Žilina bude mať územný plán ako z knihy rekordov

Mesto sa po osemnástich rokoch príprav dočká schválenia nového územného plánu.

Územný plán a jeho autor V. Barčiak. 18 rokov trvalo od zadania po jeho dokončenie.Územný plán a jeho autor V. Barčiak. 18 rokov trvalo od zadania po jeho dokončenie. (Zdroj: LADISLAV KAVECKÝ)

Mesto sa po osemnástich rokoch príprav v pondelok dočká schválenia nového územného plánu. Aj keď je to situácia hodná na zápis do knihy rekordov, podľa niektorých odborníkov to nebude konečné riešenie. Radia, aby sa hneď začalo s prípravou úplne nového.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

ŽILINA. Dnes (pondelok) majú poslanci hlasovať o novom územnom pláne mesta. Návrh, ktorý vznikol pod vedením architekta Vladimíra Barčiaka a kolektívu zodpovedných projektantov, pravdepodobne schvália. Po osemnástich rokoch jeho príprav. Bude to situácia vhodná na zápis do Guinnesovej knihy rekordov. Mnohí poslanci hovoria, že už bol skutočne najvyšší čas.

SkryťVypnúť reklamu

Schvália a začnú s novým?

Mohlo by sa zdať, že po toľkých rokoch príprav vydrží nový územným plán minimálne toľko, ako ten predchádzajúci, ktorý vytvoril kolektív pod vedením architekta Antonína Stuchla. Minulý rok oslávil 30 rokov, odkedy vstúpil do platnosti. Zrejme to však tak nebude. Už teraz sa ozývajú hlasy, že krátko po schválení nového územného plánu bude treba začať pracovať na ďalšom.

Do pondelka platný územný plán vypracoval Antonín Stuchl po vzore anglických miest. Na svoju dobu bol veľmi moderný a pokrokový. V dop-rave, napríklad, zaviedol radiálno-okružný systém a vytvoril tak nadčasový hlavný dopravný skelet mesta. Vďaka tomu doprava v Žiline neskolabovala ani po urbanistických prešľapoch hlavne z čias Slotovej éry, kedy v centre vznikli desiatky obchodných domov.

SkryťVypnúť reklamu

Za troch primátorov

Nový územný plán dalo mesto spracovať ešte v roku 1994 za primátora Jána Slotu. Museli sa vymeniť traja primátori, kým ho konečne dokončili. V roku 2000 bol návrh prerokovaný v pripomienkovom konaní. Po smrti autora, architeka Ivana Meliša, boli práce, do roku 2007 prerušené. Prebral ich po ňom Vladimír Barčiak.

Aj keď si minulé vedenie mesta Žilina stanovilo jeho schválenie za svoju prioritu a sľubovalo ho prakticky každý rok, schválený bude až rok po odchode Ivana Harmana. Mesto, pod vedením Igora Chomu, v druhom roku jeho funkčného obdobia, sa tak konečne dočká jeho platnosti.

Architekt a poslanec Dušan Maňák hovorí, že už ho bolo naozaj treba. „Konečne bude, radšej takýto, ako nijaký. Myslím si ale, že bude potrebné čím skôr začať s jeho aktualizáciou, prípadne na príprave úplne nového,“ hovorí.

SkryťVypnúť reklamu

Chýba dopravný generel

Dôvodom má byť chýbajúci dopravný generel mesta. Ten Maňák považuje za kľúčový. Podľa neho by sa tiež mal územný plán každých 4 – 5 rokov aktualizovať, takže od jeho zadania, po schválenie, už mal byť minimálne trikrát novelizovaný. „Z tohto hľadiska je už morálne zastaralý. Mesto Žilina by si zaslúžilo v 21. storočí moderný, interaktívny územný plán, ktorý bude vedieť využiť všetky možnosti súčasnej techniky, či digitalizáciu všetkých podstatných podkladov, ktoré by mohol obsahovať“ povedal.

Aj napriek tomu Maňák potvrdil, že v pondelok za návrh zahlasuje. „Je totiž lepšie, keď konečne nejaký budeme mať,“ dodal. Podľa jeho slov návrh zodpovedá platnému stavebnému zákonu, a súvisiacim vyhláškam a bol prerokovaný tak, ako sa to vyžaduje.

