ŽILINA. O tom, že mesto chce spoplatniť parkovanie, sme informovali ako prví ešte v apríli.
Mesto odvtedy už stihlo vypísať súťažné podklady a navrhnúť prvé ceny. Občania zatiaľ podpisujú petíciu.
Mesto sa rozhodlo riešiť spoplatnenie parkovania na sídlisku Solinky pomocou PPP projektu s tým, že pokiaľ sa osvedčí, bude podobným spôsobom postupovať aj na iných sídliskách.
Zmluva má však byť podpísaná rovno na dvadsať rokov, čo je podľa autora petície Slavomíra Fačkovca nezmysel.
„Na spoplatnení mi prekáža najmä to, že je to formou PPP projektu a hneď na 20 rokov. Hovorí sa o tom, že pokiaľ sa uchytí na Solinkách a ľudia budú spokojní, tak by sa takto mohlo postupovať aj na iných sídliskách. Nikde sa ale nehovorí o tom, že pokiaľ sa neosvedčí, tak bude zastavený alebo zrušený,“ povedal Fačkovec.
Verejná diskusia nebola
Občanom podpísaným pod petíciou prekáža aj to, že podľa nich neprebehla verejná diskusia.
„Navyše, nikto s nami pred schválením projektu nehovoril. Niekedy na jar sa hovorilo o tom, že treba riešiť túto problematiku a či ľudia súhlasia s rezidentskými kartami,“ tvrdí Fačkovec.
Mesto oponuje, že obyvatelia mali možnosť vyjadriť svoj názor na verejnom stretnutí.
„Téma parkovania odznievala v regionálnych novinách od apríla, kedy sa konalo stretnutie s občanmi Soliniek,“ povedal hovorca mesta Žilina Pavol Čorba. Fačkovec hovorí, že o takomto stretnutí skoro nikto nevedel.
Rátali s tým, že prvá karta bude bezplatná
Tí, ktorí sa o problém zaujímali skôr, si mysleli, že prvá karta bude bezplatná. Mesto sa bráni. Ako jeden z faktov, ktorým sa snaží dokázať, že parkovanie riešili v spolupráci s občanmi, uvádza dotazník.
Bol prístupný na Mestskom úrade, avizovali sme ho aj v našich novinách a na stránke zilina.sme.sk.
„Na jeseň 2012 sa mohli občania zapojiť do vypĺňania dotazníka k téme parkovania. Polovica zapojených občanov bola práve zo Soliniek. Vo februári prebehlo sčítanie parkovacích kapacít na všetkých sídliskách. Pripomienky ohľadom parkovania sú aj na stretnutiach s občanmi cez výbory mestských častí, v mailovej a písomnej komunikácii. Ani jeden nenapísal, aby sme to nechali tak!“ povedal Čorba.
V spomínanom dotazníku sa však hovorilo o prvej bezplatnej karte.
„Uprednostnili by ste na sídlisku systém regulovaného parkovania (na jedno vozidlo, jedna bezplatná parkovacia karta), každá ďalšia spoplatnená sadzbou?“ znela otázka v dotazníku.
Občania si preto mysleli, že za prvú kartu platiť nebudú. Primátor v máji začal hovoriť o tom, že cenu za parkovné ešte nestanovili. O bezplatnej karte už nehovoril, spomínal ceny ako 20 centov alebo euro za mesiac.
Cenu v podkladoch pre PPP projekt nakoniec stanovili na 12 eur pre občana s trvalým pobytom, pokiaľ má auto na IČO, zaplatí 30 eur. Bezplatná karta neexistuje.
Poslanci sa Solinkárov zastali
Téma plateného parkovania sa mala riešiť aj na poslednom mestskom zastupiteľstve. Nakoniec bol tento bod z programu stiahnutý. Počas interpelácií sa však hovorilo aj o tejto téme.
Poslanec Dušan Maňák:
„Mesto by nemalo iba tak zveriť na 20 rokov parkovanie na sídlisku Solinky nejakej súkromnej firme, ktorá zabezpečí 400 parkovacích miest. 400 miest na parkovanie nepredstavuje 100 % kapacitu. Verejná súťaž by sa mala vypísať na využitie 100 % kapacity.“ Odovzdal primátorovi svoj návrh.
Poslanec Jaroslav Gažo:
„Na Solinkách prebieha petičná akcia o parkovaní a parkoviskách. Aj keď nepriaznivý stav je potrebné riešiť, musí to byť za spoluúčasti občanov, ktorých sa to dotýka. Je to práca na dlhý čas a nie na rýchle rozhodnutie.“
Primátor Igor Choma:
„Preštudujeme návrh poslanca Maňáka. Pokiaľ je mi známe, petíciu malo podpísať okolo 1300 ľudí. Budeme sa tým zaoberať. Ale aj občania by sa mali rozhodnúť, či chcú alebo nechcú mať poriadok na sídliskách. Urobíme niekoľko stretnutí s občanmi, aby sme im vysvetlili predstavu, ako by to mohlo vyzerať. Komunikáciu s občanmi budeme viesť aj prostredníctvom médií."
JURAJ MILO / VLADIMÍR ŠPINNER