Čo zmenilo ocenenie Topmanažér Žiliny vo vašom živote?
Musela by som klamať, keby som tvrdila, že sa zásadne zmenil môj každodenný život, ale určitý záujem najmä blízkych ľudí a študentov ocenenie vyvolalo. Jazykové vzdelávanie nie je často medializovanou témou. Je to skôr nenápadná každodenná mravenčia práca so študentmi, ktorá keď sa dobre vykonáva prináša študentom neoceniteľné životné možnosti. Aj preto ma v roku 2009 veľmi potešilo toto ocenenie ako uznanie zo strany našich študentov, ktorí mi posielali hlasy. Myslím, že cena Topmanažér Žiliny je pre každého vedúceho pracovníka povzbudením do ďalšej práce. Inak uplynulé dva roky boli pre mňa v znamení detí v osobnom i pracovnom živote. Narodila sa nám dcérka Alžbeta, ktorá ma veľmi teší a rozveseľuje. V pracovnom smere sa stále viac venujem detskej jazykovej škole, ktorá je pre mňa stále dôležitejšia.
Takže väčšinu času venujete teraz deťom?
Dalo by sa to tak povedať. Všetok voľný čas trávim s mojimi dcérami Hankou a Alžbetkou, ako asi každá mama, a v práci sa teraz venujem najmä rozvoju Detskej jazykovej školy VIVEUS. Snažíme sa o maximálnu kvalitu jazykovej výučby detí po pedagogickej a organizačnej stránke Tiež stále hľadáme a môžem povedať, že aj nachádzame nové spôsoby ako deti pre cudzí jazyk a aj celkovo pre vzdelávanie nadchnúť. Pochopili sme, že dnes jazyková škola nemá stáť len na bifľovaní anglických slovíčok, ale mala by deti naučiť samostatne myslieť a rozvíjať ich danosti na podklade cudzieho jazyka. Pokiaľ toto naše deti nedostanú stále sa na Slovensku budeme báť ďalších a ďalších kríz. Len samostatní, vzdelaní a cieľavedomí mladí ľudia sú zárukou dobrej budúcnosti Slovenska.
Myslíte si teda, že angličtina v škole nestačí?
Nie je to len o angličtine, ale o celom chápaní súčasnej školy. My pripravujeme aj žiakov stredných škôl na maturitné skúšky a niekedy je úplne zarážajúce vidieť výsledky slovenského školstva. Súčasní maturanti, učiaci sa od základnej školy angličtinu, často i s dobrým hodnotením na vysvedčeniach, majú nezriedka obrovské problémy samostatne niečo povedať, vybaviť a prakticky v živote angličtinu použiť.
Čo by mali robiť lepšie?
Škola akoby nepochopila, že doba sa prudko mení a encyklopedické vedomosti sú každému dostupné na internete. Deti sa stále niečo učia do školy, ale majú veľký problém samostatne zhodnotiť fakty, ktoré nájdu dnes behom chvíľky na googli. Cieľom nášho lektora je predovšetkým zaujať žiaka. Nájsť to, čo ho baví, čomu sa chce venovať a na tomto podklade rozvíjať cudzí jazyk. Používame interaktívne tabule a modernú techniku, ktorá je deťom blízka. Používame nie je ani to správne slovo, deti ju používajú. Interaktívna tabuľa nie je pre lektora, aby na nej premietal ďalšie nudné obrázky so slovíčkami. Je pre deti, aby sami pracovali priamo v interaktívnom učebnom materiáli, ktorý je vytvorený k ich knižkám. Toto ma baví a teší ma, keď deti po skúšobnej hodine utekajú za mamami s tým, že na túto angličtinu chcú chodiť. Teší ma vidieť, že deti naozaj niečo vedia a neboja sa angličtiny. Na budúci rok prví naši žiaci budú ukončovať detskú jazykovú školu ako pätnásťroční Cambridge skúškou PET. Som v napätí, ale zároveň verím v ich dobrý výsledok na skúškach, veď viem, že angličtina im ide.
Takže slovenské deti sú šikovné?
Určite. Niekedy ma úplne udivujú ich záujmy a aj vedomosti z rôznych oblastí. Chodia k nám žiaci, ktorých bavia prírodné vedy a pýtajú sa na hodine ako sa to a to povie po anglicky a chcú sa rozprávať o článku o sopkách, alebo sa u nás učil chlapec angličtinu, lebo mal ísť na medzinárodnú súťaž so svojím robotom. Slovenské deti sú veľmi šikovné, len im treba vytvoriť vhodný priestor a samozrejme, že aj niečo do nich finančne zainvestovať. Dnes človek číta v každých novinách, že Slovensko potrebuje znalostnú ekonomiku. Podľa mňa potrebujeme najmä zainvestovať do našich detí. Treba sa venovať ich nadaniu, naučiť ich samostatne rozmýšľať,
k tomu cudzí jazyk a nebudeme sa musieť báť ďalších kríz a ani dávať miliónové stimuly zahraničným investorom, len aby nám tu postavili ďalšiu montážnu linku. Ja si myslím, že investícia do vlastných detí je tá najlepšia. Aj moja päť- ročná dcéra už chodí do jazykovej úrovne Basic. Som rada, že ju to baví a vo vani spieva anglické pesničky a chváli sa po hodine, čo zase nové vie. Je mi ľúto, že štátne školstvo sa nedokáže dostatočne rýchlo prispôsobovať meniacej sa dobe a niekedy to nie je len vec peňazí. Z eurofondov nakúpená technika ostáva často v kabinetoch, alebo sa toho deti nemajú chytať, aby to nepokazili. Tak sme sa učili my, ale na súčasnosť je to málo.
