Nedeľa, 17. november, 2019 | Meniny má Klaudia

Igor Choma: Ministrom nebudem, pretože chcem dodržať záväzok občanom Žiliny

Igor Choma urobil po parlamentných voľbách, po ktorých sa stal poslancom vládnej strany SMER, voči občanom Žiliny obetavé gesto. Aj napriek tomu, že sa o ňom uvažovalo ako o ministrovi dopravy, zostane primátorom. Hoci je mu oblasť dopravy profesijne bliž

Igor Choma by rád pôsobil v oblasti dopravy. Dal však sľub Žilinčanom a chce ho dodržať. Štyri roky zostane primátorom.Igor Choma by rád pôsobil v oblasti dopravy. Dal však sľub Žilinčanom a chce ho dodržať. Štyri roky zostane primátorom.(Zdroj: ARCHÍV MESTA ŽILINA)

šia, dodrží záväzok, ktorý dal Žilinčanom. Hovorili sme s ním nielen o meste, ale aj o diaľniciach.

Ako ste vy tipovali výsledok volieb pre stranu SMER v parlamentných voľbách?

- Tipoval som 42,4%, takže som bol jeden z najväčších optimistov. Ako sa ukázalo, ešte som zaostal za skutočnosťou. Dosiahnutý výsledok, samozrejme, prevýšil naša očakávania. Na druhej strane sa ukázalo, že ľudia potrebujú stabilitu. Majú už dosť káuz a nezmyslov. Je pre nich podstatné, aby sme sa venovali problémom, ktoré ich trápia a ktoré sú podstatné pre našu spoločnosť.

Článok pokračuje pod video reklamou

Aj váš osobný výsledok bol pomerne slušný. Dosiahli ste 16-tisíc preferenčných hlasov.

- Naozaj to bol dobrý výsledok. Neočakával som ho, keďže v minulých voľbách bol niekde na úrovni 2 700 hlasov. Vo veľkej miere to súvisí s prácou primátora, keďže som v tomto regióne pomerne známy. Nevidel som však výsledok prednostného hlasovania z ostatných regiónov. Chcem poďakovať všetkým, ktorí mi dali svoj preferenčný hlas. Je pre mňa veľmi dôležitý ten pocit, že byť poslancom národnej rady nie je len o 300 či 400 hlasoch, ale o takejto slušnej podpore voličov.

Znamená to, že ľudia pozitívne vnímajú vašu prácu. Ako hodnotíte svoje doterajšie pôsobenie na žilinskej radnici?

- Je to pre mňa nová skúsenosť. Keď človek kandiduje na primátora a nikdy predtým to nerobil, má skreslené predstavy o tom, čo to znamená viesť veľké krajské mesto. Za rok som nabral naozaj veľa skúseností, predovšetkým v oblastiach, ktorým som sa predtým nikdy v živote nevenoval. Sú to predovšetkým sociálna, zdravotná a školská oblasť, ale aj šport a kultúra. V minulosti mi to nebolo celkom blízke, ale nadobudol som presvedčenie, že stojí za to si ich naštudovať a byť v obraze. Komunikácia s ľuďmi je totiž denno-denná a je o problémoch, ktoré ich trápia. Nazbieral som teda veľmi cenné skúsenosti a zistil som, čo mesto potrebuje.

choma1_490.jpg

Medzi autistami. FOTO: ARCHÍV MESTA ŽILINA

Nie je to teda taká jednoduchá práca, ako by sa mohlo zdať.

- Je to namáhavé najmä z pohľadu komunikácie s občanmi. Ja mám dvere kancelárie pre každého otvorené. Kto chce, ten sa ku mne vie dostať. Nerobím žiadny filter a každý mi môže povedať, čo chce. Ja sa zase snažím hľadať spôsob, ako problém vyriešiť.

Čo bolo pre vás najťažšie?

- Práve táto denno-denná komunikácia s ľuďmi. Nie každý príde s niečím pozitívnym. Z mnohých ľudí ide negatívna energia, sú presvedčení, že sa proti nim všetko obrátilo, všetko je zlé. Často aj majú pravdu, osudy ľudí bývajú veľmi zvláštne. Dopredu som však nebol pripravený na ťažké sociálne prípady. Je to pre mňa veľmi zložité, obzvlášť vo chvíľach, keď nedokážem pomôcť. Možnosti mesta sú totiž často veľmi obmedzené. Len veľmi málo prípadov dokážem uspokojiť priamo na mieste. Mnohokrát im však pomôže už len samotná komunikácia, vysťažovanie sa, vyrozprávanie a to, keď vidia, že sa snažíme hľadať riešenia. Najťažšie pre mňa bolo zistenie, že okolo nás je množstvo ľudí, ktorí majú problémy a nie malé.

