Pondelok, 14. jún, 2021 | Meniny má VasilKrížovkyKrížovky

V Žilinskom kraji je najčastejšie zošrotovaným autom Škoda Favorit

V Žilinskom kraji je najčastejšie zošrotovaným starým autom Škoda Favorit, Škoda 120 a Lada.

ŽILINA. Prevažnú väčšinu zošrotovaných áut tvoria vozidlá staršie ako dvadsať rokov. Informovala o tom generálna riaditeľka ŽOS-EKO, s.r.o., Vrútky Jana Antošová.

V ŽOS-EKO podľa nej za 10 mesiacov tohto roka zošrotovali 650 starých vozidiel, pritom 50 percent z nich boli Favority, staré škodovky a Felície. "Zvyšných 50 % spracovaných vozidiel tvorili značky VAZ, Ford, Opel, Peugeot, Mazda, Reunalt, Citroen, Seat, Toyota, Daewo, BMW, Nissan, Kia, Honda. Kým v Bratislavskom kraji sa čoraz častejšie šrotujú aj poškodené autá staré 10-15 rokov, ktoré sa majiteľom už neoplatí opraviť, v Žilinskom kraji sú také autá vzácnou výnimkou. Podobne to platí aj o značkách v ekonomicky silnejších regiónoch sa bežne šrotujú Volkswageny, Audi, Ople a ázijské autá. Na severe Slovenska však mnohí motoristi plátajú svoje staré škodovky a lady ani nie tak z nostalgie, ako ekonomickej nutnosti. Nájdu sa aj starší motoristi, ktorí pri odovzdávaní auta na šrotovanie za ním utrúsia aj slzu, ako za členom rodiny," priblížila Antošová.

Skryť Vypnúť reklamu

Dodala, že v súčasnosti pôsobí na Slovensku 38 autorizovaných prevádzok na spracovanie opotrebovaných vozidiel s vybudovanou sieťou zberných miest. "Okrem autorizovaných pracovísk však existujú desiatky dielní, dvorov, či dokonca iba trávnatých plôch, na ktorých sa pokútne rozoberajú autovraky. Ilegálny dovoz a pokútne rozoberanie autovrakov môže vyriešiť len dôsledné trvanie na dodržiavaní legislatívy pri nakladaní s nebezpečnými odpadmi, vrátane represívnych opatrení a pokút, v kombinácii s vytváraním nových pracovných miest v rizikových lokalitách. Pokútne rozoberanie áut a nekalé praktiky pri získavaní autovrakov prispievajú k zhoršovaniu ekonomickej situácie autorizovaných prevádzok. Ich vybudovanie stálo stovky miliónov eur, často s podporou od Recyklačného fondu a ich počet je dostatočný na súčasný i predpokladaný rast spracovania autovrakov," konštatovala generálna riaditeľka ŽOS-EKO.

Skryť Vypnúť reklamu

Upozornila, že na pokútnych autovrakoviskách sa často opaľujú plasty z káblov, čím vznikajú jedovaté dioxíny a pôda i voda sa zamorujú olejmi z motorov a kyselinami z akumulátorov. Navyše zo zvyšného odpadu vznikajú divoké skládky. "Začína sa spomaľovať predaj nových áut a následne šrotovanie opotrebovaných. Slovensko má pritom veľmi zastaraný automobilový park, ktorý nutne potrebuje obnovu. ŽOS-EKO ako jediná v Žilinskom kraji neúčtuje za odvoz vraku poplatok 33 eur. Pokúsime sa bezplatný odvoz udržať. Majiteľovi autovraku stačí, ak sa obráti telefonicky priamo na našu odťahovú službu, ktorá bez poplatku staré auto odvezie a vo firme ekologicky zlikviduje. Majiteľ zároveň dostane potvrdenie o autorizovanej likvidácii auta, ktoré je potrebné na to, aby už nemusel platiť povinné zmluvné poistenie. Súčasná právna úprava majiteľovi bez takéhoto potvrdenia neumožňuje auto odhlásiť," dodala Antošová.

Skryť Vypnúť reklamu

ŽOS-EKO ekologicky spracúva nielen osobné motorové vozidlá, ale aj nákladné a poľnohospodárske vozidlá, odpadové batérie, akumulátory a opotrebované oleje. "V roku 2011 sme v ŽOS-EKO materiálovo zhodnotili 1231 osobných a nákladných automobilov a vyzbierali aj 267 ton alkalických batérií a akumulátorov, 29 ton prenosných batérií a akumulátorov a 40 ton opotrebovaných olejov. Za prvý polrok 2012 to bolo 375 opotrebovaných vozidiel, 131 ton alkalických batérií a akumulátorov, 13 ton prenosných batérií a akumulátorov a 40 ton opotrebovaných olejov," uzatvorila generálna riaditeľka ŽOS-EKO.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa mení dynamika firiem?
  2. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  3. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  4. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy
  5. Hudbou proti holorubom.
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  7. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  8. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  9. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  1. Ako sa mení dynamika firiem?
  2. Hudbou proti holorubom.
  3. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  4. Pečeň je priamo zodpovedná za stav vášho imunitného systému
  5. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  6. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  7. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  9. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  10. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 11 101
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 10 112
  3. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 8 897
  4. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát 8 675
  5. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 8 589
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 8 370
  7. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 7 915
  8. Dnes ma živí instagram, hovorí bývalá tanečníčka Katarína Jakeš 7 750
  9. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 275
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 6 332
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Jozef Federič.

Česť jeho pamiatke!


8 h

Fotografie pochádzajú z rubriky Takto sme žili v Československu, ktorý vychádza v týždenníku MY Žilinské noviny.


10 h

Výstava bude pre verejnosť prístupná do konca októbra.


TASR 17 h
Jánošíkové dni.

Festival potrvá päť dni.


21 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Sprievodný program má trvať štyri hodiny. Ľudia si budú môcť vlastnoručne vyrobiť odznak s logom.


13 h

Na mieste nehody zasahoval vrtuľník.


TASR 12. jún

Jej malý syn skončil v nemocnici.


TASR 12. jún

Podľa štúdie by mali náklady presiahnuť 300 miilónov eur.


11. jún

Už ste čítali?