Nedeľa, 21. január, 2018 | Meniny má Vincent
Pridajte si svoje mesto
BYTČANIA MAJÚ TERAZ VIAC PROTIARGUMENTOV

Obyvatelia Rajčule sú proti výstavbe bytovky

V Echu sme minulý mesiac priniesli článok, že v Bytči plánujú postaviť novú bytovku pre 24 rodín v lokalite Rajčula.

Budúca bytovka. Takto vyzerá zámer, postaviť na Rajčuli bytovku. Parkoviská a príjazdy náčrt nerieši.

Zámer odobrilo mestské zastupiteľstvo. Písali sme o istom zdržaní, ktoré mali spôsobiť námietky Ondreja Skotnického. Námietky považuje vedenie mesta za neopodstatnené. Je to však naozaj tak?

BYTČA. Na úvod uvedieme na pravú mieru isté nepresnosti, ktorých sme sa v článku dopustili. Ondrej Skotnický už nie je poslancom, bol ním v minulom volebnom období. To nám však dobromyseľne prepáčil, namiesto toho nás pozval, aby sme videli miesto výstavby na vlastné oči.

Prídu o pokojnú štvrť?

Rajčula a najmä konkrétna lokalita, kde by sa mala stavať bytovka, je pokojná, tichá štvrť nízkych rodinných domov. Ohraničený ulicami Rázusova, Hlinkova, Janka Kráľa a telesom Vážskeho kanála je lákavý voľný pozemok, ktorý sme aj odfotili. Dokonca odkrokovali. Vyšiel tak 22 na 35 chlapských krokov, čo je zhruba 770 metrov štvorcových. Na jeden rodinný dom so záhradou akurát, ale bytovku s 24 bytmi si tu ťažko predstaviť.

Nevedia si ju predstaviť a zmieriť sa s tým ani obyvatelia okolitých domov, až na malé výnimky.

pozemok_bytca_res.jpg

Pozemok na Rajčuli. Mestské zastupiteľstvo si ho vybralo na výstavbu bytovky s 24 bytmi. Obyvatelia lokality sú proti. FOTO: VLADIMÍR ŠPINNER

„Hovorím v mene všetkých, ktorí podpísali v minulosti petíciu proti výstavbe bytoviek v tejto lokalite,“ povedal Ondrej Skotnický. „Ak primátor a poslanci presadia svoj zámer, kvalita nášho bývania pôjde prudko dole. Do malých málometrážnych bytov slušné rodiny bývať nepôjdu, skôr sociálne prípady. Na príkladoch iných miest vidíme, ako to následne vyzerá, ako sa lokalita postupne mení na smetisko, alebo v rámci samosprávy sa rozširuje kvórum neplatičov, viď. napríklad 700-tisíc eur dlžných nájomcami bytov v Žiline. Nechceme takto dopadnúť.“

To je hlavný dôvod, prečo teraz hľadajú pádne argumenty, aby výstavbe zabránili. Po pravde povedané, tých argumentov sa ukazuje viac.

Územný plán v danej lokalite s hromadnou bytovkou nepočíta

V prvom rade je tu nesúlad výstavby s územným plánom. Bez toho stavebný úrad nemôže podľa zákona vydať územné rozhodnutie ani stavebné povolenie.

Paradoxne, prenesené kompetencie výkonu štátnej správy spôsobujú, že mesto Bytča má vydať stavebné povolenie v podstate sebe, aj keď výstavbu bude realizovať súkromná spoločnosť, od ktorej bytovku neskôr odkúpi s využitím príspevku zo Štátneho fondu rozvoja bývania.

Nemusíme ani zdôrazňovať, že konkrétne miesto zamýšľanej výstavby ani v náznakoch nie je v územnom pláne definované ako miesto pre výstavbu čohokoľvek, nie to ešte väčšej bytovky. Ak nechce Bytča obchádzať zákony a podporovať čierne stavby, mali by poslanci predtým zariadiť zmenu v územnom pláne nejakým dodatkom alebo aktualizáciou. Zdôrazníme slovo PREDTÝM!

Zmena územného plánu zadarmo nebude

Nový územný plán, jeho dodatok či aktualizácia sa však nedá urobiť zo dňa na deň. Radi sa pozrieme, ktorý architekt sa pod niečo také podpíše. Nehovoriac už o tom, že to nebude lacný špás. Podľa vyjadrení niektorých nezainteresovaných architektov by za takúto zmenu plánov žiadali od 20- do 30-tisíc eur.

