S tým vôbec polemizovať nechceme. Niektoré skutočnosti, o ktorých bude ďalej reč, si však možno vykladať všelijako. Podľa faktúr, ktoré mesto bez mihnutia oka prevádzkovateľom prepláca, navštevuje verejné WC denne asi 16 až 18 ľudí! A kvôli tomuto počtu zamestnáva prevádzkovateľ dve pracovníčky, ktorých celkové mzdové náklady vraj pohltia 1700 eur. Prepočítali sme návštevnosť na hodiny podľa toho, ako majú otvorené. Vychádza 1,5 návštevníka na hodinu. Boli sme tam viackrát a za desaťminútový pobyt sme videli štyroch.
Na mestskom majetku hospodári iný
Prevádzku WC však zabezpečuje niekto iný - firma A.D.S. - Ján Múdry. Podklady a faktúry si vyžiadalo od mesta Občianske združenie Proti korupcii. Podľa toho, čo sa podarilo zistiť, sa tak deje od prvopočiatku nájomnej zmluvy.
Mesto nemá námietky
Podľa právničky združenia Adriany Muráňovej je vlastne A.D.S. podnájomníkom a v prípade mestského majetku k tomu musí byť písomný súhlas vlastníka. Navyše, zmluva o podnájme môže byť uzavretá iba na dobu určitú.
Čo dostaneme, čo zaplatíme?
Keď počítame priemerný mesačný zisk v hotovosti od návštevníkov (podľa fakúry) 100 eur, oprávnene sa natíska otázka, či je takáto služba v meste vôbec potrebná. Faktúra dosahuje celkovo až 2300 eur! Nebudeme rozoberať jednotlivé položky, bolo by to na ďalší článok. Sústreďme sa len na vlastný príjem prevádzkovateľa za konkrétnu službu.
Posúďte sami. Za použitie pisoára zaplatíte 10 centov, za wecko v kabínke 20 centov. Ruky si neumyjete (hygiena dostáva zabrať ), ak nepriplatíte ďalších 10 centov. Keby ste sa chceli oholiť - dáte 50 centov a, nedajbože, osprchovať - bude to za 1,5 eura. Priemer za návštevníka určme len 20 centov (vyše 6 bývalých slovenských korún). Prevádzkovateľ teda "priznáva" 1,5 návštevníka za hodinu.
Hovorca k tomu uviedol: "Na dohľad o počte klientov slúži elektronické meranie." Podľa pána Čorbu je to teda presný počet a otázka efektívnosti verejného WC je tým ešte vypuklejšia.
Naše pokusné návštevy hovoria o iných číslach zákazníkov. Prekvapila nás aj iná vec. Nikde žiadna registračná pokladňa. "V tomto prípade, podľa vyjadrenia prevádzkovateľa (na základe konzultácie na Daňovom úrade v Žiline) sú verejné WC oslobodené od používania elektronickej registračnej pokladne. Povinnosť vydať doklad o zaplatení je zabezpečená na požiadanie," vysvetľuje Čorba.
Nevedno, či zavádza prevádzkovateľ mesto alebo Čorba zavádza nás. Služby oslobedené od inkasovania cez registračnú pokladňu sú presne taxatívne vymenované. Upravuje to zákon č. 289/2008 Z.z. o používaní ERP v znení neskorších noviel. Podľa Prílohy č. 1, ktorá presne definuje, na ktoré služby sa vzťahuje povinnosť evidencie tržieb v ERP, je tam s s kódom 96.04 „Služby telesnej pohody“. Prevádzkovanie verejných WC takouto službou bezosporu JE.
Ako sú spokojní ľudia?
Návštevník Žiliny Juraj zastavený na Národnej ulici. "Nevšimol som si žiadnu tabuľu, že by ukazovala smer k verejnému WC. Ale som rád, že ho Žilina má."
Návštevník verejného WC Peter: "Som vcelku spokojný. Je tu čisto. Keďže som domáci, hľadať som WC nemusel. Čo mi vadí? Že voda na umytie rúk nie je automaticky použiteľná. Ani som si neuvedomil, že nepotečie."
Zuzana po výjdení z verejného zariadenia: "Zaplatila som 30 centov a nedostala som žiadne potvrdenie ani účtenku. Myslím, že by mohlo byť verejné WC pre občanov aj zdarma, veď to prevádzkuje mesto, či nie?"
Môže to byť zdarma
Na záver už len jedna perlička. V odpovedi z mesta na žiadosť o sprístupnenie informácií k zmluve mesta a firmy Viliam Hornáček - ŽIVO sa píše: "V zmysle čl. III zmluvy sa nájomca zaviazal znášať všetky náklady spojené s bezchybnou prevádzkou verejných WC, náklady spojené s udržiavaním čistoty, vývozom odpadu a pod."
Prečo mu teda mesto Žilina tieto náklady platí?