ŽILINA. Zhruba 2,5 metrové sochy z piesku budú môcť návštevníci OC Mirage obdivovať počas vianočných sviatkov. Súsošie z piesku zobrazuje Božie narodenie a päť dní na ňom pracoval Radovan Živný.
Pieskový sochár na plný úväzok
Radovan Živný sa narodil v susedných Čechách, konkrétne v Ždári nad Sázavou, ale ako sám povedal, posledných sedem rokov býva v Portugalsku. Zamestnanie piesočného sochára ho však minimálne šesť mesiacov v roku zavádza na rôzne miesta planéty. Tým najkurióznejším vraj bola Bogota, hlavné mesto Kolumbie. „Bolo nás tam okolo 150 sochárov z celého sveta, išlo o veľký projekt,“ doplnil. Okrem toho ho práca zaviedla aj do Japonska či do Mexika.
„V poslednej dobe mám veľa práce práve na Slovensku a v Česku,“ prezradil zručný sochár.
Väčšina práce s pieskom
„Vyštudoval som grafický dizajn, k sochárčine som sa dostal práve cez piesok. A v súčasnosti robím asi 80 % s pieskom, zvyšok sochárskej tvorby je cement, kameň, železo.“
Pričom k práci s pieskom sa dostal náhodou.
„Prvé výrobky z piesku som videl na plážach v Španielsku. V roku 1998 som s ním skúsil robiť tiež,“ povedal nám. Po dvoch rokoch sa začal Radovan zúčastňovať na profesionálne organizovaných festivaloch, rôznych súťažiach a prehliadkach.
Technika práce je podľa jeho slov jednoduchá. „Mne trvalo veľa rokov, kým som sa naučil rešpektovať statiku piesku, spočiatku mi veľa vecí spadlo a vlastne dodnes sa stane, že niečo odpadne,“ vyslovil a dodal, „človek sa naučí sústrediť sa, neurezať príliš a tak.“
Piesok je špeciálny
Pri práci na pieskových sochách je dôležitý práve piesok. „Každý piesok, z ktorého sa má robiť socha, musí mať istú ílovú zložku, aby mal spojitosť, aby bol jemnejšieho zrna, aby bol čistý, čiže bez kameňov, koreňov, špiny,“ ochotne nám prezradil tajomstvá sochárskeho piesku. To najdôležitejšie však pri práci s pieskom je jeho natlačenie do bední.
„Každú sochu začíname tým, že piesok uťahujeme kladivami alebo vibračnými doskami vrstvu po vrstve s dostatočným množstvom vody - takto piesok utlčieme do bední, ktoré položíme na seba.“
Podľa veľkosti sochy bedne uložia do pyramídy. Konkrétne na sochu, ktorú tvoril v obchodnom dome v Žiline vytvorili tri poschodia z asi 2,5 metrov dlhých bední plných piesku, ktoré postupne otváral ako do jednotlivého bloku vyrezával figúry.
„Tým, ako je piesok natlačený kladivami s dostatočným množstvom vody, si udržuje vlhkosť a pevnosť, takže pri práci nie je problém spraviť prievisy, rôzne otvory. Ľudí často prekvapí, že čo všetko piesok udrží, pre nás je to už technická normálnosť.“
Ako piesok postupne vysychá, vďaka ílu drží celé dielo pokope. Preto socha v interiéri dokáže vydržať veľmi dlho. „Nie je vystavená poveternostným podmienkam, ktoré by ju mohli skôr zničiť.“
Práca s modelmi
Kompozične pracuje Radovan väčšinou s modelmi, robí si základnú kresbu, hoci väčšinou používa fotografie.
Keď tvorí slobodne, inklinuje skôr k abstraktnej tvorbe. To mu umožňuje aj projekt Golden Sand Festival, kde spolu s ďalšími umelcami tvoria výtvarne umelecké veci.
Práca s lopatou
Práca na soche z piesku sa začína odvrchu. „K základnému osekaniu formy sa používa lopata a ako sa dostávame k detailom, používame napríklad murárske lyžice od najväčšej až po najmenšiu, a postupne ako sa dostávam k menším detailom, tak pracujem so sochárskymi a klasickými špachtľami, stierkami, očkami, niekedy aj s lyžicou a na uhladenie používam štetce.“
Najradšej na svojej práci má práve to, keď môže tvoriť slobodne. Nerád robí postavičky z Disney filmov, radšej sa drží klasiky alebo abstrakcie.
Pre Žilinčanov vytvoril k Vianociam zamerané súsošie. Pracoval na ňom 8 až 10 hodín počas celého minulého týždňa.