Práce na zmene - dodatku ÚP, výkresoch, následné pripomienkovanie dotknutými odbornými úradmi a inštitúciami, zdôvodnenia, súhlasy, až po samotné konečné schválenie v Mestskom zastupiteľstve, by trvali celé mesiace.

Pod pozemkom tečie riečka

Na jednom z našich obrázkov vidíme veľký liatinový poklop na druhej strane cesty oproti pozemku. Prvé, čo cudzinca napadne, že ide o kanalizáciu a odpad z bytovky bude mať kam odtekať. Pán Skotnický nás vyviedol z omylu. „Tečie tade riečka do stredu mesta, zvedená z pôvodného koryta rieky, ktorá pretekala týmto pozemkom, do potrubia. Jasne vidíte, že potrubie vedie aj cez predmetný pozemok zhruba v jeho tretine. Ako chcú tento rébus obísť stavbári, som naozaj zvedavý. Veľa priestoru na bytovku im neostáva.“

Parkoviská a príjazdy by zabrali dve tretiny miesta

Oveľa väčšou komplikáciou pre plánovanú výstavbu sú však normy pre súčasné bytovky. Nezávisle od seba nám dvaja architekti Jaroslav Remiš a Daniela Šešová potvrdili, že nie je možné povoliť výstavbu bytovky bez riešenia parkovacích miest. Pre 24 bytov sa požadovaný počet násobí minimálne koeficientom 1,5, no môže byť aj koeficient 2. K bytovke je teda nutné postaviť najmenej 36 parkovacích miest. Norma pripúšťa ako najmenší rozmer parkovacieho miesta 2,5 x 5 metrov, čiže 12,5 metra štvorcového. Spolu by len parkovacie miesta pri bytovke mali zabrať plochu 450 metrov štvorcových a kde sú ešte nejaké príjazdy k nim či chodníky.

Akosi sa nám to všetko na spomínaný pozemok a jeho rozlohu spolu so samotnou bytovkou nechcelo pomestiť.

Námietky budú pokračovať

„Poslanci a predstavitelia mesta majú určite aj iné možnosti a vhodnejšie podmienky pre umiestnenie takejto bytovky tam, kde sa s tým už v schválenom ÚP mesta Bytča rátalo,“ hovorí Ondrej Skotnický.

„Mohol by som im niektoré miesta ukázať, myslím si však, že o nich veľmi dobre vedia, stačí si pozrieť Územný plán mesta, kde sú označené plochy pre hromadnú bytovú výstavbu. Nikde v civilizovanom svete neuvidíte, aby do štvrte čisto rodinných domov niekto silou-mocou natlačil bytovku, dokonca na takom centrálnom mieste, ako je toto. Ak tak robí primátor mesta, spolu so skupinou poslancov, vidím za tým zámer. Nemali by však zabúdať, že tu býva okolo 100 rodín, možno aj ich blízkych a priateľov, ale predovšetkým voličov. Som presvedčený, že svojím postupom v tejto veci si ich hlasy nezískali. Ak im na tom nezáleží, je to ešte zvláštnejšie.“

poklop_res.jpg

V potrubí, aj na spornom pozemku oproti, tečie riečka. FOTO: VLADIMÍR ŠPINNER

Podľa toho, čo sme fyzicky zistili, mimo iných hlavne od architektov, odborných úradov, a následne napísali, bude mať mesto ťažkú pozíciu, aby svoj zámer dotiahlo do úspešného konca.

Odporcovia výstavby majú dostatok nových argumentov, ktoré im poslúžia ako dôvod pre ďalšie námietky na príslušných orgánoch, ak bude vydané územné rozhodnutie a následne stavebné povolenie.

Mali by sa stretnúť

Čo je obecné, to je verejné a veci verejné by mali prejsť niekedy širšou verejnou diskusiou. Podľa nášho názoru bolo by pre všetkých zainteresovaných lepšie stretnúť sa a spoločne hľadať rozumné riešenie.


