V bytovom dome na Tajovského ulici v Žiline už mesiac z kohútikov nevytiekla ani kvapka. Počas mrazov im zamrzla prípojka. O opravu obyvatelia požiadali Bytterm, ktorý im oznámil, že vlastníci sú oni a majú si ju uhradiť zo svojho fondu opráv. Ten je však prázdny.
ŽILINA. Obyvatelia bytovky na Tajovského ulici v Žiline sú bez vody. Prípojka, ktorú majú v bytovom dome zamrzla a už takmer mesiac nepustila ani kvapku. Tento fakt obyvateľom, samozrejme, strpčuje život. Za vzniknutý stav si však môžu sčasti sami. Podcenili príspevky do fondu opráv.
Oprava na vlastné náklady
Prípojka, ktorá sa nachádza v pivničných priestoroch bytového domu, pred takmer mesiacom zamrzla. O tomto fakte vlastníci informovali správcu - Bytterm. Ten im však objasnil ako sa veci majú. „Všetky byty v tomto dome sú v osobnom vlastníctve. Prípojky vody sú tiež vo vlastníctve jednotlivých vlastníkov bytov. Musia mať dostatok finančných prostriedkov na odstránenie tejto závady,“ povedal riaditeľ správy domového a bytového fondu Byttermu Karol Kucka. Ich fond je však chudobný a na opravu prípojky nestačí.
Málo peňazí vo fonde
„Absolútne neviem, ako sa toto technicky rieši. Myslela som si, že to je vecou skôr Byttermu,“ povedala jedna z obyvateliek. Ten má v tom, kto má opravu prípojky zaplatiť jasno. „Ústne aj písomne sme ich informovali, že vo fonde opráv nemajú dostatok financií,“ povedal Kucka. Vtedy však vlastníci bytov tomuto oznámeniu nevenovali dostatočnú pozornosť. Vlastníci bytov sa majú pravidelne skladať na prípadné opravy. Obyvatelia vedia, že vo fonde nemajú peniaze."
Pokiaľ sa tam nenazbierajú, pravdepodobne budú bez vody. „Chceli sme, aby vložili mimoriadny vklad na fond opráv, nakoľko tam nemajú takmer žiadne peniaze. Môžu si aj odsúhlasiť úver z banky na rekonštrukciu a opravu. Toto všetko bolo doposiaľ bez odozvy vlastníkov,“ povedal Kucka.
Bytterm dáva vinu vlastníkom
„Trvá to už dlho, no čakáme pokiaľ sa to rozbehne,“ povedala vlastníčka bytu. Takýto postoj Bytterm nazýva ľahostajným. Nemá problém na vinníka ukázať prstom. „Podotýkame, že za tento stav si môžu vlastníci sami svojim prístupom k zatváraniu a zatepleniu okien v pivničných priestoroch počas zimy. Chýbali im tam sklenené výplne boli nahradené len lepenkou a neuzavreté,“ povedal Kucka.
Náhradné riešenia zamietnuté
Bytterm navrhol aj niekoľko ďalších riešení. Bytový dom chceli zásobovať pitnou vodou z cisterny. Vlastníci však tento návrh, podľa Kucku, zamietli. „Ako iná možnosť bolo zásobovanie vodou z vedľajšieho domu. Vlastníci na tento návrh reagovali tak, že si to zariadia po vlastnej linke,“ povedal Kucka.
„Je to hrozné každý deň chodiť si k niekomu po vodu. Vodárne s tým nič nerobia,“ tlmočil názor vlastníčky bytu jej známy Peter.
Severoslovenské vodárne a kanalizácie doteraz o žiadnom probléme netušili. „Neevidujeme tam žiadnu poruchu. Vlastníkmi prípojky sú vlastníci bytov a preto naša spoločnosť na ne netvorí žiaden fond opráv. Majú si to urobiť sami na svoje náklady,“ povedal Jozef Vrábel, vedúci kancelárie predstavenstva SEVAKu.
Musia šetriť
Vlastníci sa svojim podcenením pravidelného prispievania do fondu opráv dostali do nezávideniahodnej situácie. Voda im z kohútikov nepotečie, pokiaľ sa sama nerozmrzne a nedôjde k oprave. Na tú ale nemajú financie. Pokiaľ ich nenájdu, budú si musieť po vodu chodievať inam. Teraz, keď sa ocitli v probléme, zvýšili do fondu príspevky. „Nakoľko ale peniaze na fonde ešte nie sú nakumulované, nemôžeme pristúpiť k oprave,“ uzavrel Kucka.