Streda, 19. december, 2018 | Meniny má Judita

Železničná stanica mala byť pod zemou, nikdy však nebude

Mesto sa vrátilo k územnému plánu, ktorý schválilo minulý rok. Na stôl sa dostala aj možnosť zapustenia železničnej stanice a jej spojenie s autobusovým nástupišťom.

(Zdroj: ARCHÍV)

Mesto sa vrátilo k územnému plánu, ktorý schválilo minulý rok. Na stôl sa dostala aj možnosť zapustenia železničnej stanice, jej spojenie s autobusovým nástupišťom a rozšírenie dostupnosti väčšej časti mesta pre peších a cyklistov. S týmto plánom má však problém niekoľko inštitúcií, najmä Európska komisia, ktorá na takýto drahý variant nepristúpi.

ŽILINA. Plán rátal so zapustením železničnej stanice pod zem, čím by so otvoril nový priestor. Aj keď sa tak výhľadovo niekedy v budúcnosti môže stať, kompetentní to vidia čierno.

Aký bol plán so železničnou stanicou?

V platnom územnom pláne sú železničná trať a autobusová stanica ponechané. Pripravovali však modernizáciu celého železničného uzla. Mesto preto zorganizovalo workshop „Revitalizácia železničného uzla“ kde sa odborníci zaoberali riešením nielen vymedzeného úseku železničnej trate, ale aj priamo dotknutého územia.
Z toho, čo na workshope vzniklo, vychádza, že najvýhodnejším riešením pre ďalší rozvoj mesta je ponorenie železničnej trate pod úroveň terénu s premiestnením autobusovej stanice za trať a s vybudovaním integrovaného osobného terminálu. Mesto by tak získalo prístup ku plochám uvoľneným po premiestnení železničnej zriaďovacej stanice do Tepličky nad Váhom ale aj k jestvujúcim športovým plochám a k rieke Váh. Pekný scenár.

Ako by to vyzeralo

V lokalite železničného uzla chceli riešiť ponorenie železničnej trate pod úroveň terénu s premiestnením autobusovej stanice za trať. Kysucká cesty by pokračovala ponad ponorenú železničnú trať a podobne by bolo riešené aj pokračovanie Májovej ulice s jej napojením na Ľavobrežnú. Hviezdoslavova ulica by bola ponorená do zeme.

Úrady nesúhlasili

K návrhu sa vyjadrovali odborníci, ale aj úrady. Svoje nesúhlasné stanovisko tlmočilo Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja. Negatívny názor zapríčinila najmä cena. „Z ekonomického hľadiska realizácia modernizácie železničnej trate v uzle Žilina je prípustná len na úrovni terénu, preto je riešenie železničného uzla uvedené v návrhu neprijateľné,“ uviedlo Ministerstvo. Nesúhlas so zriadením integrovaného osobného terminálu s kombináciou železničnej a autobusovej stanice vyjadrila SAD.
Problém s plánom má aj Žilinská univerzita. Úplné vylúčenie Hviezdoslavovej z II. mestského okruhu vníma ako neefektívne z pohľadu trasovania liniek MHD. „Predovšetkým zhoršenie dostupnosti MHD v rámci pešej zóny mesta, ale tiež náklady na prekládky trolejových vedení považujeme za neadekvátne,“ uviedli odborníci z univerzity. Všimli si aj fakt, že vzhľadom k vzdialenosti presunutých ulíc vznikne pozdĺžny sklon, ktorý sa bude blížiť maximálnej povolenej hodnote 6%.

Najväčším problémom sú, samozrejme, peniaze

„Mňa osobne mrzí tá železničná stanica, ktorá po workshope dopadla tak, že máme úrovňové riešenie železnice. Aj keď to výhľadovo môže byt zakopané, myslím si, že to už nikto nezakope. Keďže som bol účastný toho workshopu, dovolil by som si navrhnúť uznesenie, aby mesto iniciovalo sedenie so železnicami, či by sa s touto vecou ešte dalo niečo robiť,“ povedal poslanec MZ Dušan Maňák.

