Utorok, 25. september, 2018 | Meniny má Vladislav

Žilina bude mať územný plán ako z knihy rekordov

Mesto sa po osemnástich rokoch príprav dočká schválenia nového územného plánu.

Územný plán a jeho autor V. Barčiak. 18 rokov trvalo od zadania po jeho dokončenie.(Zdroj: LADISLAV KAVECKÝ)

Mesto sa po osemnástich rokoch príprav v pondelok dočká schválenia nového územného plánu. Aj keď je to situácia hodná na zápis do knihy rekordov, podľa niektorých odborníkov to nebude konečné riešenie. Radia, aby sa hneď začalo s prípravou úplne nového.

ŽILINA. Dnes (pondelok) majú poslanci hlasovať o novom územnom pláne mesta. Návrh, ktorý vznikol pod vedením architekta Vladimíra Barčiaka a kolektívu zodpovedných projektantov, pravdepodobne schvália. Po osemnástich rokoch jeho príprav. Bude to situácia vhodná na zápis do Guinnesovej knihy rekordov. Mnohí poslanci hovoria, že už bol skutočne najvyšší čas.

Článok pokračuje pod video reklamou

Schvália a začnú s novým?

Mohlo by sa zdať, že po toľkých rokoch príprav vydrží nový územným plán minimálne toľko, ako ten predchádzajúci, ktorý vytvoril kolektív pod vedením architekta Antonína Stuchla. Minulý rok oslávil 30 rokov, odkedy vstúpil do platnosti. Zrejme to však tak nebude. Už teraz sa ozývajú hlasy, že krátko po schválení nového územného plánu bude treba začať pracovať na ďalšom.

Do pondelka platný územný plán vypracoval Antonín Stuchl po vzore anglických miest. Na svoju dobu bol veľmi moderný a pokrokový. V dop-rave, napríklad, zaviedol radiálno-okružný systém a vytvoril tak nadčasový hlavný dopravný skelet mesta. Vďaka tomu doprava v Žiline neskolabovala ani po urbanistických prešľapoch hlavne z čias Slotovej éry, kedy v centre vznikli desiatky obchodných domov.

Za troch primátorov

Nový územný plán dalo mesto spracovať ešte v roku 1994 za primátora Jána Slotu. Museli sa vymeniť traja primátori, kým ho konečne dokončili. V roku 2000 bol návrh prerokovaný v pripomienkovom konaní. Po smrti autora, architeka Ivana Meliša, boli práce, do roku 2007 prerušené. Prebral ich po ňom Vladimír Barčiak.

Aj keď si minulé vedenie mesta Žilina stanovilo jeho schválenie za svoju prioritu a sľubovalo ho prakticky každý rok, schválený bude až rok po odchode Ivana Harmana. Mesto, pod vedením Igora Chomu, v druhom roku jeho funkčného obdobia, sa tak konečne dočká jeho platnosti.

Architekt a poslanec Dušan Maňák hovorí, že už ho bolo naozaj treba. „Konečne bude, radšej takýto, ako nijaký. Myslím si ale, že bude potrebné čím skôr začať s jeho aktualizáciou, prípadne na príprave úplne nového,“ hovorí.

Chýba dopravný generel

Dôvodom má byť chýbajúci dopravný generel mesta. Ten Maňák považuje za kľúčový. Podľa neho by sa tiež mal územný plán každých 4 – 5 rokov aktualizovať, takže od jeho zadania, po schválenie, už mal byť minimálne trikrát novelizovaný. „Z tohto hľadiska je už morálne zastaralý. Mesto Žilina by si zaslúžilo v 21. storočí moderný, interaktívny územný plán, ktorý bude vedieť využiť všetky možnosti súčasnej techniky, či digitalizáciu všetkých podstatných podkladov, ktoré by mohol obsahovať“ povedal.

Aj napriek tomu Maňák potvrdil, že v pondelok za návrh zahlasuje. „Je totiž lepšie, keď konečne nejaký budeme mať,“ dodal. Podľa jeho slov návrh zodpovedá platnému stavebnému zákonu, a súvisiacim vyhláškam a bol prerokovaný tak, ako sa to vyžaduje.

Ako tvrdí, Žilina je dôležitým dopravným centrom a ako podklad na prípravu územného plánu mal slúžiť generel dopravy. Keďže ho spracovateľ nemal k dispozícii, ihneď po schválení sa bude treba zamyslieť nad úplne novým územným plánom. Ten by sa mal oprieť práve o dop-ravný generel, spracovanie ktorého by malo mesto prioritne riešiť.