  1. Lovecká sezóna sa skončila. Neveľká populácia vlkov v Malej Fatre vyviazla bez ujmy 639
  2. Dávajte si pozor. Z áut zmizli notebooky 393
  3. Zahraničných návštevníkov Národného parku Malá Fatra lákajú veľké šelmy 113
  4. Tunel Višňové mešká. Diaľničiari hrozia pokutou 95
  5. Nevstupujte na stavenisko vyhliadkovej veže na Dubni, vyzýva mesto zvedavcov Foto 68
  6. MŠK Žilina ohlásila novú posilu, prichádza zo Slovana 59
  7. Pozor, na ceste sú klince! Značkou upozornil žilinský poslanec na dlhodobý problém Foto 58
  8. Prvoradým problémom je málo detí v športe, hovorí Radovan Somík 54
  9. Policajti pátrajú po šoférovi, ktorý sa medzi Žilinou a Martinom zavesil na sanitku 43
  10. Nadácia automobilky rozdávala ceny za filantropiu 26

Najčítanejšie správy

Žilina

Lovecká sezóna sa skončila. Neveľká populácia vlkov v Malej Fatre vyviazla bez ujmy

Na území národného parku Malá Fatra žijú asi len dve malé vlčie svorky.

Dávajte si pozor. Z áut zmizli notebooky

Polícia vyzýva vodičov, aby si v autách nenechávali cenné veci.

Zahraničných návštevníkov Národného parku Malá Fatra lákajú veľké šelmy

Aktivitami ako je napríklad pozorovanie zvierat by sa mohla zvýšiť príťažlivosť národného parku pre turistov.

Tunel Višňové mešká. Diaľničiari hrozia pokutou

NDS pripravuje oznámenie, ktorým upozorní zhotoviteľa stavby, že mu hrozí za omeškanie pokuta dva milióny eur.

Nevstupujte na stavenisko vyhliadkovej veže na Dubni, vyzýva mesto zvedavcov

Turistickú atrakciu už vidno, pre turistov je však ešte neprístupná.

Blízke regióny

Opitý vodič prerazil martinský kruháč

Šofér z Banskej Bystrice si predminulú noc zrejme neuvedomil, že vchádza na kruhový objazd. Zrejme preto, lebo bol značne opitý. Teraz mu hrozí ročné väzenie.

Len v zlých časoch sa naozaj ukáže, kto za čo stojí

Sedem dní pred štartom druhej hokejovej ligy mal Martin na súpiske dvoch hráčov. Klub sa poďakoval hráčom, ktorí ho v ťažkých časoch nenechali v štichu.

Kedy možno auto zaparkovať pred rodinným domom

So zaparkovanými autami na obecných alebo 
krajských cestách majú problém viaceré liptovské obce. Proti sebe stoja ohľaduplnosť a zákon.

Spolupracoval aj s Cameronom. Kysučan Sancho žiari v Hollywoode!

Detstvo prežil na Kysuciach. Martin však svoje sny napĺňa až v ďalekom Los Angeles po boku hollywoodskych celebrít.

Čo viete o Oravskom hrade? Otestujte sa

Dominanta Oravy, s prvkami gotiky, renesancie a romantizmu, sa týči na strmom vápencovom brale vo výške 112 metrov nad hladinou rieky Oravy. Čo viete o Oravskom hrade?

Všetky správy

Prechádzal cez steny, nechal zmiznúť slona. Jeho storočný trik dodnes nerozlúštili

Bol január 1918 a jeden z najznámejších kúzelníkov všetkých čias Harry Houdini predviedol číslo, ktoré je dodnes záhadou. Rovnako ako jeho smrť.

Kuzminová: Presvedčila som sa, že chyba nie je v streleckej forme

Slovenská biatlonistka je bez stresu a vo väčšej pohode. V stíhacích pretekoch skončila jedenásta.

Sagan sa nestane celkovým víťazom Tour Down Under, piatu etapu vyhral Porte

Slovenský cyklista ostal lídrom bodovacej súťaže.

Progresívne Slovensko neprekvapilo, povedie ho Štefunko. Trúfa si na 15 percent

Nové tváre ustanovujúci snem nepriniesol. Slovo na ňom však dostalo viacero známych podporovateľov.

Muži ani len nevedia, ako málo orgazmov majú ich ženy

Význam klitorisu chápu, no medzi pohlaviami je stále veľká orgazmová priepasť.