Aj po týchto zisteniach vás táto práca stále baví?

- Každá práca má svoje pozitíva, aj negatíva. Niečo vás posúva dopredu, inde musíte prekonávať prekážky. V mojom prípade je však podstatne viac vecí, ktoré ma posúvajú dopredu. Mám možnosť stáť pri budovaní mesta, jeho rozvoji, raste, stratégii.

Krátko po voľbách vás spomínali ako najpravdepodobnejšieho kandidáta na ministra dopravy. Vy ste sa však ihneď vyjadrili, že zostávate v Žiline.

- Bolo to ťažké rozhodovanie. Poviem úprimne, mne je oblasť dopravy a výstavby diaľnic, v ktorej som predtým pôsobil, srdcu najbližšia aj odborne a sám seba by som najradšej videl vo funkcii, kde môžem ovplyvňovať dianie v oblasti diaľnic a železníc. Na druhej strane je však skutočnosť, že do volieb som nešiel s tým, že o rok a pol sa na to vykašlem. Mandát som dostal od ľudí, získal som pomerne veľa hlasov. Je pravda, že som na túto tému hovoril aj s budúcim pánom premiérom a svoje stanovisko som mu jasne zdôraznil. Že budem rád napomáhať, ale nemôžem opustiť post primátora, pretože som dal prísľub občanom a je, podľa mňa, čestné a korektné ho dotiahnuť do konca bez ohľadu na to, čo by som rád robil.

choma2_490.jpg

Na deň detí. FOTO: ARCHÍV MESTA ŽILINA

Robert Fico vás teda s ponukou oslovil?

- Na túto tému sme sa rozprávali ešte pred voľbami. Sám som mu povedal, že cítim jednak politickú zodpovednosť za krajské mesto. Nie je totiž jasné, ako by dopadli ďalšie voľby. Druhý dôvod bol ten, že som dal prísľub občanom a ten nechcem nijakým spôsobom zrušiť. Chcem však zdôrazniť, že v oblasti dopravy chcem byť nápomocný, pokiaľ bude niekto o môj názor stáť.

Naďalej však budete pôsobiť v trojúlohe primátor – poslanec NR SR – poslanec ŽSK. V tomto období to však budete mať ešte zložitejšie, pretože strana SMER bude niesť zodpovednosť za celú krajinu. Budete to zvládať v prospech občanov?

- Práve skutočnosť, že pracujem na všetkých troch úrovniach, vnímam ako pozitívum. Samozrejme, je to o čase, ale predovšetkým na úkor môjho voľného času. Ak sa nestihnem pripraviť na veci, ktoré súvisia s mestom, musím to urobiť na úkor voľného času, na úkor víkendov. Nikto nemôže mať pocit, že by som mesto zanedbával. Na druhej strane, povinnosti v národnej rade si vyžadujú čas na prípravu legislatív. Za rok som nabral bohaté skúsenosti, ktoré môžem využiť.

Aké sú teda výhody takéhoto trojpôsobenia?

- Viem zodpovedne prenášať komunálne problémy na úroveň parlamentu. Jasno mám v oblasti legislatívy a jej potrebných zmien, ktoré rozhodne v tomto období nastúpia. Je množstvo oblastí, ktoré v spolupráci so Združením miest a obcí vieme špecifikovať a v ktorých treba jednoznačne zmeniť legislatívu. To si vyžaduje ich prenesenie na úroveň parlamentu. Ak by v ňom sedeli iba poslanci, ktorí nemajú skúsenosti z pôsobenia na komunálnej úrovni, museli by sa spoliehať len na sprostredkované informácie. Mňa dnes nemôže nikto opiť rožkom, pretože presne viem, ako to funguje a pri príprave legislatívy viem veci usmerniť tak, ako treba.

Čoho by sa mali tieto zmeny týkať?

- V prvom rade pôjde o to, aby boli v súlade výkony a kompetencie, ktoré zo štátu prechádzajú na samosprávy a zabezpečenie ich financovania. Každý zákon na samosprávy prenáša určitú kompetenciu, ale akosi zabudne povedať, z čoho ju majú financovať. To je zásadný problém. Ďalej je to oblasť sociálna, školská a oblasť voľnočasových aktivít.