Ako tvrdí, Žilina je dôležitým dopravným centrom a ako podklad na prípravu územného plánu mal slúžiť generel dopravy. Keďže ho spracovateľ nemal k dispozícii, ihneď po schválení sa bude treba zamyslieť nad úplne novým územným plánom. Ten by sa mal oprieť práve o dop-ravný generel, spracovanie ktorého by malo mesto prioritne riešiť.

Doprava je základ

„Za Slotu sa v centre postavilo 10 hypermarketov, ktoré tu nikdy nemali byť. Pri ich plnej vyťaženosti by bola doprava v meste nefunkčná. Pripravuje sa tiež veľká rekonštrukcia železnice. Preto treba pripraviť dopravný generel, ktorý exaktne spočíta súčasný stav v doprave a namodeluje budúcu situáciu, povie o trasovaní budúcich kapacitných komunikácií, o križovatkách, diaľniciach. Keď sa takto koncepčne vyrieši nervová sústava mesta, bude to základ k tomu, aby fungovala optimálne doprava vo všetkých jej zložkách .V nadväznosti na to ňu budú môcť fungovať aj ostatné funkcie mesta. Ak však vznikajú zádrhely v doprave, kolapsové stavy sa odrazia aj v ostaných funkciách,“ myslí si Maňák.

Naproti tomu návrh, o ktorom majú v pondelok poslanci hlasovať, súčasný stav síce pomenoval, ale chýba v ňom vízia a riešenie.

Myslí si to aj dekan stavebnej fakulty Žilinskej univerzity a odborník na dopravu, profesor Ján Čelko. Práve on mapoval dopravu aj pre potreby schvaľovaného územného plánu. Nebol to však kompletný dopravný generel.

Ani generel to nemusí vyriešiť

„Robili sme celý rad analýz, aj dopravný model, ale veľmi oklieštený. Sú v ňom veľké nedostatky, hlavne chýba spracovanie nákladnej a hromadnej dopravy a úplne absentuje prognóza vývoja. Myslím si, že pre Žilinu je nevyhnutné, aby sa dopravný generel spracoval a na základe neho bude musieť byť územný plán doplnený,“ hovorí Čelko.

Profesor si však myslí, že ani kompletný generel nemusí dopravu v Žiline vyriešiť. Pokiaľ vraj nebudú vybudované diaľnice okolo Žiliny, situácia v meste bude čoraz horšia. „Situácia je zlá, niektoré komunikácie bývajú upchaté, niektoré využívané až na 200%. Netreba si nahovárať, že generel situáciu vyrieši. Treba ho však spracovať, aby sme vedeli, čo robiť ďalej,“ dodal.

Pre mesto je to OK

Mesto je však, podľa hovorcu Pavla Čorbu presvedčené, že schvaľovaný územný plán je dostatočný a zodpovedá všetkým požiadavkám mesta Žilina. „Územný generel dopravy je podľa stavebného zákona jedným z územnoplánovacích podkladov, nie je predpísaná povinnosť mať ho spracovaný pred územným plánom. V názore na termín jeho spracovania sa odborná verejnosť rozchádza,“ povedal Čorba.

Podľa jeho slov pri spracovaní územného plánu vypracovala Stavebná fakulta dopravno-inžinierske podklady, ktoré vychádzali z metodiky dopravného generelu s tým, že materiál bude po schválení dopracovaný.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú, čo ľudia budú chcieť
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  4. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  4. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  5. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  6. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  8. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 12 841
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 11 479
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 5 992
  4. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 3 272
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 3 193
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 833
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 222
  8. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom 1 438
  1. Marian Mudrák: Ako zariadiť detskú izbu s retro a starožitnými prvkami: odborný sprievodca
  2. Vladimír Krátky: A r m a d e g o n .
  3. Marian Mudrák: Ako určiť hodnotu starožitnosti?
  4. Dávid Polák: Kde sú hranice kolektívnej zodpovednosti?
  5. Martin Pollák: Popierači, chcimírovia a kremľofili
  6. Miroslav Ferkl: Dobre vyzeráte súdruh Babiš!
  7. Monika Albertiová: Keď vy Fica, my Babiše. Bude zase Československo?
  8. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 19 410
  2. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 19 397
  3. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 308
  4. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 755
  5. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 9 987
  6. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 6 456
  7. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám 4 966
  8. Ján Valchár: Gerasimova doktrína a jej posledná možná fáza 4 665
  1. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  2. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  3. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  4. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  5. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  6. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  7. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  8. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu