Štvrtok, 23. marec, 2023 | Meniny má Adrián

Mesto tento rok DPMŽ nezaplatí to, čo sľúbilo

Mesto Žilina odložilo platbu dopravnému podniku za služby vo verejnom záujme. Rozpočet samospráve dovoľuje splatiť len jej časť. Dopravný podnik mesta Žilina má však aj iné finančné problémy. Každý rok prevezie menej ľudí, pričom náklady ostávajú rovnaké.

Dopravný podnik je v strate. Výkony vo verejnom záujme musí preplácať mesto.Dopravný podnik je v strate. Výkony vo verejnom záujme musí preplácať mesto. (Zdroj: ARCHÍV MY ŽILINSKÝCH NOVÍN)

ŽILINA. Mesto Žilina uzatvorilo s Dopravným podnikom mesta Žilina (DPMŽ) zmluvu o činnostiach vo verejnom záujme. Ide o také činnosti, ktoré by vzhľadom na ich nevýhodnosť vykonával v menšom množstve alebo by ich nevykonával vôbec.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Okrem dôvodu, že je nutné zabezpečiť dopravnú obslužnosť mesta aj tam, kde je len veľmi malý počet prepravených cestujúcich, existuje aj rad ďalších dôvodov, pre ktoré je nutné takúto dopravu dotovať z verejných financií. Je to napríklad poskytovanie zliav pre cestujúcich ako sú žiaci, študenti, dôchodcovia a občania s ťažkým zdravotným postihnutím,“ povedal hovorca mesta Žilina Pavol Čorba.

SkryťVypnúť reklamu

Zaplatenie sa odkladá

Služby vo verejnom záujme nemajú ekonomickú výhodnosť. Mesto sa preto zmluvne zaviazalo náklady s nimi spojené dopravnému podniku zaplatiť. Prvé vyúčtovanie prišlo za rok 2009. Žilinskí mestskí poslanci schválili dopravnému podniku dotáciu viac ako 880 000 eur. Platba sa však pre nedostatok financií odložila. Na ďalšom zasadnutí mestského zastupiteľstva prišlo vyúčtovanie za rok 2010 v podobnej sume. Žilina sa rozhodla splatiť obe sumy do konca roku 2012.

Plán ale skomplikoval napätý rozpočet mesta, ktorý s takýmito výdajmi neráta. Zaplatiť preto môže len časť zo sumy cca. 1,7 milióna eur, a to vo výške 800-tisíc eur. „Mesto sa zaviazalo zmenou uznesenia uhrádzať aspoň časť svojho záväzku do konca roka 2012. Takéto kompenzácie v minulosti neboli poskytované vôbec, napriek tomu, že sa pristúpilo k pomerne rozsiahlemu zľavovaniu cestovného, alebo k zavedeniu bezplatnej dopravy,“ povedal Čorba.

SkryťVypnúť reklamu

Pokiaľ však uplynie lehota na splatenie, k týmto čiast-kam sa pripojí aj nová za roku 2011 a 2012 a suma tak môže byť až štvornásobná.

Majú aj väčšie finančné problémy

Dopravnému podniku mesta Žilina vrásky na čele robia iné finančné problémy. Má na konte úvery, ktoré už mali byť dávno splatené. Lehota sa im však predĺžila. „Ťažkosti spôsobuje najmä nutnosť splácania úverov a lízingov, ktorými bol dopravný podnik v minulosti zaťažený a ktoré mali byť už splatené najneskôr v roku 2010, avšak tieto boli prolongované do neskoršieho obdobia,“ vysvetlil Čorba.

Cestujúcich je menej

Dopravný podnik mesta Žilina mal v roku 2010 celkové náklady viac ako 9,5 milióna eur. Každým rokom pritom prevezú menej cestujúcich. Oproti roku 2004 ich minulý rok odviezli až o 6 miliónov menej.