Budete sa venovať aj výstavbe diaľnic? Žiliny sa to totiž veľmi týka. Rozbehne sa opäť ich výstavba?

- Predpokladám, že áno. Nebudem sa však na to orientovať zásadne. Skôr budem lobovať, aby sa výstavba opäť rozbehla. Chcel by som byť pri nastavovaní priorít. Dnes by bolo chybou púšťať sa do nových koncepčných riešení, do nového trasovanie a ďalších nezmyselných vecí. Raz už to bolo preštudované, schválené a treba začať stavať.

Vrátite sa teda k PPP projektom?

- Rozhodne je to dnes otázka namieste. Dodnes nie som zmierený s, podľa mňa, politickým rozhodnutím odstupujúcej vlády. Nebolo to vôbec racionálne. Podľa mňa minister Figeľ nie celkom rozumel problematike. Stále hovoril o najlacnejších diaľniciach, ale nevidel pritom ich kvalitu a ďalšie súvislosti. Zrušiť PPP projekty bolo zlé politické rozhodnutie, pretože aj minulá vláda, aj minister Figeľ, sa dostali do problému, že potrebovali novú projektovú dokumentáciu, verejné obstarávania, do dnešného dňa nevyriešili financovanie. Povedali len, že z európskych fondov a štátneho rozpočtu. Presunutie fondov z R1 na D1 však vôbec nie je ľahký proces a dodnes Ján Figeľ takéto povolenie nedostal.

Takže nový minister by sa k nim mal vrátiť?

- Pre nového ministra bude dôležité, aby okamžite naskočil do reality, zorientoval sa a možno aj zachránil projekty, ktoré boli, aby sme čím skôr vedeli vyčerpať peniaze a diaľnice sa začali stavať. Bude sa musieť vyrovnať na jednej strane s obrovským tlakom premiéra a verejnosti, ale na druhej strane bude musieť nájsť na to peniaze. Niektoré kroky už boli urobené. Už sa rokuje s dôchodcovskými správcovskými spoločnosťami. Pokiaľ ide o PPP projekty, rozhodne áno. Určite však nepôjdeme do takých veľkých projektov, ako sme chceli v predchádzajúcom období. Nikto nám na to nedá peniaze.

Bolo naozaj chybou zrušiť rozbehnuté projekty?

- Treba si uvedomiť, že keby nebolo tohto zlého politického rozhodnutia, a to mal Figeľ pred zrušením najlepšiu ponuku, aká sa dala dosiahnuť, už by sa v tomto roku odovzdávali všetky úseky D1, okrem tunelových častí. V roku 2014 by boli dokončené všetky tunely, okrem tunela Višňové. Teda už o dva roky. Višňové by bolo hotové rok na to. Prínos projektov by bol nielen čo sa týka národného hospodárstva, ale aj ochrany životov, životného prostredia a získaná HDP by zásadne pomohla rastu hospodárstva. Investori na východ bez diaľnice nepôjdu. S týmto akosi neuvažovali. Naviac, stavebníctvo je dnes v kríze. Malé a stredné firmy nemajú čo robiť, nemajú zákazky. Priamo na PP projektoch malo pracovať 5 600 ľudí, v sekundárnej sfére ďalších 46-tisíc. Dnes nemáme nič. Reálne, okrem dvoch úsekov na východe, sa nestavia nič. Všetci čakajú, čo bude.

Zmenili by ste niečo na svojom volebnom programe po 1,5 ročnom pôsobení vo funkcii?

- Môj volebný program nebol zásadne široký, venoval som sa piatim zásadným otázkam. Štvorročné obdobie je veľmi krátke na to, aby človek zrealizoval všetko, čo chce. Obzvlášť v situácii, kedy treba riešiť dlhy z minulosti. Tomu sme venovali väčšinu našej práce v ekonomickej oblasti. Ďalšia vec, ktorá ma trápi je, že predchádzajúci šéfovia mesta nezačali pripravovať nič zmysluplné. Žiadne projekty, žiadnu prípravu výstavby bytov. To je obrovský nedostatok. Nie je urobená ani len štúdia, ani čiarka k tomu, aby sa mohli stavať nové byty. Teraz musíme venovať minimálne štyri roky na to, aby sme sa dopracovali do stavebného povolenia na výstavbu nových bytov na Hájiku. Musíme tiež na ne zohnať financovanie. Týka so to aj komunikácií či športovísk. My ich však zoženieme a začneme stavať.

