo, no samotný podchod nie. Či dôjde k náprave budeme pozorne sledovať.