Utorok, 19. september, 2017 | Meniny má Konštantín
Pridajte si svoje mesto

Železničná stanica mala byť pod zemou, nikdy však nebude

Mesto sa vrátilo k územnému plánu, ktorý schválilo minulý rok. Na stôl sa dostala aj možnosť zapustenia železničnej stanice a jej spojenie s autobusovým nástupišťom.

(Zdroj: ARCHÍV)

Mesto sa vrátilo k územnému plánu, ktorý schválilo minulý rok. Na stôl sa dostala aj možnosť zapustenia železničnej stanice, jej spojenie s autobusovým nástupišťom a rozšírenie dostupnosti väčšej časti mesta pre peších a cyklistov. S týmto plánom má však problém niekoľko inštitúcií, najmä Európska komisia, ktorá na takýto drahý variant nepristúpi.

ŽILINA. Plán rátal so zapustením železničnej stanice pod zem, čím by so otvoril nový priestor. Aj keď sa tak výhľadovo niekedy v budúcnosti môže stať, kompetentní to vidia čierno.

Aký bol plán so železničnou stanicou?

V platnom územnom pláne sú železničná trať a autobusová stanica ponechané. Pripravovali však modernizáciu celého železničného uzla. Mesto preto zorganizovalo workshop „Revitalizácia železničného uzla“ kde sa odborníci zaoberali riešením nielen vymedzeného úseku železničnej trate, ale aj priamo dotknutého územia.
Z toho, čo na workshope vzniklo, vychádza, že najvýhodnejším riešením pre ďalší rozvoj mesta je ponorenie železničnej trate pod úroveň terénu s premiestnením autobusovej stanice za trať a s vybudovaním integrovaného osobného terminálu. Mesto by tak získalo prístup ku plochám uvoľneným po premiestnení železničnej zriaďovacej stanice do Tepličky nad Váhom ale aj k jestvujúcim športovým plochám a k rieke Váh. Pekný scenár.

Ako by to vyzeralo

V lokalite železničného uzla chceli riešiť ponorenie železničnej trate pod úroveň terénu s premiestnením autobusovej stanice za trať. Kysucká cesty by pokračovala ponad ponorenú železničnú trať a podobne by bolo riešené aj pokračovanie Májovej ulice s jej napojením na Ľavobrežnú. Hviezdoslavova ulica by bola ponorená do zeme.

Úrady nesúhlasili

K návrhu sa vyjadrovali odborníci, ale aj úrady. Svoje nesúhlasné stanovisko tlmočilo Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja. Negatívny názor zapríčinila najmä cena. „Z ekonomického hľadiska realizácia modernizácie železničnej trate v uzle Žilina je prípustná len na úrovni terénu, preto je riešenie železničného uzla uvedené v návrhu neprijateľné,“ uviedlo Ministerstvo. Nesúhlas so zriadením integrovaného osobného terminálu s kombináciou železničnej a autobusovej stanice vyjadrila SAD.
Problém s plánom má aj Žilinská univerzita. Úplné vylúčenie Hviezdoslavovej z II. mestského okruhu vníma ako neefektívne z pohľadu trasovania liniek MHD. „Predovšetkým zhoršenie dostupnosti MHD v rámci pešej zóny mesta, ale tiež náklady na prekládky trolejových vedení považujeme za neadekvátne,“ uviedli odborníci z univerzity. Všimli si aj fakt, že vzhľadom k vzdialenosti presunutých ulíc vznikne pozdĺžny sklon, ktorý sa bude blížiť maximálnej povolenej hodnote 6%.

Najväčším problémom sú, samozrejme, peniaze

„Mňa osobne mrzí tá železničná stanica, ktorá po workshope dopadla tak, že máme úrovňové riešenie železnice. Aj keď to výhľadovo môže byt zakopané, myslím si, že to už nikto nezakope. Keďže som bol účastný toho workshopu, dovolil by som si navrhnúť uznesenie, aby mesto iniciovalo sedenie so železnicami, či by sa s touto vecou ešte dalo niečo robiť,“ povedal poslanec MZ Dušan Maňák.

