ŽILINA. Európsky deň čísla tiesňového volania 112 si pripomenuli v Žiline v pondelok 11. februára. Tento deň bol jedinečnou príležitosťou priblížiť ľuďom číslo, ktoré im môže zachrániť život.
Do osláv Európskeho dňa 112 sa zapojili okrem Slovenska aj ďalšie štáty Európskej únie. Ako vyplýva z tlačovej správy ministerstva vnútra: „len jeden zo štyroch Európanov vie o tom, že číslo 112 je použiteľné vo všetkých 27 štátoch EÚ.“
Propagačné aktivity
Koordinačné strediská integrovaného záchranného systému (KS IZS), ktoré prijímajú tiesňové volania na 112, pripravili rôzne propagačné aktivity zamerané najmä na deti a mládež. Ako v Žiline, tak i ostatných krajských mestách na Slovensku mali deti možnosť zoznámiť sa s fungovaním čísla 112, náročnou prácou operátorov a činnosťou KS IZS.
Osvetou chce Ministerstvo vnútra SR prispieť k zvýšeniu povedomia o správnom používaní čísla 112, a tým aj k zníženiu neoprávnených hovorov. „112 je pre ľudí dôležitá, aj keď si to v bežnom živote neuvedomujú. Je však potrebné, aby sme ich informovali a dostali sa im takto do povedomia,“ povedal Vladimír Macášek, prednosta Obvodného úradu v Žiline.
„V súčasnosti máme 75 percent neoprávnených hovorov a 25 % oprávnených, pričom v porovnaní s minulosťou sa počet neoprávnených hovorov výrazne znížil,“ povedal Miroslav Bobčík, vedúci KS IZS 112 v Žiline. Napomohla k tomu úvodná hláška, vďaka ktorej väčšinu hovorov ukončili skôr, ako sa dostali k operátorovi.
Kým pred zavedením hlášky prijali operátori denne okolo 800 hovorov, teraz sa ich počet pohybuje okolo 350.
Na 112 volajú často deti
Za neoprávnenými hovormi stoja veľakrát deti, a to najmä počas prázdnin, potom asociáli a nakoniec opití ľudia. „Často si neuvedomujú, že svojim volaním blokujú linku pre niekoho, kto je skutočne v núdzi a potrebuje pomoc,“ vyslovil Bobčík.
Takéto volania riešia dohovorom, no i pokutou. „Tá môže byť až vo výške 1659 eur.“
Za minulý rok už na Obvodnom úrade v Žiline vyrubili niekoľko pokút. „Pravdaže, máme typy ľudí, ktorí nám volajú pravidelne. Dokonca nedávno sme mali ženu, ktorá neustále zneužívala našu linku. Dostala pokutu, avšak bola nevymožiteľná, keďže dotyčná bola asociálny typ. Riešili sme to nakoniec trestným oznámením. Žena k nám na linku zavolala až o mesiac neskôr, no tentoraz volala preto, že skutočne potrebovala pomoc,“ prezradil nám Miroslav Bobčík.
Prvý kontakt
Na koordinačnom stredisku v Žiline je na jednej 12 hodinovej smene 12 operátorov. Linka 112 rieši prvotný kontakt s človekom v núdzi. Sú to ľudia, ktorí pomáhajú pri záchrane ľudských životov. Dôkazom je napríklad aj Slavomíra Korduliaková, ktorá za pomoc 16-ročnej dievčine, ktorá uviazla v snehovej kalamite cestou zo školy, získala nomináciu na ocenenie v európskej súťaži 112 Awards.
„Zaujímavý prípad sa stal v Ružomberku, kedy asi 9-ročný chlapec spadol cez tri podlažia v opustenej budove, kde sa hral so svojimi kamarátmi,“ prezradil nám ďalšiu zo zaujímavých udalostí Miroslav Bobčík.
Chlapec sa prepadol cez tri poschodia a zavalilo ho. So zlomenými nohami a polámanou chrbticou vytočil 112 a volal o pomoc. „Zdravotná operátorka s ním komunikovala 22 minút, až kým chlapca nenašli hasiči. Rozprávala sa s ním, aby neupadol do kómy, lebo chlapec bol na pokraji zrútenia, vzlykal, plakal. Keby však mlčal, nepodarilo by sa ho nájsť a zachrániť. Chlapec sa psychicky veľmi držal a celá udalosť bola dramatickejšia ako vo filme.“
Najviac volajú záchranku
Viac ako 70 % všetkých oprávnených prichádzajúcich hovorov je zo záchrannej služby. „Ľudia najviac volajú záchranku, následne je veľa hovorov k dopravným nehodám, kde často treba poslať aj hasičov, ak je napríklad človek zakliesnený v aute, aby ho vystrihli,“ povedal Bobčík.
Rovnako sa na 112 hlásia kalamity a povodne. Pravdaže okrem vážnych udalostí sa medzi prichádzajúcimi hovormi nájde aj veľa vtipných.