Doprava je základ

„Za Slotu sa v centre postavilo 10 hypermarketov, ktoré tu nikdy nemali byť. Pri ich plnej vyťaženosti by bola doprava v meste nefunkčná. Pripravuje sa tiež veľká rekonštrukcia železnice. Preto treba pripraviť dopravný generel, ktorý exaktne spočíta súčasný stav v doprave a namodeluje budúcu situáciu, povie o trasovaní budúcich kapacitných komunikácií, o križovatkách, diaľniciach. Keď sa takto koncepčne vyrieši nervová sústava mesta, bude to základ k tomu, aby fungovala optimálne doprava vo všetkých jej zložkách .V nadväznosti na to ňu budú môcť fungovať aj ostatné funkcie mesta. Ak však vznikajú zádrhely v doprave, kolapsové stavy sa odrazia aj v ostaných funkciách,“ myslí si Maňák.

Naproti tomu návrh, o ktorom majú v pondelok poslanci hlasovať, súčasný stav síce pomenoval, ale chýba v ňom vízia a riešenie.

Myslí si to aj dekan stavebnej fakulty Žilinskej univerzity a odborník na dopravu, profesor Ján Čelko. Práve on mapoval dopravu aj pre potreby schvaľovaného územného plánu. Nebol to však kompletný dopravný generel.

Ani generel to nemusí vyriešiť

„Robili sme celý rad analýz, aj dopravný model, ale veľmi oklieštený. Sú v ňom veľké nedostatky, hlavne chýba spracovanie nákladnej a hromadnej dopravy a úplne absentuje prognóza vývoja. Myslím si, že pre Žilinu je nevyhnutné, aby sa dopravný generel spracoval a na základe neho bude musieť byť územný plán doplnený,“ hovorí Čelko.

Profesor si však myslí, že ani kompletný generel nemusí dopravu v Žiline vyriešiť. Pokiaľ vraj nebudú vybudované diaľnice okolo Žiliny, situácia v meste bude čoraz horšia. „Situácia je zlá, niektoré komunikácie bývajú upchaté, niektoré využívané až na 200%. Netreba si nahovárať, že generel situáciu vyrieši. Treba ho však spracovať, aby sme vedeli, čo robiť ďalej,“ dodal.

Pre mesto je to OK

Mesto je však, podľa hovorcu Pavla Čorbu presvedčené, že schvaľovaný územný plán je dostatočný a zodpovedá všetkým požiadavkám mesta Žilina. „Územný generel dopravy je podľa stavebného zákona jedným z územnoplánovacích podkladov, nie je predpísaná povinnosť mať ho spracovaný pred územným plánom. V názore na termín jeho spracovania sa odborná verejnosť rozchádza,“ povedal Čorba.

Podľa jeho slov pri spracovaní územného plánu vypracovala Stavebná fakulta dopravno-inžinierske podklady, ktoré vychádzali z metodiky dopravného generelu s tým, že materiál bude po schválení dopracovaný.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  2. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  3. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  4. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  5. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  6. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  7. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  8. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  9. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  10. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  1. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  2. Brieždenie pod lomenicou
  3. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  4. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  5. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  6. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  7. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  8. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  9. Equal treatment is a must for successful companies of the future
  10. Aj v Poluse chránime vaše srdcia
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 889
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 220
  3. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 10 245
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov? 6 726
  5. Najužitočnejšia appka 5 724
  6. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 523
  7. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 4 909
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 323
  9. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 887
  10. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 3 231

Hlavné správy z MY Žilina

Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť

Jeden z importovaných sviatkov som si s mojimi vnúčatami natoľko obľúbil, že za ním už po tretí raz budeme musieť vycestovať. Opäť do Tatralandie.

Žilinský okresný súd odročil pojednávanie

Mal rozhodovať o návrhu prokurátora na zhabanie dvoch tureckých kamiónov.

Bedmintonistom AC UNIZA patrí po polovici sezóny druhá priečka

V jesennej časti sa dovedna odohrajú ešte tri kolá.

Chodník na Bôriku po rekonštrukcii osvetlenia len zalátali

Na Bôriku rekonštruovali verejné osvetlenie. To je síce nové, ale chodníky po tejto rekonštrukcii vyzerajú horšie ako predtým.

Uplynulý týždeň odhalili na cestách 16 podgurážených šoférov

Policajti na cestách v Žilinskom kraji odhalili minulý týždeň 16 podgurážených šoférov, šiestim namerali v dychu viac ako jedno promile alkoholu.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Začala sa dražba pozemkov pre výstavbu rodinných domov

Prvý majiteľ sa teší zo svojho nového pozemku, stačilo mu prihodiť dvetisíc eur.

Pozrite si, čo vzniklo v železničnom podchode v Čadci

Graffity jam v Čadci. V sobotu 22. septembra sa do železničného podchodu "nasťahovali" umelci, aby skrášlili steny.

Vybrali SME

Už ste čítali?