Chýbala mestu vízia?

- Chýbala najmä kontinuálna práca v reálnom živote. Všetci vedeli, že mesto byty potrebuje a že sa výstavba musí pripraviť a aj tak nič neurobili.

Kde vidíte Žilinu o desať rokov?

- Vidím ju ako mesto, ktoré nemá zásadné finančné problémy, žije normálnym spôsobom. Vidím ju ako mesto, ktoré sa rozširuje, odovzdáva nové byty. Vidím ju ako mesto, v ktorom sa zásadným spôsobom vyrieši parkovanie, postavia sa nové záchytné parkoviská a malé parkovacie domy. Zveľaďovať treba aj lesopark, rozširovať park na Studničkách. Z pohľadu ďalších vízií treba riešiť aj dopravu, aby Žilina bola výstavnou skriňou pre dopravu na Slovensku a možno aj v strednej Európe.

Kde vidíte o desať rokov Slovensko?

- Som optimista. Slovensku verím. Som však mierny pesimista pokiaľ ide o Európsku úniu. Pred štyridsiatimi rokmi sme boli sebestační v oblasti komodít, ktoré dnes nakupujeme. Možno príde doba vrátiť sa k tradičným hodnotám z minulosti. Slovenský národ je pracovitý a múdry. O tom som presvedčený. Za desať rokov, ak bude mať nastupujúca vláda priestor na dobrú politiku, môže byť Slovensko na veľmi vysokej úrovni.

Kde vidíte o desať rokov seba?

- V najbližších rokoch budem pracovať ako primátor. Pred komunálnymi voľbami budem prehodnocovať ďalšie pôsobenie. Ak sa nám bude dobre dariť, viem si predstaviť, že by som pokračoval na tomto poste. Viem si predstaviť aj to, že budem štátu slúžiť niekde v exekutíve. V každom prípade sa po štyroch rokoch ukáže, čo v nás je. Čo vieme, čo nevieme. Rozhodnú o tom občania.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sloboda na Slovensku oslavuje 30 rokov
  2. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu
  3. Noc divadiel má okrúhle výročie a je v znamení Nežnej revolúcie
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  5. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  6. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  7. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  8. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  9. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  10. Obyčajné dáta sa dokážu premeniť na neobyčajné veci
  1. Sloboda na Slovensku oslavuje 30 rokov
  2. O2 opäť pripomína, že sloboda nie je samozrejmosť
  3. Čo funguje v českom obchodnom registri lepšie ako na Slovensku
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  5. Noc divadiel má okrúhle výročie a je v znamení Nežnej revolúcie
  6. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu
  7. Laserovou terapiou proti chorobám z povolania
  8. Policajti bili študentov, chceli sme ich podporiť
  9. Zdarma doživotně radary a zľava 23 % na autokamery Mio MiVue 731
  10. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  1. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 9 247
  2. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 9 177
  3. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 8 988
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 8 577
  5. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 7 218
  6. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 6 973
  7. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 6 026
  8. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 5 813
  9. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 5 205
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 4 621

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Ján Hricko: Aj polopodzemné kontajnery podliehajú vývoju

V najbližších rokoch nič rozumnejšie v oblasti zberu odpadu nepríde, hovorí odborník.

Spoločnosť REDOX – ENEX je najväčším dodávateľom systémov polopodzemných a podzemných kontajnerov na zber odpadov na slovenskom trhu.
Nežná revolúcia

FOTO: Pripomeňme si novembrové dni 1989 v Žiline

Fotografie zachytávajú novembrové udalosti 1989 v Žiline.

November 1989 v Žiline.

Žilinskí karatisti s bohatou medailovou žatvou

Žilinčania sa zúčastnili rôznych podujatí vo viacerých kategóriách.

Žilinskí karatisti stáli v poslednom období často na stupňoch víťazov.

Žiline na výhru nestačilo ani 28 bodov Rožánka

Kurillovci sa museli zaobísť bez Špaletu a Wigginsa.

Spišiaci vyhrali prvýkrát v sezóne. (Ilustračné foto)

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Starosta Šoporne: Drogy v obci sú problém

Stala sa Šoporňa brlohom drogových dílerov? Polícia tvrdí, že nie. Domáci si však myslia niečo iné.

Ďalšia tragická nehoda pri Nitre. Obeť má len osemnásť rokov

Vodič vystúpil z auta na rýchlostnej ceste. Neprežil.

Vybrali SME

Už ste čítali?