ŽILINA. Profilové sčítanie cyklistov, ktoré univerzita robila v rámci projektu Central Meetbike, totiž potvrdilo, že okrem cyklotrás využívajú cyklisti aj bežné komunikácie a že väčšiemu využívaniu bicykla ako dopravného prostriedku im bráni prepojenie jednotlivých cyklotrás. V súčasnosti je totiž v Žiline osem neucelených úsekov cyklochodníkov, nie sú vybudované súvislé trasy a chýbajú aj univerzálne stojany na bicykle.
V rámci zlepšenia podmienok pre cyklistov odporúčajú odborníci z univerzity urobiť nízkonákladové opatrenia, ako napríklad dopravné smerové značenie, ktoré v meste absentuje. Vyznačenie cyklopruhov alebo piktokoridorov by malo priniesť vyššiu bezpečnosť pre cyklistov pohybujúcich sa po cestách. V prípade riešenia križovatiek navrhujú vytvoriť predsadené stopčiary tak, aby stáli cyklisti na križovatke pred autami a tým by bola zaistená ich bezpečnosť.
„Nová legislatíva tiež umožňuje obojsmerný prejazd cyklistov cez jednosmerné ulice. Trendom v európskych mestách je aj upokojovanie dopravy a vytváranie zón s povolenou 30-kilometrovou rýchlosťou v obytných oblastiach, ktoré vytvárajú bezpečnejšie prostredie nielen pre cyklistov, ale aj pre ostatných, najmä deti, bez potreby budovania segregovaných cyklokomunikácii, čo je v konečnom dôsledku aj lacnejšie,“ povedal Marián Gogola z Katedry cestnej a mestskej dopravy Žilinskej univerzity.
Prieskum cyklistov robila univerzita v júni a je jedným z analytických výstupov projektu Central Meetbike, ktorého cieľom je zlepšiť podmienky pre cyklistov v partnerských mestách z Česka, Poľska, Nemecka a Slovenska a kde sú zapojené mestá Žilina a Prešov. Medzi žilinským sídliskom Vlčince a centrom mesta napočítali na cyklistických chodníkoch za jeden deň 736 cyklistov v smere do mesta a 689 cyklistov v smere na Vlčince, čo predstavuje približne štyri percentá z počtu obyvateľov sídliska. Prieskum tiež skúmal vzťahy medzi mestskými časťami Bánová, Závodie a Hájik s centrom mesta, kde zaznamenali približne dvesto cyklistov za deň, pričom polovica z tejto intenzity bola na Kamennej ulici medzi Bánovou a Hlinami.