„So železnicami som sa rozprával na tuto tému niekoľkokrát. Bolo by ideálne, pokiaľ by bola železnica v Žiline zakopaná. Mali by sme prepojenie od námestia až po rieku. Bohužiaľ, vzhľadom na informácie, ktoré sú potvrdené aj Európskou komisiou, nedá sa počítať s tým, že Európska komisia pristúpi na tento najdrahší variant. Variant, ktorý je zakopaný 8 metrov, je zhruba o 60 percent drahší ako povrchový variant. Vyjadrenia sú jednoznačné,“ povedal primátor mesta Žilina Igor Choma.

Choma vie, že mať zapustenú železnicu ostane ešte veľa rokov skôr pekným prianím ako skutočnosťou. Chce sa preto chopiť šancí, ktoré sú reálnejšie. „Radšej využijem to, čo sa núka, dostať pre mesto čo najviac pozitívneho ako tvrdošijne stáť za tým, že my chceme len variant mínus osem metrov, ktorý sa nikdy nevybuduje,“ dodal.

  1. Žilinská radnica oživuje sny o športovom megakomplexe za 60 miliónov 953
  2. Polícia chytila na diaľnici opitého Žilinčana 544
  3. Obyvatelia Závodia dlho žiadali o chodník na nebezpečnej zákrute. Teraz budú mať dva 308
  4. Sviatok Sedembolestnej priniesol dve nehody opitých vodičov 169
  5. Verejné bicykle budú v Žiline už na budúci rok 144
  6. Policajti dolapili nepolepšiteľného zlodeja. Vlámal sa do 23 objektov Foto 102
  7. Žilinskí poslanci si zdvojnásobili odmeny. Vzdajú sa teraz svojho príjmu? 91
  8. Na Predmestskej ulici zbúrajú zdevastovanú bytovku 71
  9. Florbalisti aj po troch kolách stopercentní 61
  10. Vykrádač áut je už v rukách polície Foto 43

Najčítanejšie správy

Žilina

Žilinská radnica oživuje sny o športovom megakomplexe za 60 miliónov

Pôvodný projekt AŽIŠ, ktorý vyvolal polemiky, už teraz mesto nazýva ako Areál športu Dubeň.

Polícia chytila na diaľnici opitého Žilinčana

Muž bol obmedzený na osobnej slobode a bolo voči nemu vznesené obvinenie.

Obyvatelia Závodia dlho žiadali o chodník na nebezpečnej zákrute. Teraz budú mať dva

Mesto rozbehlo výstavbu chodníka pri cintoríne. Mestský poslanec finišuje s prípravou pozemkov na druhej strane cesty.

Sviatok Sedembolestnej priniesol dve nehody opitých vodičov

Dopravné nehody sa stali v Žiline a v obci Mojš.

Verejné bicykle budú v Žiline už na budúci rok

V Žiline by mohlo byť rozmiestnených až sto verejných bicyklov na 25 stanovištiach.

Blízke regióny

Motorkár neprežil náraz do zaparkovaného auta

Prečo motocyklista vozidlo neobišiel, zisťujú policajti.

V novembri nakupujeme v Galérii

Teraz to síce ešte tak nevyzerá, ale v budúcej Galérii Martin budeme môcť nakupovať už 30. novembra. Do toho termínu sa dnešné stavenisko má premeniť na moderný kultúrno-spoločenský priestor, v ktorom svoje služby ponúkne okolo 60 prevádzok.

Martinčania v hurikáne Irma: Do rána sme sa modlili, aby sme prežili toto peklo

​​​​​​​Mladý pár v noci prebrala ohromná sila vetra. Lomcovala so zadebnenými oknami, všetko vŕzgalo, triaslo sa, vonku bolo počuť buchot. Vlny na mori vraj dosahovali výšku sedem metrov a rozbíjali sa až hlboko v bielom piesku. Takto si Martinčania spomínajú na strašný hurikán v Dominikánskej republike.

