ŽILINA. „Chcel by som vedieť, prečo sa vybudovali semafory za určite nie málo peňazí. Isto nie na to, aby sústavne blikala oranžová,“ napísal náš čitateľ.
Semafory by privítali najmä vodiči odbočujúci na Priemyselnú ulicu. V čase poobedňajšej špičky sa pri odbočovaní doľava tvoria kolóny. Šoféri tak využijú každú malú štrbinu medzi autami prichádzajúcimi z diaľnice, čo spôsobuje nebezpečné situácie. Poisťovne by o škodách na tejto ulici vedeli rozprávať.
Semafory trikrát spustili, nedopadlo to dobre
Podľa polície by spustenie semaforov urobilo ešte viac zla. „Krajský dopravný inšpektorát v minulosti už trikrát inicioval sprevádzkovanie svetelnej signalizácie na Kragujevskej ulici v križovatkách s Oceliarskou a Priemyselnou ulicou. Výsledkom bolo zhoršenie dopravno-bezpečnostnej situácie. Dochádzalo k vzniku kolón až do takej miery, že križovatky boli nepriepustné,“ povedala hovorkyňa KR PZ Žilina Jana Balogová.
Význam budú mať po dokončení diaľnic
Pri budovaní svetelnej signalizácie brali do úvahy, že doprave cez Žilinu pomôžu diaľnice. Kragujevská teraz nahrádza neexistujúcu diaľnicu, všetky vozidlá, ktoré cez Žilinu prechádzajú, túto cestu zahltia.
„K zníženiu plynulosti cestnej premávky dochádzalo z dôvodu, že svetelná signalizácia bola navrhnutá na nižšiu intenzitu dopravy, aká je v súčasnosti a mala byť súčasťou diaľničného privádzača po spustení úsekov diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Žilina Juh a diaľnice D3 Žilina Západ – Žilina Sever,“ dodala Balogová.
Podľa odhadov Výskumného ústavu dopravného by sa po dobudovaní diaľnic mala cesta výrazne odľahčiť. „Podľa nás po dobudovaní diaľničných úsekov z Hričovského podhradia a smerom na Poľsko ostane na ceste len približne 20 percent zo súčasného stavu,“ povedal riaditeľ VÚD Ľubomír Palčák.
Pomohla by zmena intervalov
Aj keď sú diaľnice len hudbou budúcnosti, v konečnom dôsledku by ich dobudovanie na už funkčnú cestu bolo zbytočne nákladné. Podľa Palčáka polícia zvolila postup voľby menšieho zla, no plne chápe, prečo tak urobili. „Vypnutie semaforov nie je ideálne riešenie, pretože pomáha len hlavnému prúdu, no komplikuje situáciu tým ďalším. Najlepšie by bolo zmerať intenzitu dopravy a zmeniť nastavenie intervalov. Ideálne je semafory doplniť automatickými meračmi kolón,“ dodal.
Preprogramovanie, prípadne dobudovanie takzvaných inteligentných semaforov by bolo funkčným, jednoduchým, no nie lacným riešením. Práve financie budú zrejme dôvodom, prečo sa tak neurobilo. „Riadenie križovatky svetelnou signalizáciou je bezpochyby bezpečnejšie, no rozumiem, že nájsť peniaze na prebudovanie nie je jednoduché,“ povedal Palčák.
Vodiči a chodci musia byť opatrní
Vodiči musia dbať na svoju bezpečnosť a nevrhať sa zbytočne do nebezpečných situácií. Tie nastávajú aj pre chodcov. V čase, kedy je cesta plná, majú problém bezpečne prejsť cez cestu. Polícia preto priechody v strede vozovky nadštandardne rozdelila ochrannými ostrovčekmi s bezbariérovou úpravou a čelá ostrovčekov vybavila svetelnými majákmi. „Z dôvodu bezpečnosti chodcov je najvyššia dovolená rýchlosť upravená na 50 kilometrov za hodinu a taktiež je v tomto úseku pravidelne vykonávaný dohľad nad bezpečnosťou prostredníctvom hliadok dopravnej polície,“ povedala Balogová. Dopravný inšpektorát s podaním ďalších podnetov na sprevádzkovanie semaforov neuvažuje.
---
Denne nové správy zo Žiliny a okolia