Utorok, 19. marec, 2019 | Meniny má Jozef

Žilina bude mať územný plán ako z knihy rekordov

Mesto sa po osemnástich rokoch príprav dočká schválenia nového územného plánu.

Územný plán a jeho autor V. Barčiak. 18 rokov trvalo od zadania po jeho dokončenie.Územný plán a jeho autor V. Barčiak. 18 rokov trvalo od zadania po jeho dokončenie.(Zdroj: LADISLAV KAVECKÝ)

Mesto sa po osemnástich rokoch príprav v pondelok dočká schválenia nového územného plánu. Aj keď je to situácia hodná na zápis do knihy rekordov, podľa niektorých odborníkov to nebude konečné riešenie. Radia, aby sa hneď začalo s prípravou úplne nového.

ŽILINA. Dnes (pondelok) majú poslanci hlasovať o novom územnom pláne mesta. Návrh, ktorý vznikol pod vedením architekta Vladimíra Barčiaka a kolektívu zodpovedných projektantov, pravdepodobne schvália. Po osemnástich rokoch jeho príprav. Bude to situácia vhodná na zápis do Guinnesovej knihy rekordov. Mnohí poslanci hovoria, že už bol skutočne najvyšší čas.

Schvália a začnú s novým?

Mohlo by sa zdať, že po toľkých rokoch príprav vydrží nový územným plán minimálne toľko, ako ten predchádzajúci, ktorý vytvoril kolektív pod vedením architekta Antonína Stuchla. Minulý rok oslávil 30 rokov, odkedy vstúpil do platnosti. Zrejme to však tak nebude. Už teraz sa ozývajú hlasy, že krátko po schválení nového územného plánu bude treba začať pracovať na ďalšom.

Do pondelka platný územný plán vypracoval Antonín Stuchl po vzore anglických miest. Na svoju dobu bol veľmi moderný a pokrokový. V dop-rave, napríklad, zaviedol radiálno-okružný systém a vytvoril tak nadčasový hlavný dopravný skelet mesta. Vďaka tomu doprava v Žiline neskolabovala ani po urbanistických prešľapoch hlavne z čias Slotovej éry, kedy v centre vznikli desiatky obchodných domov.

Za troch primátorov

Nový územný plán dalo mesto spracovať ešte v roku 1994 za primátora Jána Slotu. Museli sa vymeniť traja primátori, kým ho konečne dokončili. V roku 2000 bol návrh prerokovaný v pripomienkovom konaní. Po smrti autora, architeka Ivana Meliša, boli práce, do roku 2007 prerušené. Prebral ich po ňom Vladimír Barčiak.

Aj keď si minulé vedenie mesta Žilina stanovilo jeho schválenie za svoju prioritu a sľubovalo ho prakticky každý rok, schválený bude až rok po odchode Ivana Harmana. Mesto, pod vedením Igora Chomu, v druhom roku jeho funkčného obdobia, sa tak konečne dočká jeho platnosti.

Architekt a poslanec Dušan Maňák hovorí, že už ho bolo naozaj treba. „Konečne bude, radšej takýto, ako nijaký. Myslím si ale, že bude potrebné čím skôr začať s jeho aktualizáciou, prípadne na príprave úplne nového,“ hovorí.

Chýba dopravný generel

Dôvodom má byť chýbajúci dopravný generel mesta. Ten Maňák považuje za kľúčový. Podľa neho by sa tiež mal územný plán každých 4 – 5 rokov aktualizovať, takže od jeho zadania, po schválenie, už mal byť minimálne trikrát novelizovaný. „Z tohto hľadiska je už morálne zastaralý. Mesto Žilina by si zaslúžilo v 21. storočí moderný, interaktívny územný plán, ktorý bude vedieť využiť všetky možnosti súčasnej techniky, či digitalizáciu všetkých podstatných podkladov, ktoré by mohol obsahovať“ povedal.

Aj napriek tomu Maňák potvrdil, že v pondelok za návrh zahlasuje. „Je totiž lepšie, keď konečne nejaký budeme mať,“ dodal. Podľa jeho slov návrh zodpovedá platnému stavebnému zákonu, a súvisiacim vyhláškam a bol prerokovaný tak, ako sa to vyžaduje.

Ako tvrdí, Žilina je dôležitým dopravným centrom a ako podklad na prípravu územného plánu mal slúžiť generel dopravy. Keďže ho spracovateľ nemal k dispozícii, ihneď po schválení sa bude treba zamyslieť nad úplne novým územným plánom. Ten by sa mal oprieť práve o dop-ravný generel, spracovanie ktorého by malo mesto prioritne riešiť.

Doprava je základ

„Za Slotu sa v centre postavilo 10 hypermarketov, ktoré tu nikdy nemali byť. Pri ich plnej vyťaženosti by bola doprava v meste nefunkčná. Pripravuje sa tiež veľká rekonštrukcia železnice. Preto treba pripraviť dopravný generel, ktorý exaktne spočíta súčasný stav v doprave a namodeluje budúcu situáciu, povie o trasovaní budúcich kapacitných komunikácií, o križovatkách, diaľniciach. Keď sa takto koncepčne vyrieši nervová sústava mesta, bude to základ k tomu, aby fungovala optimálne doprava vo všetkých jej zložkách .V nadväznosti na to ňu budú môcť fungovať aj ostatné funkcie mesta. Ak však vznikajú zádrhely v doprave, kolapsové stavy sa odrazia aj v ostaných funkciách,“ myslí si Maňák.