Ako sa Oravec ubránil poľským banditom. Na začiatku bol inzerát

Nepríjemnú skúsenosť s poľskými obchodníkmi má dolnokubínsky podnikateľ, ktorý zareagoval na inzerát z internetu. V najhoršej chvíli sa obával nielen o peniaze a auto, ale aj o život.

Pripravte si kreditky, budete ich potrebovať

Nič nie je momentálne väčším magnetom v centre Martina ako finišujúca výstavba obchodného centra Galéria Martin, ktorá vyrastá na mieste niekdajšieho Prioru. Otvoria ju s najväčšou pravdepodobnosťou 30. novembra.

Všetky správy

Na Slovensku je len desať miest, aj z tých sa väčšina scvrkáva

Za mesto sa podľa kritérií Európskej únie považuje sídlo s najmenej 50-tisíc obyvateľmi.

Po vražde rozhodcu sa vrátil k hokeju. Ščurkovi v Košiciach diváci tlieskali

Hokej sa hrá pre fanúšikov a každý z nich má právo na svoj názor, tvrdí hokejista Ladislav Ščurko.

Odišli z mesta, aby sa doň vrátili. Po rokoch sa ľudia začínajú opäť sťahovať do miest

Návrat ľudí do miest podnecujú najmä dopravné zápchy z prímestských oblastí a lepšia vybavenosť veľkých miest, zhodujú sa demografi.

Poučný rok. Sagan už vie, že prvý, koho sa budú chcieť zbaviť, je on

V tomto roku sa majstrovi sveta nepodarilo priblížiť k vlaňajšej úspešnej sezóne.

Ficove hodinky, Dankov Mustang či Kiskov dom majetkové priznania neukážu

Predseda SNS Andrej Danko prišiel počas roka podľa majetkového priznania o osem áut.

Kam vyraziť

KOLLÁROVCI V DOME ODBOROV

24. septembra
Pozývame Vás na jedinečný JUBILEJNÝ koncert kapely KOLLÁROVCI.

Prvé múzeum intermédií II.

10. júla
Prvé múzeum intermédií (PMI) je expozíciou dlhodobého charakteru, ktorá ako jediná na Slovensku predstavuje diela intermediálneho a mediálneho umenia. Pochádzajú zo zbierky PGU v Žiline, budovanej od 90. rokov. Vybrané diela sú nielen príkladmi inštalácií, objektov a rôznych foriem mediálneho umenia od začiatku poslednej dekády 20. storočia až po súčasnosť, ale zároveň dokladajú umelecké stratégie a témy, ktoré sú vo výtvarnom umení po roku 1990 prítomné.

Pavol HAMMEL a PRÚDY

22. septembra
Staré Prúdy s oživeným programom Zvoňte, zvonky v hviezdnej zostave - Pavol Hammel, Fero Griglák, Fedor Frešo, Peter Preložník a Igor “Teo” Skovay sa pre veľký úspech vracajú do Žiliny.

RICHARD III – Slovenské divadlo tanca

26. septembra
Námetom Shakespearovho RICHARDA III sa stal príbeh anglického panovníka v období jeho uchopenia moci ako aj jeho despotického vládnutia.

Karel RODEN a Jana KRAUSOVÁ - O LÁSKE

28. septembra
Je paradoxné, že sa meno spisovateľa Philippa Claudela u nás objavuje v spojení s bulvárnou komédiou. Napísal totiž jednu jedinú hru - Parle-moi d´amour. Je to komorná záležitosť, ktorá s ľahko drastickým humorom sleduje pár stredného veku, ktorý vo svojom prepychovom byte preberá najrôznejšie traumy dlhoročného manželského vzťahu. Minuloročnú novinku Parle-moi d´amour v Paríži hral v Comedie des Champs-Elysée populárny komik Michel Leeb a Caroline Siholová v réžií Michela Fagadau. Štúdio DVA ju uvádza v českej premiére v preklade Alexandra Jerie.