Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Mesto tento rok DPMŽ nezaplatí to, čo sľúbilo

Mesto Žilina odložilo platbu dopravnému podniku za služby vo verejnom záujme. Rozpočet samospráve dovoľuje splatiť len jej časť. Dopravný podnik mesta Žilina má však aj iné finančné problémy. Každý rok prevezie menej ľudí, pričom náklady ostávajú rovnaké.

Dopravný podnik je v strate. Výkony vo verejnom záujme musí preplácať mesto.Dopravný podnik je v strate. Výkony vo verejnom záujme musí preplácať mesto. (Zdroj: ARCHÍV MY ŽILINSKÝCH NOVÍN)

ŽILINA. Mesto Žilina uzatvorilo s Dopravným podnikom mesta Žilina (DPMŽ) zmluvu o činnostiach vo verejnom záujme. Ide o také činnosti, ktoré by vzhľadom na ich nevýhodnosť vykonával v menšom množstve alebo by ich nevykonával vôbec.

„Okrem dôvodu, že je nutné zabezpečiť dopravnú obslužnosť mesta aj tam, kde je len veľmi malý počet prepravených cestujúcich, existuje aj rad ďalších dôvodov, pre ktoré je nutné takúto dopravu dotovať z verejných financií. Je to napríklad poskytovanie zliav pre cestujúcich ako sú žiaci, študenti, dôchodcovia a občania s ťažkým zdravotným postihnutím,“ povedal hovorca mesta Žilina Pavol Čorba.

Skryť Vypnúť reklamu

Zaplatenie sa odkladá

Služby vo verejnom záujme nemajú ekonomickú výhodnosť. Mesto sa preto zmluvne zaviazalo náklady s nimi spojené dopravnému podniku zaplatiť. Prvé vyúčtovanie prišlo za rok 2009. Žilinskí mestskí poslanci schválili dopravnému podniku dotáciu viac ako 880 000 eur. Platba sa však pre nedostatok financií odložila. Na ďalšom zasadnutí mestského zastupiteľstva prišlo vyúčtovanie za rok 2010 v podobnej sume. Žilina sa rozhodla splatiť obe sumy do konca roku 2012.

Plán ale skomplikoval napätý rozpočet mesta, ktorý s takýmito výdajmi neráta. Zaplatiť preto môže len časť zo sumy cca. 1,7 milióna eur, a to vo výške 800-tisíc eur. „Mesto sa zaviazalo zmenou uznesenia uhrádzať aspoň časť svojho záväzku do konca roka 2012. Takéto kompenzácie v minulosti neboli poskytované vôbec, napriek tomu, že sa pristúpilo k pomerne rozsiahlemu zľavovaniu cestovného, alebo k zavedeniu bezplatnej dopravy,“ povedal Čorba.

Skryť Vypnúť reklamu

Pokiaľ však uplynie lehota na splatenie, k týmto čiast-kam sa pripojí aj nová za roku 2011 a 2012 a suma tak môže byť až štvornásobná.

Majú aj väčšie finančné problémy

Dopravnému podniku mesta Žilina vrásky na čele robia iné finančné problémy. Má na konte úvery, ktoré už mali byť dávno splatené. Lehota sa im však predĺžila. „Ťažkosti spôsobuje najmä nutnosť splácania úverov a lízingov, ktorými bol dopravný podnik v minulosti zaťažený a ktoré mali byť už splatené najneskôr v roku 2010, avšak tieto boli prolongované do neskoršieho obdobia,“ vysvetlil Čorba.

Cestujúcich je menej

Dopravný podnik mesta Žilina mal v roku 2010 celkové náklady viac ako 9,5 milióna eur. Každým rokom pritom prevezú menej cestujúcich. Oproti roku 2004 ich minulý rok odviezli až o 6 miliónov menej.

Skryť Vypnúť reklamu

Z toho pramenia aj menšie príjmy, pričom výdaje ostávajú rovnaké. Na cestovných lístkoch DPMŽ v poslednom vyúčtovaní uviedlo zárobok 3,3 milióna eur. Na pokutách to bolo približne 87-tisíc eur. Mestská hromadná doprava prejde počas roka ulicami Žiliny vyše tri a pol milióna kilometrov. Jeden kilometer ich nákladmi vyjde na 2,17 eura.

Menšie príjmy sú očakávané aj do budúcnosti. DPMŽ však do služieb vo verejnom záujme naplánuje zasahovať. „Dopravný podnik sa bude snažiť zachovať celý rozsah služieb vo verejnom záujme. To však záleží aj na ich objednávateľovi. Ak hovoríme o zmluve vo verejnom záujme, tak dopravný podnik ako dopravca realizuje len taký rozsah služieb, aký si objednávateľ, teda mesto, objedná,“ povedal Pavol Čorba.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 38 037
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 127
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 958
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 791
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 298
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 14 578
  7. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 088
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 536
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 147
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 863
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Peter Fiabáne ako administrátor testovania: Mám z toho dobrý pocit

Žilinský primátor v rozhovore o doterajšom priebehu testovania v meste i o svojich skúsenostiach administratívneho pracovníka v odberovom tíme.

Peter Fiabáne
Ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Odľahlé časti Zvolena na testovanie stále čakajú, odberné tímy tam nedorazili (minúta po minúte)

Sledujeme celoplošné testovanie na Covid-19 a monitorujeme odberné miesta v okresoch Banská Bystrica, Lučenec, Žiar nad Hronom, Zvolen a ostatných okresoch BB kraja.

Nitra hlási mimoriadny tlak na drive-in odberné miesta

Sledujeme celoplošné testovanie na Covid-19 a monitorujeme odberné miesta v okresoch Nitrianskeho kraja.

V Trenčíne je situácia prekvapivo dobrá, zhodnotil viceprimátor Žák

Sledujeme celoplošné testovanie na Covid-19 a monitorujeme odberné miesta v okresoch Trenčín, Prievidza, Považská Bystrica, Púchov a ostatných okresoch kraja.

Už ste čítali?