Streda, 10. august, 2022 | Meniny má Vavrinec

Železničná stanica mala byť pod zemou, nikdy však nebude

Mesto sa vrátilo k územnému plánu, ktorý schválilo minulý rok. Na stôl sa dostala aj možnosť zapustenia železničnej stanice a jej spojenie s autobusovým nástupišťom.

(Zdroj: ARCHÍV)

Mesto sa vrátilo k územnému plánu, ktorý schválilo minulý rok. Na stôl sa dostala aj možnosť zapustenia železničnej stanice, jej spojenie s autobusovým nástupišťom a rozšírenie dostupnosti väčšej časti mesta pre peších a cyklistov. S týmto plánom má však problém niekoľko inštitúcií, najmä Európska komisia, ktorá na takýto drahý variant nepristúpi.

ŽILINA. Plán rátal so zapustením železničnej stanice pod zem, čím by so otvoril nový priestor. Aj keď sa tak výhľadovo niekedy v budúcnosti môže stať, kompetentní to vidia čierno.

Aký bol plán so železničnou stanicou?

V platnom územnom pláne sú železničná trať a autobusová stanica ponechané. Pripravovali však modernizáciu celého železničného uzla. Mesto preto zorganizovalo workshop „Revitalizácia železničného uzla“ kde sa odborníci zaoberali riešením nielen vymedzeného úseku železničnej trate, ale aj priamo dotknutého územia.
Z toho, čo na workshope vzniklo, vychádza, že najvýhodnejším riešením pre ďalší rozvoj mesta je ponorenie železničnej trate pod úroveň terénu s premiestnením autobusovej stanice za trať a s vybudovaním integrovaného osobného terminálu. Mesto by tak získalo prístup ku plochám uvoľneným po premiestnení železničnej zriaďovacej stanice do Tepličky nad Váhom ale aj k jestvujúcim športovým plochám a k rieke Váh. Pekný scenár.

Ako by to vyzeralo

V lokalite železničného uzla chceli riešiť ponorenie železničnej trate pod úroveň terénu s premiestnením autobusovej stanice za trať. Kysucká cesty by pokračovala ponad ponorenú železničnú trať a podobne by bolo riešené aj pokračovanie Májovej ulice s jej napojením na Ľavobrežnú. Hviezdoslavova ulica by bola ponorená do zeme.

Úrady nesúhlasili

K návrhu sa vyjadrovali odborníci, ale aj úrady. Svoje nesúhlasné stanovisko tlmočilo Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja. Negatívny názor zapríčinila najmä cena. „Z ekonomického hľadiska realizácia modernizácie železničnej trate v uzle Žilina je prípustná len na úrovni terénu, preto je riešenie železničného uzla uvedené v návrhu neprijateľné,“ uviedlo Ministerstvo. Nesúhlas so zriadením integrovaného osobného terminálu s kombináciou železničnej a autobusovej stanice vyjadrila SAD.
Problém s plánom má aj Žilinská univerzita. Úplné vylúčenie Hviezdoslavovej z II. mestského okruhu vníma ako neefektívne z pohľadu trasovania liniek MHD. „Predovšetkým zhoršenie dostupnosti MHD v rámci pešej zóny mesta, ale tiež náklady na prekládky trolejových vedení považujeme za neadekvátne,“ uviedli odborníci z univerzity. Všimli si aj fakt, že vzhľadom k vzdialenosti presunutých ulíc vznikne pozdĺžny sklon, ktorý sa bude blížiť maximálnej povolenej hodnote 6%.

Najväčším problémom sú, samozrejme, peniaze

„Mňa osobne mrzí tá železničná stanica, ktorá po workshope dopadla tak, že máme úrovňové riešenie železnice. Aj keď to výhľadovo môže byt zakopané, myslím si, že to už nikto nezakope. Keďže som bol účastný toho workshopu, dovolil by som si navrhnúť uznesenie, aby mesto iniciovalo sedenie so železnicami, či by sa s touto vecou ešte dalo niečo robiť,“ povedal poslanec MZ Dušan Maňák.