Takže neveríte slovenskému školstvu?
Tak by som to nepovedala. Ja si slovenských učiteľov vážim. Deti dosahujú dobré výsledky na rôznych medzinárodných súťažiach, a to je aj práca ich učiteľov. Sú ale veľké rozdiely. Dnes je veľa aj na rodičoch, aby boli aktívni a snažili sa nájsť pre svoje deti takú školu, ktorá im dá vedomosti a zručnosti potrebné do života. Stále veľa rodičom stačí, že sa zo školy nosia jednotky. Jednotky sú pekné, rodiča samozrejme potešia, v živote ale jednotky nestačia. Absolvent príde do zamestnania a prvé čo dnes potrebuje je angličtina. Zamestnávateľa nezaujíma, či mal od základnej školy angličtinu, či mal jednotky alebo či mu stále dávali učiteľov, ktorí boli o jednu lekciu pred ním. Zamestnávateľa zaujíma, či rozumie tomuto manuálu v angličtine. To by si mal každý rodič uvedomiť a snažiť sa dať svojmu dieťaťu šancu naučiť sa to, čo je v jeho schopnostiach, pokiaľ má na to dostatok času a aj vek, v ktorom to ide oveľa jednoduchšie. Často to vidím aj na mojej najmenšej dcére ako sa má chuť všetko učiť. Je to radosť vidieť ako sa deti vyvíjajú, postupne zvládajú čoraz náročnejšie úlohy a pomáhať im pri tom.
Kedy je podľa vás vhodná doba, aby sa deti začali učiť cudzí jazyk?
Je to dosť individuálne. Nie všetci sme rovnakí. Moja dcéra začala chodiť na angličtinu tento rok. V decembri bude mať šesť rokov. Myslím, že to je dobrý vek pre začiatok. Dieťa má vyvinutý materský jazyk, zároveň má veľkú chuť učiť sa niečo nové. Pre dieťa v tomto veku je angličtina rovnakou zábavou ako pozeranie rozprávky v televízii. Teda keď sa to dobre robí. Pre výučbu detí vyberám u nás naozaj lektorskú elitu. Keď si niekto myslí, že deti môže učiť nejaká študentka alebo au-pair, je na veľkom omyle. Vyučovanie angličtiny v tomto veku je náročné, lektor musí mať pedagogiku v malíčku, prax a predovšetkým osobnostné danosti. Keď sa to však dobre robí, deti dostanú do života devízu navyše. Prestanú sa od malička angličtiny báť, považujú ju za hračku a potom im učenie ide aj v neskoršom veku oveľa jednoduchšie.
Aký bol pre vás končiaci sa rok?
Tento rok bol pre mňa veľmi náročný v osobnom aj pracovnom živote. Hodnotím ho, ale pozitívne. Mám rada, keď sa veci hýbu a tento rok sa to hýbalo. Malé deti dajú človeku zabrať, prinášajú mi však do života radosť a aj trochu zábavy. Alžbetka teraz začína rozprávať. Každé jej nové slovo je pre mňa prekvapením i potešením zároveň. Aj Hanka sa nevie dočkať kedy začne Betka rozprávať. V práci sme rozbehli veľa nových vecí. O niektorých nechcem ani hovoriť, aby som to nepokazila. Jazyková škola VIVEUS získala napríklad tento rok po troch rokoch čakania a práce ocenenie Oxford Quality School. Bolo s tým veľa práce aj investícií. Som ale rada, že sme sa posunuli o kus ďalej v kvalite našej práce. Stali sme sa tiež registračným strediskom pre Cambridge skúšky v Žiline. Tiež to stálo nejakú tú energiu.
Aké máte plány na budúci rok?
Zase dosť pracovné. Možno ten ďalší rok bude viacej oddychový. (Smiech) Stále niečo meníme a zlepšujeme. Od Nového roka sa stávame akreditovaným strediskom pre skúšky TOEIC. To sú medzinárodne uznávané skúšky pre pracovné prostredie. Na Slovensku nie sú až tak známe, ale celosvetovo sa ich zúčastňuje viac kandidátov ako u nás viacej známych Cambridge skúšok. Keď si niekto chce nájsť prácu v medzinárodnej firme, tak to je to čo mu môže veľmi pomôcť. Je to, aj pre nás nové, takže budeme tomu musieť venovať čas aj energiu, aby sme ľudí dokázali aj na takýto typ skúšky pripraviť.
Ako budete tráviť Vianoce?
Predpokladám, že tak ako každoročne s rodinou. Budem sa venovať svojmu manželovi a deťom. Teším sa, že budem mať viacej času porozprávať sa aj s rodičmi a súrodencami. Obdobie medzi sviatkami zvyknem venovať priateľom, ktorých mám nielen v okolí Žiliny ale i v Bratislave a iných mestách takže určite budem veľa cestovať.
Vizitka
MENO: Zlatica Kmeťová
VEK: 41 rokov
MIESTO NARODENIA: Bytča
FIRMA: Jazyková škola VIVEUS, s.r.o.
FUNKCIA: riaditeľ
VZDELANIE: vysokoškolské
PREDCHÁDZAJÚCE PÔSOBISKÁ: Matadorfix, s.r.o., Orbis Pictus, s.r.o.
KARIÉRA V SÚČASNEJ FIRME: od príchodu riaditeľ jazykovej školy
STAV: vydatá
DETI: dcéry Hana /6/, Alžbeta /2/