„So železnicami som sa rozprával na tuto tému niekoľkokrát. Bolo by ideálne, pokiaľ by bola železnica v Žiline zakopaná. Mali by sme prepojenie od námestia až po rieku. Bohužiaľ, vzhľadom na informácie, ktoré sú potvrdené aj Európskou komisiou, nedá sa počítať s tým, že Európska komisia pristúpi na tento najdrahší variant. Variant, ktorý je zakopaný 8 metrov, je zhruba o 60 percent drahší ako povrchový variant. Vyjadrenia sú jednoznačné,“ povedal primátor mesta Žilina Igor Choma.

Choma vie, že mať zapustenú železnicu ostane ešte veľa rokov skôr pekným prianím ako skutočnosťou. Chce sa preto chopiť šancí, ktoré sú reálnejšie. „Radšej využijem to, čo sa núka, dostať pre mesto čo najviac pozitívneho ako tvrdošijne stáť za tým, že my chceme len variant mínus osem metrov, ktorý sa nikdy nevybuduje,“ dodal.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nezabudnite na sporenie na dôchodok! Ušetríte na daniach
  2. Dobrú chuť: Vianočné menu šéfkuchára Daniela Hrivňáka
  3. Úbytok stromov je obrovský. Na záchranu stačí päťdesiat eur
  4. Alexej Fulmek: Bol som dlho v SME
  5. Sprievodca pivnou kultúrou v Berlíne. Majú Nemci dobré pivo?
  6. Nestíhate nakupovať darčeky?
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  9. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  10. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  1. Dobrú chuť: Vianočné menu šéfkuchára Daniela Hrivňáka
  2. Úbytok stromov je obrovský. Na záchranu stačí päťdesiat eur
  3. Na štedrovečernom stole sa miešajú tradície so štipkou odvahy
  4. Nový kancelársky koncept myhive už aj v Bratislave
  5. Sprievodca pivnou kultúrou v Berlíne. Majú Nemci dobré pivo?
  6. Alexej Fulmek: Bol som dlho v SME
  7. HC Košice podporí „štefanskym“ zápasom košickú detskú onkológiu
  8. ZSSK posilňuje pred sviatkami vlaky InterCity
  9. Zamestnanci Tesco venovali pomoci komunitám 1000 hodín
  10. 4 body úspechu realizácie stavby
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 59 662
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 13 018
  3. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska 12 225
  4. Alexej Fulmek: Bol som dlho v SME 9 826
  5. Nezabudnite na sporenie na dôchodok! Ušetríte na daniach 7 467
  6. Úbytok stromov je obrovský. Na záchranu stačí päťdesiat eur 6 111
  7. Sprievodca pivnou kultúrou v Berlíne. Majú Nemci dobré pivo? 4 406
  8. Dobrú chuť: Vianočné menu šéfkuchára Daniela Hrivňáka 3 501
  9. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 3 392
  10. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou 2 684

Hlavné správy z MY Žilina

Protidrogový vlak môže budúci rok navštíviť až 40 slovenských miest

Multimediálny protidrogový vlak z Českej republiky môže v roku 2019 navštíviť slovenských 40 miest.

Šošoni opäť odletia do SAE

Poznáme program zimnej prípravy MŠK Žilina.

Polícia pátra po nezvestnej 14-ročnej Timei zo Žiliny

Odišla do školy, z ktorej sa nevrátila.

Žilinu ocenili ako najlepšiu samosprávu v elektronickom obstarávaní

Elektronickú aukciu zaviedla žilinská radnica v roku 2011

Peter Húževka dokazuje, že nie je dôležitý vek, ale zdravie a chuť hrať

Rodák z Púchova práve v Žiline pred rokmi naštartoval svoju kariéru.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Účtovníčka obrala školu o desaťtisíce eur. Nebolo to prvý raz

Účtovníčka obrala základnú školu v Starej Turej o viac ako 30 000 eur. Sudca okresného súdu v Novom Meste nad Váhom ju vzal v piatok do väzby.

V Dubnici nad Váhom otvorili závod na výrobu nabíjacích staníc

Na Slovensku ide o prvého výrobcu nabíjacích staníc, zamestnanie by tu mohlo nájsť približne 50 ľudí.

Policajti hľadajú dvoch zlodejov

V Novom Meste nad Váhom mali ukradnúť peniaze.

Vybrali SME

Už ste čítali?