ŽILINA. Hneď na úvod povedzme, že mesto Žilina je s prevádzkou verejného WC na Hlinkovom Námestí spokojné. Aspoň sa to dá dedukovať z vyjadrenia hovorcu Pavla Čorbu na naše otázky. Nechystajú totiž žiadne zmeny a službu považujú za potrebnú a prospešnú.
Za verejné veci už neplatíme. Prečítajte si článok
S tým vôbec polemizovať nechceme. Niektoré skutočnosti, o ktorých bude ďalej reč, si však možno vykladať všelijako. Podľa faktúr, ktoré mesto bez mihnutia oka prevádzkovateľom prepláca, navštevuje verejné WC denne asi 16 až 18 ľudí! A kvôli tomuto počtu zamestnáva prevádzkovateľ dve pracovníčky, ktorých celkové mzdové náklady vraj pohltia 1700 eur. Prepočítali sme návštevnosť na hodiny podľa toho, ako majú otvorené. Vychádza 1,5 návštevníka na hodinu. Boli sme tam viackrát a za desaťminútový pobyt sme videli štyroch.
Na mestskom majetku hospodári iný
Nájomnú zmluvu s mestom na prevádzku verejného WC v súčasných priestoroch uzavrelo Mesto Žilina v roku 2005 s nájomcom Viliam Hornáček - ŽIVO. Pôvodne, podľa niektorých dodatkov, mala zmluva trvanie na dobu určitú, za primátora Harmana sa zmenil dodatok na dobu neurčitú.
Prevádzku WC však zabezpečuje niekto iný - firma A.D.S. - Ján Múdry. Podklady a faktúry si vyžiadalo od mesta Občianske združenie Proti korupcii. Podľa toho, čo sa podarilo zistiť, sa tak deje od prvopočiatku nájomnej zmluvy.
Mesto nemá námietky
ŽIVO uzavrelo s pánom Múdrym ďalšiu nájomnú zmluvu, aj keď mestský majetok môže prenajímať iba mesto.
Podľa hovorcu je to v poriadku: "Prevádzku verejných WC nezabezpečuje sám nájomca, ale subdodávateľsky, prostredníctvom živnostníka A.D.S. – Ján Múdry, Žilina. Pán Múdry zabezpečuje prevádzku verejných WC viac ako 13 rokov. Počas celej tejto doby malo mesto Žilina vedomosť o tom, že prevádzka verejných WC je zabezpečovaná prostredníctvom p. Múdreho – A.D.S. a neprejavilo voči tejto skutočnosti žiadne námietky. Z doterajšieho konkludentného konania je teda možné vyvodiť záver, že takýto súhlas bol udelený," napísal Pavol Čorba.
Podľa právničky združenia Adriany Muráňovej je vlastne A.D.S. podnájomníkom a v prípade mestského majetku k tomu musí byť písomný súhlas vlastníka. Navyše, zmluva o podnájme môže byť uzavretá iba na dobu určitú.
Čo dostaneme, čo zaplatíme?
Faktúry mestu na preplatenie predkladá firma ŽIVO a prikladá k nim podrobnejšiu faktúru od A.D.S. Tá je každý mesiac rovnaká, akoby cez kopirák. Všetky sumy sa dokonale opakujú, len jedna sa mení - zinkasovaných peňazí v hotovosti od návštevníkov je čoraz menej - žeby preto, lebo tieto peniaze odratávajú z faktúry?
Keď počítame priemerný mesačný zisk v hotovosti od návštevníkov (podľa fakúry) 100 eur, oprávnene sa natíska otázka, či je takáto služba v meste vôbec potrebná. Faktúra dosahuje celkovo až 2300 eur! Nebudeme rozoberať jednotlivé položky, bolo by to na ďalší článok. Sústreďme sa len na vlastný príjem prevádzkovateľa za konkrétnu službu.
Posúďte sami. Za použitie pisoára zaplatíte 10 centov, za wecko v kabínke 20 centov. Ruky si neumyjete (hygiena dostáva zabrať ), ak nepriplatíte ďalších 10 centov. Keby ste sa chceli oholiť - dáte 50 centov a, nedajbože, osprchovať - bude to za 1,5 eura. Priemer za návštevníka určme len 20 centov (vyše 6 bývalých slovenských korún). Prevádzkovateľ teda "priznáva" 1,5 návštevníka za hodinu.
Hovorca k tomu uviedol: "Na dohľad o počte klientov slúži elektronické meranie." Podľa pána Čorbu je to teda presný počet a otázka efektívnosti verejného WC je tým ešte vypuklejšia.
Naše pokusné návštevy hovoria o iných číslach zákazníkov. Prekvapila nás aj iná vec. Nikde žiadna registračná pokladňa. "V tomto prípade, podľa vyjadrenia prevádzkovateľa (na základe konzultácie na Daňovom úrade v Žiline) sú verejné WC oslobodené od používania elektronickej registračnej pokladne. Povinnosť vydať doklad o zaplatení je zabezpečená na požiadanie," vysvetľuje Čorba.
Nevedno, či zavádza prevádzkovateľ mesto alebo Čorba zavádza nás. Služby oslobedené od inkasovania cez registračnú pokladňu sú presne taxatívne vymenované. Upravuje to zákon č. 289/2008 Z.z. o používaní ERP v znení neskorších noviel. Podľa Prílohy č. 1, ktorá presne definuje, na ktoré služby sa vzťahuje povinnosť evidencie tržieb v ERP, je tam s s kódom 96.04 „Služby telesnej pohody“. Prevádzkovanie verejných WC takouto službou bezosporu JE.
Ako sú spokojní ľudia?
Spokojnosť návštevníkov a iných ľudí môžeme rozdeliť do niekoľkých kategórií. Napríklad: prevádzkovatelia okolitých reštaurácií a hotelov. "Ľudia z ulice si u nás robia verejné WC," povedali nám v neďalekej Astorii. "Denne aspoň dvadsiati."
Návštevník Žiliny Juraj zastavený na Národnej ulici. "Nevšimol som si žiadnu tabuľu, že by ukazovala smer k verejnému WC. Ale som rád, že ho Žilina má."
Návštevník verejného WC Peter: "Som vcelku spokojný. Je tu čisto. Keďže som domáci, hľadať som WC nemusel. Čo mi vadí? Že voda na umytie rúk nie je automaticky použiteľná. Ani som si neuvedomil, že nepotečie."
Zuzana po výjdení z verejného zariadenia: "Zaplatila som 30 centov a nedostala som žiadne potvrdenie ani účtenku. Myslím, že by mohlo byť verejné WC pre občanov aj zdarma, veď to prevádzkuje mesto, či nie?"
Môže to byť zdarma
Najviac sme sa stotožnili s poslednou reakciou. Mesto platí za predkladané faktúry nájomcovi až 2300 eur mesačne. 100 eur navyše by zabezpečilo, aby bolo WC pre návštevníkov zdarma. Iste by sa záujem oň zvýšil a neplatili by sa tu pracovníčky a údržbári zbytočne.
Na záver už len jedna perlička. V odpovedi z mesta na žiadosť o sprístupnenie informácií k zmluve mesta a firmy Viliam Hornáček - ŽIVO sa píše: "V zmysle čl. III zmluvy sa nájomca zaviazal znášať všetky náklady spojené s bezchybnou prevádzkou verejných WC, náklady spojené s udržiavaním čistoty, vývozom odpadu a pod."
Prečo mu teda mesto Žilina tieto náklady platí?