„So železnicami som sa rozprával na tuto tému niekoľkokrát. Bolo by ideálne, pokiaľ by bola železnica v Žiline zakopaná. Mali by sme prepojenie od námestia až po rieku. Bohužiaľ, vzhľadom na informácie, ktoré sú potvrdené aj Európskou komisiou, nedá sa počítať s tým, že Európska komisia pristúpi na tento najdrahší variant. Variant, ktorý je zakopaný 8 metrov, je zhruba o 60 percent drahší ako povrchový variant. Vyjadrenia sú jednoznačné,“ povedal primátor mesta Žilina Igor Choma.

Choma vie, že mať zapustenú železnicu ostane ešte veľa rokov skôr pekným prianím ako skutočnosťou. Chce sa preto chopiť šancí, ktoré sú reálnejšie. „Radšej využijem to, čo sa núka, dostať pre mesto čo najviac pozitívneho ako tvrdošijne stáť za tým, že my chceme len variant mínus osem metrov, ktorý sa nikdy nevybuduje,“ dodal.

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  3. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  4. Prehľad a automatizácia
  5. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  6. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  7. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  1. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  2. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  3. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  6. Prehľad a automatizácia
  7. Dopyt v Bratislave mierne klesol, ceny však stále rástli
  8. Šéf PLANEO: Budúcnosť obchodu je v službách
  1. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 10 841
  2. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 10 662
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 10 139
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 6 348
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 5 482
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 5 184
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 659
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 3 069

Blogy SME

  1. Ján Škerko: Ranený ruský medveď najprv mrmlal, potom fučal a teraz už reve
  2. Jano Kováčik: Ako vyhlásenie Pralesov skomplikovalo situáciu turistom
  3. Ingrid Tkáčiková: Keď sa premiér Heger možno raz konečne odcyklí, bude už pre všetkých neskoro
  4. Miroslav Sopko: List učiteľovi od "toho dieťaťa"
  5. Organizácia muskulárnych dystrofikov v SR: Keď hlava funguje, ale telo odchádza
  6. Aleš Tvrdý: Cestovanie vlakom 2
  7. Erika Kladna: Australský outback
  8. Ján Valchár: Prvý krok k denacifikácii Krymu!
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 128 338
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 24 253
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 494
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 525
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 7 014
  6. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 4 552
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 3 425
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 306
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Ilustračné foto.

Správca ciest zaplatí za práce 215-tisíc eur.


3 h
Milovníci športových áut venujú svojmu koníčku veľa času a energie.

Peter a Lukáš sa zúčastňujú na každoročných zrazoch.


Barbora Fučíková 5 h

So samotným maratónom aj polmaratónom sa viažu aj viaceré cestné obmedzenia.


Jozef Rybár 9. aug
Momentka zo zápasu Liptovský Hrádok - Stráňavy. O výhru hostí sa dvomi gólmi postaral Daniel Oberta (v červenom č. 8).

Komentáre k zápasom 1. kola IV. ligy.


9. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Lukáš sa zo stanovačky nevrátil, zomrel po páde zo skaly.


9. aug

Bariéru medzi autami a posedením na okraji cesty bude tvoriť mobilná zeleň.


9. aug

Má ísť do väzenia.


SITA 9. aug

39-ročný muž je nezvestný od včerajšieho rána.


(tn) 9. aug

Blogy SME

  1. Ján Škerko: Ranený ruský medveď najprv mrmlal, potom fučal a teraz už reve
  2. Jano Kováčik: Ako vyhlásenie Pralesov skomplikovalo situáciu turistom
  3. Ingrid Tkáčiková: Keď sa premiér Heger možno raz konečne odcyklí, bude už pre všetkých neskoro
  4. Miroslav Sopko: List učiteľovi od "toho dieťaťa"
  5. Organizácia muskulárnych dystrofikov v SR: Keď hlava funguje, ale telo odchádza
  6. Aleš Tvrdý: Cestovanie vlakom 2
  7. Erika Kladna: Australský outback
  8. Ján Valchár: Prvý krok k denacifikácii Krymu!
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 128 338
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 24 253
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 494
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 525
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 7 014
  6. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 4 552
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 3 425
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 306
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu