ŽILINA. Máloktorý režisér si dovolí prísť pred súbor bez dogmy a dokáže vytvoriť atmosféru kolektívnej tvorby a vzájomnej dôvery. „Na začiatku skúšania nebol žiadny text, ale ani len predstava, o čom by budúca inscenácia mala byť. Všetko sa to začalo rodiť z nezáväzných debát o všetkom možnom,“ prezradila viac Zuzana Palenčíková, dramaturgička Mestského divadla v Žiline.
Inscenácia bez scenára
Po úvodných skúškach a úvodnom zbližovaní sa so súborom sa zrazu začali črtať jednotlivé divadelné sekvencie. Z rôznych vzájomných hier a divadelných improvizácií, ktoré sa nahrávali na videokameru a postupne prepisovali, sa následne vyhmatali témy, ktoré boli pre daný okruh ľudí, v danom konkrétnom čase zaujímavé. Všetci (so svojím socio-kultúrnym zázemím, vzdelaním, názormi, aj intímnymi osobnými skúsenosťami) mali rovnocennú šancu prichádzať s nápadmi. Po vytvorení konečného scenára, sa začal proces inscenovania, ktorý sa už nelíšil od práce v iných divadlách.
Blaho Uhlár následne z vzniknutého materiálu okresal to, čo tam nepatrí, vylúpol jadro, a odrazu sa zrodila inscenácia, ktorá nás vovádza do zmätku súčasnosti, kde sa prelínajú banálne situácie z rodiny s estrádnou detektívkou. Keď si nie sme istí, či sledujeme záznam reality, alebo jej metamorfózu masmediálnymi prostriedkami. Vzťahy medzi ľuďmi sú rozbité, psychické poruchy a ochorenia zhoršujú kvalitu života, človek si neváži človeka, nefungujú rodinné, ani profesionálne vzťahy. Sme svedkami komicko-absurdných situácií, ale uvoľnená herecká hravosť môže navodiť katarziu oslobodzujúcim smiechom.
Blaho Uhlár objasňuje metódu kolektívnej tvorby, s ktorou pracuje už 25 rokov: „Verím v tvorivosť ľudí. Vždy som si myslel, že keď je niekto smädný, tak sa vie napiť vody, keď niekto ľúbi, tak vie povedať ľúbim ťa. Táto metóda vychádza z ideálneho predpokladu, že herec - tvorca robí to, čo na scéne robiť chce; hovorí to, čo ho najviac zaujíma. Keďže hovorí to, čo ho najviac zaujíma, môže byť najpresvedčivejší, lebo ťažko môže byť presvedčivý herec, keď hovorí o tom, čo ho nezaujíma. No zároveň predpokladá, aby sa človek nehanbil hovoriť úprimne a otvorene, čo môže byť veľmi nebezpečné. Nie každý herec je ochotný takto hovoriť, lebo sa bojí, že sa prezradí.“
Tvorivý proces
Proces vzniku inscenácie Expand je výnimočným návratom režisérskeho guru alternatívneho divadla Blaha Uhlára do profesionálneho prostredia tzv. kamenného divadla. Samotný fakt, že autor a režisér, ktorý sa profesionálnemu divadlu vyhýba, realizoval dielo v Mestskom divadle Žilina, berie Mestské divadlo Žilina ako ocenenie svojej dramaturgie a tvorby v posledných sezónach.
„Veríme, že celý tvorivý proces inscenácie zásadným spôsobom obohatil a posunul hereckú skúsenosť a schopnosti umeleckého súboru Mestského divadla Žilina a objavil v ňom nové polohy," dodala Palenčíková.
Verejnú generálku uvedú v Mestskom divadle Žilina v piatok 10. mája o 18.00 h a premiéru si môžete prísť pozrieť v sobotu 11. mája o 19.00 hodine do Veľkej sály Mestského divadla Žilina.