SkryťVypnúť reklamu

Z toho pramenia aj menšie príjmy, pričom výdaje ostávajú rovnaké. Na cestovných lístkoch DPMŽ v poslednom vyúčtovaní uviedlo zárobok 3,3 milióna eur. Na pokutách to bolo približne 87-tisíc eur. Mestská hromadná doprava prejde počas roka ulicami Žiliny vyše tri a pol milióna kilometrov. Jeden kilometer ich nákladmi vyjde na 2,17 eura.

Menšie príjmy sú očakávané aj do budúcnosti. DPMŽ však do služieb vo verejnom záujme naplánuje zasahovať. „Dopravný podnik sa bude snažiť zachovať celý rozsah služieb vo verejnom záujme. To však záleží aj na ich objednávateľovi. Ak hovoríme o zmluve vo verejnom záujme, tak dopravný podnik ako dopravca realizuje len taký rozsah služieb, aký si objednávateľ, teda mesto, objedná,“ povedal Pavol Čorba.

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Neviditeľná technológia vás ochráni pred podvodom, stačí si ju v mobile aktivovať
  3. Koho prepustiť a komu zvýšiť mzdu? Také otázky budú riešiť firmy
  4. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  5. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  6. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  7. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  2. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  3. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  4. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  5. Najväčší súboj obnovených pamiatok prebieha online
  6. KOSIT i v tomto roku podporí upratovanie v Košiciach
  7. Počasie láka do prírody. Zodpovední majú v batohu tieto 2 veci
  8. Aké sú národnosti podnikateľov s virtuálnou adresou v Košiciach?
  1. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 188
  2. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 7 974
  3. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 7 354
  4. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 5 908
  5. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 678
  6. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 839
  7. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 2 673
  8. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 233

Blogy SME

  1. Ľubomír Maretta: Práca
  2. Miriam Studeničová: Pravda o strážnych anjeloch a o ich pomoci v dňoch očisty
  3. Ján Valchár: 13 mesiacov štvordňovej vojenskej operácie.
  4. Soňa Bulbeck: "Horí mi detstvo..."
  5. Filip Pastorek: Pán Mamojka dal opätovne pokyn ma vylúčiť z Právnickej fakulty UMB
  6. Zdravotní Klauni: Keď je operácia na smiech
  7. Štefan Vidlár: Keby bolo keby
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Vasiľov
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 7 986
  2. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 261
  3. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 460
  4. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 416
  5. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 3 070
  6. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 2 789
  7. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 557
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 359
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Nienke a Dušan v polovici apríla opúšťajú komunitu žilinskej Staničky i Slovensko.

Holanďanka Nienke s partnerom pôsobili v KC Stanica Žilina-Záriečie.


5 h

Prejazd vozidiel bude zabezpečený.


6 h
Snímka z ukončenia jesene mužstva ŠK Dolný Hričov, ktorému patrí štvrtá priečka. Na jar sa bude chcieť pobiť o postup do II. triedy.

Zástupcovia klubov odpovedajú na štyri otázky.


7 h
Útulky sa zaujímajú aj o správanie psov.

Badyho výcvik sa končí a on sa vráti do útulku. Pobyt v ňom každý pes nezvláda.


7 h

Blogy SME

  1. Ľubomír Maretta: Práca
  2. Miriam Studeničová: Pravda o strážnych anjeloch a o ich pomoci v dňoch očisty
  3. Ján Valchár: 13 mesiacov štvordňovej vojenskej operácie.
  4. Soňa Bulbeck: "Horí mi detstvo..."
  5. Filip Pastorek: Pán Mamojka dal opätovne pokyn ma vylúčiť z Právnickej fakulty UMB
  6. Zdravotní Klauni: Keď je operácia na smiech
  7. Štefan Vidlár: Keby bolo keby
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Vasiľov
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 7 986
  2. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 261
  3. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 460
  4. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 416
  5. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 3 070
  6. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 2 789
  7. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 557
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 359
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu