Nedeľa, 24. jún, 2018 | Meniny má Ján

Železničná stanica mala byť pod zemou, nikdy však nebude

Mesto sa vrátilo k územnému plánu, ktorý schválilo minulý rok. Na stôl sa dostala aj možnosť zapustenia železničnej stanice a jej spojenie s autobusovým nástupišťom.

(Zdroj: ARCHÍV)

Mesto sa vrátilo k územnému plánu, ktorý schválilo minulý rok. Na stôl sa dostala aj možnosť zapustenia železničnej stanice, jej spojenie s autobusovým nástupišťom a rozšírenie dostupnosti väčšej časti mesta pre peších a cyklistov. S týmto plánom má však problém niekoľko inštitúcií, najmä Európska komisia, ktorá na takýto drahý variant nepristúpi.

ŽILINA. Plán rátal so zapustením železničnej stanice pod zem, čím by so otvoril nový priestor. Aj keď sa tak výhľadovo niekedy v budúcnosti môže stať, kompetentní to vidia čierno.

Aký bol plán so železničnou stanicou?

V platnom územnom pláne sú železničná trať a autobusová stanica ponechané. Pripravovali však modernizáciu celého železničného uzla. Mesto preto zorganizovalo workshop „Revitalizácia železničného uzla“ kde sa odborníci zaoberali riešením nielen vymedzeného úseku železničnej trate, ale aj priamo dotknutého územia.
Z toho, čo na workshope vzniklo, vychádza, že najvýhodnejším riešením pre ďalší rozvoj mesta je ponorenie železničnej trate pod úroveň terénu s premiestnením autobusovej stanice za trať a s vybudovaním integrovaného osobného terminálu. Mesto by tak získalo prístup ku plochám uvoľneným po premiestnení železničnej zriaďovacej stanice do Tepličky nad Váhom ale aj k jestvujúcim športovým plochám a k rieke Váh. Pekný scenár.

Ako by to vyzeralo

V lokalite železničného uzla chceli riešiť ponorenie železničnej trate pod úroveň terénu s premiestnením autobusovej stanice za trať. Kysucká cesty by pokračovala ponad ponorenú železničnú trať a podobne by bolo riešené aj pokračovanie Májovej ulice s jej napojením na Ľavobrežnú. Hviezdoslavova ulica by bola ponorená do zeme.

Úrady nesúhlasili

K návrhu sa vyjadrovali odborníci, ale aj úrady. Svoje nesúhlasné stanovisko tlmočilo Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja. Negatívny názor zapríčinila najmä cena. „Z ekonomického hľadiska realizácia modernizácie železničnej trate v uzle Žilina je prípustná len na úrovni terénu, preto je riešenie železničného uzla uvedené v návrhu neprijateľné,“ uviedlo Ministerstvo. Nesúhlas so zriadením integrovaného osobného terminálu s kombináciou železničnej a autobusovej stanice vyjadrila SAD.
Problém s plánom má aj Žilinská univerzita. Úplné vylúčenie Hviezdoslavovej z II. mestského okruhu vníma ako neefektívne z pohľadu trasovania liniek MHD. „Predovšetkým zhoršenie dostupnosti MHD v rámci pešej zóny mesta, ale tiež náklady na prekládky trolejových vedení považujeme za neadekvátne,“ uviedli odborníci z univerzity. Všimli si aj fakt, že vzhľadom k vzdialenosti presunutých ulíc vznikne pozdĺžny sklon, ktorý sa bude blížiť maximálnej povolenej hodnote 6%.

Najväčším problémom sú, samozrejme, peniaze

„Mňa osobne mrzí tá železničná stanica, ktorá po workshope dopadla tak, že máme úrovňové riešenie železnice. Aj keď to výhľadovo môže byt zakopané, myslím si, že to už nikto nezakope. Keďže som bol účastný toho workshopu, dovolil by som si navrhnúť uznesenie, aby mesto iniciovalo sedenie so železnicami, či by sa s touto vecou ešte dalo niečo robiť,“ povedal poslanec MZ Dušan Maňák.

„So železnicami som sa rozprával na tuto tému niekoľkokrát. Bolo by ideálne, pokiaľ by bola železnica v Žiline zakopaná. Mali by sme prepojenie od námestia až po rieku. Bohužiaľ, vzhľadom na informácie, ktoré sú potvrdené aj Európskou komisiou, nedá sa počítať s tým, že Európska komisia pristúpi na tento najdrahší variant. Variant, ktorý je zakopaný 8 metrov, je zhruba o 60 percent drahší ako povrchový variant. Vyjadrenia sú jednoznačné,“ povedal primátor mesta Žilina Igor Choma.

Choma vie, že mať zapustenú železnicu ostane ešte veľa rokov skôr pekným prianím ako skutočnosťou. Chce sa preto chopiť šancí, ktoré sú reálnejšie. „Radšej využijem to, čo sa núka, dostať pre mesto čo najviac pozitívneho ako tvrdošijne stáť za tým, že my chceme len variant mínus osem metrov, ktorý sa nikdy nevybuduje,“ dodal.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 26 673
  2. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 10 596
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 8 680
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 509
  5. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 7 483
  6. Kreditná karta – áno alebo nie 6 665
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 671
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 5 112
  9. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou 4 029
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 974

Hlavné správy z MY Žilina

Letecká show na žilinskom letisku prilákalá tisícky ľudí

Na podujatí sa predstavilo viac ako 45 lietadiel.

Zlatú radosť vyvolali štafety

Na Majstrovstvách Slovenska mladších žiakov získali plavci Nereusu dovedna deväť medailí.

Drevená plť už nie je v Budatínskom parku. Ohrozovala deti

Autor prišiel už o druhé dielo z verejného priestoru.

ŽILINA: Na Bratislavskej zbúrajú už štvrtú bytovku

V staticky narušenom dome žijú obyvatelia načierno.

Príďte do Zoo Ostrava a zažite prírodu na dosah

Zoologická záhrada Ostrava bola založená v roku 1951. V súčasnej dobe sa v nej nachádza na zhruba 100 hektároch viac než 4000 zvierat. Zoo prešla v minulých rokoch výraznou zmenou.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Martin bude mať chodníkovú fontánu s farebnými tryskami

​​​​​​​Obyvatelia martinskej časti Sever sa konečne dočkali zbúrania schátralej nebezpečnej fontány. Osadia im tam moderný typ.

V Čadci súťažili vo varení kotlíkového guláša

Čadčiansky kotlík zapísal už svoje siedme pokračovanie. Ponúkame vám fotogalériu z už tradičnej súťaže.

UEFA omilostila Spartak Trnava, doma bez divákov si zahrá iba v jednom dueli

Fanúšikovia Spartaka Trnava sa iba pred nedávnom dozvedeli túto skvelú správu.

Z majstrovstiev Európy sa ponáhľal do práce

Lučenčan s vietnamským pôvodom Tám Nguyen sa v uplynulých týždňoch stal dvojnásobným národným a európskym majstrom.

Vybrali SME



Už ste čítali?