Naproti tomu návrh, o ktorom majú v pondelok poslanci hlasovať, súčasný stav síce pomenoval, ale chýba v ňom vízia a riešenie.

Myslí si to aj dekan stavebnej fakulty Žilinskej univerzity a odborník na dopravu, profesor Ján Čelko. Práve on mapoval dopravu aj pre potreby schvaľovaného územného plánu. Nebol to však kompletný dopravný generel.

Ani generel to nemusí vyriešiť

„Robili sme celý rad analýz, aj dopravný model, ale veľmi oklieštený. Sú v ňom veľké nedostatky, hlavne chýba spracovanie nákladnej a hromadnej dopravy a úplne absentuje prognóza vývoja. Myslím si, že pre Žilinu je nevyhnutné, aby sa dopravný generel spracoval a na základe neho bude musieť byť územný plán doplnený,“ hovorí Čelko.

Profesor si však myslí, že ani kompletný generel nemusí dopravu v Žiline vyriešiť. Pokiaľ vraj nebudú vybudované diaľnice okolo Žiliny, situácia v meste bude čoraz horšia. „Situácia je zlá, niektoré komunikácie bývajú upchaté, niektoré využívané až na 200%. Netreba si nahovárať, že generel situáciu vyrieši. Treba ho však spracovať, aby sme vedeli, čo robiť ďalej,“ dodal.

Pre mesto je to OK

Mesto je však, podľa hovorcu Pavla Čorbu presvedčené, že schvaľovaný územný plán je dostatočný a zodpovedá všetkým požiadavkám mesta Žilina. „Územný generel dopravy je podľa stavebného zákona jedným z územnoplánovacích podkladov, nie je predpísaná povinnosť mať ho spracovaný pred územným plánom. V názore na termín jeho spracovania sa odborná verejnosť rozchádza,“ povedal Čorba.

Podľa jeho slov pri spracovaní územného plánu vypracovala Stavebná fakulta dopravno-inžinierske podklady, ktoré vychádzali z metodiky dopravného generelu s tým, že materiál bude po schválení dopracovaný.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Investment Advisory Guide for Slovakia
  3. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  4. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  5. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  6. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  7. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  8. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene
  9. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami?
  10. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory
  1. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  2. Investment Advisory Guide for Slovakia
  3. Ako naučiť vaše deti správne zaobchádzať s peniazmi?
  4. Spolupráca Katedry architektúry SvF s mestskou časťou Dúbravka
  5. Ročné cestovné poistenie vás chráni dlhšie a je výhodnejšie
  6. Podmienky predaja spoločnosti s.r.o., ktorá je platcom DPH
  7. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  8. Alori: upratujte efektívne a bez námahy
  9. Gansberg Koliba - Housing as a symbol of success
  10. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 24 097
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 23 491
  3. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 20 774
  4. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 16 525
  5. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 15 029
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 12 080
  7. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 6 231
  8. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 4 924
  9. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami? 4 691
  10. Reportáž: Boli sme pri krste novej lode Costa Venezia 3 611

Hlavné správy z MY Žilina

V Bytči vyrastú nové bytovky, poslanci prispeli na pohotovosť

V Bytči postaví súkromná spoločnosť HANT dve bytovky po 44 bytov. Poslanci jej zámer zobrali na vedomie.

Mestskí poslanci v Bytči schválili dotáciu na nákup prístroja EKG. Využívať ho bude pohotovostná služba. Ilustračné foto.

Nový cyklochodník pri Žilinskej univerzite je zanesený blatom. Prerobia ho

Radnica chystá nový projekt na odvodnenie nových komunikácií. Financovanie musia schváliť mestskí poslanci.

Na novopostavený chodník sa vrátia stavební robotníci.

Parkovisko pri Budatínskom parku župa nestihne ani v tomto roku

Viac parkovacích miest pri Budatínskom parku by ľudia ocenili najmä počas podujatí, ktoré sa tu konajú. Župa začala jednať s majiteľmi pozemkov. Tento rok sa však nové parkovisko nestihne.

Parkovisko je vyťažené najmä počas akcií.

Z hokejovej bránky k trénerskej píšťalke

Jozef Urdák po športovej kariére plánoval civilné zamestnanie, štyri mesiace robil na stavbe. Potom však prišla trénerská ponuka.

Jozef Urdák (vpravo) učí brankárskemu remeslu nielen žilinských brankárov, ale aj mládežníckych reprezentantov.
Šprintérsky súboj.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Komisia v púchovskom okrese chodila s urnou autom s nálepkami ĽSNS

Vozidlo bolo vyzdobené nálepkami Kotlebovej strany.

V Banskej Štiavnici ožil Dracula, ulice obsadili filmový štáb aj komparzisti

Známy príbeh nakrúcali aj v historickom meste, ktoré filmárov láka už desaťročia.

Dôchodkyňa prišla o kabelku s peniazmi, hľadajú podozrivú

Policajti pátrajú po mladej žene podozrivej z krádeže v púchovskom obchode. Dôchodkyňa tu prišla o kabelku, ktorú mala prevesenú cez nákupný vozík.

Mali by sa cirkevníci vyjadrovať k voľbám? Odpovedali kňazi z Kysúc

Pri svojich vyjadreniach či kázňach majú predstavitelia cirkvi zodpovednosť aj za voličov.

Vybrali SME

Už ste čítali?