Pondelok, 23. júl, 2018 | Meniny má Oľga

Žilina bude mať územný plán ako z knihy rekordov

Mesto sa po osemnástich rokoch príprav dočká schválenia nového územného plánu.

Územný plán a jeho autor V. Barčiak. 18 rokov trvalo od zadania po jeho dokončenie.(Zdroj: LADISLAV KAVECKÝ)

Mesto sa po osemnástich rokoch príprav v pondelok dočká schválenia nového územného plánu. Aj keď je to situácia hodná na zápis do knihy rekordov, podľa niektorých odborníkov to nebude konečné riešenie. Radia, aby sa hneď začalo s prípravou úplne nového.

ŽILINA. Dnes (pondelok) majú poslanci hlasovať o novom územnom pláne mesta. Návrh, ktorý vznikol pod vedením architekta Vladimíra Barčiaka a kolektívu zodpovedných projektantov, pravdepodobne schvália. Po osemnástich rokoch jeho príprav. Bude to situácia vhodná na zápis do Guinnesovej knihy rekordov. Mnohí poslanci hovoria, že už bol skutočne najvyšší čas.

Článok pokračuje pod video reklamou

Schvália a začnú s novým?

Mohlo by sa zdať, že po toľkých rokoch príprav vydrží nový územným plán minimálne toľko, ako ten predchádzajúci, ktorý vytvoril kolektív pod vedením architekta Antonína Stuchla. Minulý rok oslávil 30 rokov, odkedy vstúpil do platnosti. Zrejme to však tak nebude. Už teraz sa ozývajú hlasy, že krátko po schválení nového územného plánu bude treba začať pracovať na ďalšom.

Do pondelka platný územný plán vypracoval Antonín Stuchl po vzore anglických miest. Na svoju dobu bol veľmi moderný a pokrokový. V dop-rave, napríklad, zaviedol radiálno-okružný systém a vytvoril tak nadčasový hlavný dopravný skelet mesta. Vďaka tomu doprava v Žiline neskolabovala ani po urbanistických prešľapoch hlavne z čias Slotovej éry, kedy v centre vznikli desiatky obchodných domov.

Za troch primátorov

Nový územný plán dalo mesto spracovať ešte v roku 1994 za primátora Jána Slotu. Museli sa vymeniť traja primátori, kým ho konečne dokončili. V roku 2000 bol návrh prerokovaný v pripomienkovom konaní. Po smrti autora, architeka Ivana Meliša, boli práce, do roku 2007 prerušené. Prebral ich po ňom Vladimír Barčiak.

Aj keď si minulé vedenie mesta Žilina stanovilo jeho schválenie za svoju prioritu a sľubovalo ho prakticky každý rok, schválený bude až rok po odchode Ivana Harmana. Mesto, pod vedením Igora Chomu, v druhom roku jeho funkčného obdobia, sa tak konečne dočká jeho platnosti.

Architekt a poslanec Dušan Maňák hovorí, že už ho bolo naozaj treba. „Konečne bude, radšej takýto, ako nijaký. Myslím si ale, že bude potrebné čím skôr začať s jeho aktualizáciou, prípadne na príprave úplne nového,“ hovorí.

Chýba dopravný generel

Dôvodom má byť chýbajúci dopravný generel mesta. Ten Maňák považuje za kľúčový. Podľa neho by sa tiež mal územný plán každých 4 – 5 rokov aktualizovať, takže od jeho zadania, po schválenie, už mal byť minimálne trikrát novelizovaný. „Z tohto hľadiska je už morálne zastaralý. Mesto Žilina by si zaslúžilo v 21. storočí moderný, interaktívny územný plán, ktorý bude vedieť využiť všetky možnosti súčasnej techniky, či digitalizáciu všetkých podstatných podkladov, ktoré by mohol obsahovať“ povedal.

Aj napriek tomu Maňák potvrdil, že v pondelok za návrh zahlasuje. „Je totiž lepšie, keď konečne nejaký budeme mať,“ dodal. Podľa jeho slov návrh zodpovedá platnému stavebnému zákonu, a súvisiacim vyhláškam a bol prerokovaný tak, ako sa to vyžaduje.

Ako tvrdí, Žilina je dôležitým dopravným centrom a ako podklad na prípravu územného plánu mal slúžiť generel dopravy. Keďže ho spracovateľ nemal k dispozícii, ihneď po schválení sa bude treba zamyslieť nad úplne novým územným plánom. Ten by sa mal oprieť práve o dop-ravný generel, spracovanie ktorého by malo mesto prioritne riešiť.

