ŽILINA. Tranzitná doprava v Žiline nie je v najlepšom stave. Mobilita sa neustále rozvíja, no s tým prichádza veľké zaťaženie výfukovými plynmi a hlukom. Žilinčania bývajúci v blízkosti veľkých ciest by
o tom vedeli povedať svoje. Možno aj im svitá na lepšie časy. Všetko je však len v rovine plánov.
V doprave chýba systém
Výskumný ústav dopravný v Žiline sa uchádza o peniaze na projekt z EÚ. V rámci neho chcú nájsť spôsob ako vyriešiť nepriaznivú tranzitnú situáciu v metropole severného Slovenska. Podľa výskumných pracovníkov v oblasti dopravy je zaťaženie zbytočne veľké. „Križujú sa tu dva hlavné tranzitné koridory, ktorým chýba systém riadenia dopravy. Preto musíme žilinský tranzit skúmať,“ povedal výskumný pracovník VÚD Michal Trnka.
Kamery zachytia ŠPZ-ky
V praxi to znamená to, že na vytipovaných piatich úsekoch v meste pribudnú kamery. Tie budú snímať ŠPZ-ku každého auta a vyhodnocovať, kde do mesta prišlo a kde mesto opustilo. „Chceme umožniť bezproblémový prechod po Žiline, aby tak vznikla úspora, či už paliva alebo času,“ dodal Trnka.
Výskumný ústav dopravný tak chce navrhnúť konkrétne riešenia pre žilinský tranzit. Táto štúdia by mohla pomôcť aj novému diaľničnému obchvatu
„Nikde ale nie je povedané, že výkonná moc toto akceptuje. My im len vytvoríme podklad na to, že tu treba urobiť úpravy a povieme presne aké,“ povedal Trnka.
Štúdia začne budúci rok
Žilina bude spolupracovať s partnermi z Česka, Poľska a Rakúska. „Odhadovaný rozpočet je približne 1,8 milióna eur, pričom každý z partnerov zaplatí štvrtinu,“ povedal výskumný pracovník VÚD Štefan Šedivý. „Ak naň dostaneme peniaze, začneme ho riešiť začiatkom budúceho roka.