Doprava je základ

„Za Slotu sa v centre postavilo 10 hypermarketov, ktoré tu nikdy nemali byť. Pri ich plnej vyťaženosti by bola doprava v meste nefunkčná. Pripravuje sa tiež veľká rekonštrukcia železnice. Preto treba pripraviť dopravný generel, ktorý exaktne spočíta súčasný stav v doprave a namodeluje budúcu situáciu, povie o trasovaní budúcich kapacitných komunikácií, o križovatkách, diaľniciach. Keď sa takto koncepčne vyrieši nervová sústava mesta, bude to základ k tomu, aby fungovala optimálne doprava vo všetkých jej zložkách .V nadväznosti na to ňu budú môcť fungovať aj ostatné funkcie mesta. Ak však vznikajú zádrhely v doprave, kolapsové stavy sa odrazia aj v ostaných funkciách,“ myslí si Maňák.

Naproti tomu návrh, o ktorom majú v pondelok poslanci hlasovať, súčasný stav síce pomenoval, ale chýba v ňom vízia a riešenie.

Myslí si to aj dekan stavebnej fakulty Žilinskej univerzity a odborník na dopravu, profesor Ján Čelko. Práve on mapoval dopravu aj pre potreby schvaľovaného územného plánu. Nebol to však kompletný dopravný generel.

Ani generel to nemusí vyriešiť

„Robili sme celý rad analýz, aj dopravný model, ale veľmi oklieštený. Sú v ňom veľké nedostatky, hlavne chýba spracovanie nákladnej a hromadnej dopravy a úplne absentuje prognóza vývoja. Myslím si, že pre Žilinu je nevyhnutné, aby sa dopravný generel spracoval a na základe neho bude musieť byť územný plán doplnený,“ hovorí Čelko.

Profesor si však myslí, že ani kompletný generel nemusí dopravu v Žiline vyriešiť. Pokiaľ vraj nebudú vybudované diaľnice okolo Žiliny, situácia v meste bude čoraz horšia. „Situácia je zlá, niektoré komunikácie bývajú upchaté, niektoré využívané až na 200%. Netreba si nahovárať, že generel situáciu vyrieši. Treba ho však spracovať, aby sme vedeli, čo robiť ďalej,“ dodal.

Pre mesto je to OK

Mesto je však, podľa hovorcu Pavla Čorbu presvedčené, že schvaľovaný územný plán je dostatočný a zodpovedá všetkým požiadavkám mesta Žilina. „Územný generel dopravy je podľa stavebného zákona jedným z územnoplánovacích podkladov, nie je predpísaná povinnosť mať ho spracovaný pred územným plánom. V názore na termín jeho spracovania sa odborná verejnosť rozchádza,“ povedal Čorba.

Podľa jeho slov pri spracovaní územného plánu vypracovala Stavebná fakulta dopravno-inžinierske podklady, ktoré vychádzali z metodiky dopravného generelu s tým, že materiál bude po schválení dopracovaný.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  4. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  5. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  6. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Ako bojovať proti plesniam v interiéri
  2. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  3. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  4. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  5. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  6. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  7. S dobrým pivom leto chutí
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  10. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 31 116
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 25 069
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 366
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 188
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 816
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 881
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 731
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 462
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 250
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 809

Hlavné správy z MY Žilina

Slovenský pohár: Ďalej idú dva tímy z regiónu, v Belej sa nehralo

Štvrtoligové celky mali v stretnutiach 1. kola Slovnaft Cupu navrch.

V novom čísle týždenníka MY Žilinské noviny sa dočítate

Aktuálne vydanie v predaji už v pondelok ráno v stánkoch, vybraných predajniach, u kolportérov, ale aj v redakcii za zvýhodnenú cenu!

Gopass - dovolenka, ktorá sa oplatí

Dovolenka vo Vysokých Tatrách a v Liptove bude toto leto opäť výhodnejšia.

Spojili sa a dosiahli až na triumf na medzinárodnom turnaji

Veronika Sluková strelila na podujatí dvanásť gólov.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na Oravskej priehrade pribudne ostrov, postavia ho pre vtáky

Ostrov vybuduje Chránená krajinná oblasť Horná Orava a bude slúžiť ako útočište pre vtáky. Nemajú kde hniezdiť.

Krokodíl v hlohoveckom Váhu? Polícia to nevylúčila (VIDEO)

V Hlohovci a po sociálnych sieťach sa začalo šíriť video, na ktorom by mal vo váhu plávať krokodíl. Polícia túto možnosť nevylúčila.

Mladý vodič narazil autom do stromu

Leteckí záchranári zasahovali pri nehode 21-ročného vodiča.

Vybrali SME

Už ste čítali?