Letisko Žilina v tomto roku vybaví podľa očakávania okolo 7,5-tisíc cestujúcich. V porovnaní s minulým rokom ich ubudne asi o štvrtinu.
ŽILINA. Letisko Žilina v tomto roku vybaví podľa očakávania okolo 7,5 tis. cestujúcich. V porovnaní s minulým rokom, keď služby letiska využilo takmer 10 tis. pasažierov, ich bude menej asi o štvrtinu. Za desať mesiacov tohto roka letisko vybavilo 6 395 cestujúcich, čo je medziročne menej o 25 %. Drvivá väčšina z nich, a to 6 088 osôb, pripadla na jedinú pravidelnú linku z a do Prahy, ktorú prevádzkujú České aerolínie (ČSA).
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
"Pokles cestujúcich kopíruje celkový pokles výkonov všeobecne v leteckej doprave na Slovensku. Grafikon letov pre rok tento rok bol u nás nastavený hlavne pre odlietajúcich domácich cestujúcich do sveta a Európy, avšak šetrenie vo firmách, štátnych i súkromných, a tiež pri súkromných cestách spôsobilo úbytok cestujúcich. Zmenšil sa i počet ponúkaných letov," zdôvodnil pre agentúru SITA pokles pasažierov na žilinskom letisku Ján Stehlík, člen predstavenstva a vedúci úsekov ekonomiky a rozvoja a letiskovej ochrany v Letiskovej spoločnosti Žilina, a.s. Táto spoločnosť prevádzkuje regionálne letisko v Dolnom Hričove pri Žiline.
České aerolínie prevádzkujú pravidelnú linku z a do českej metropoly od júla 2005. Táto linka umožňuje cestujúcim zo žilinského regiónu prestúpiť v Prahe na lety do celého sveta. "A hlavne zabezpečuje prísun lukratívnych podnikateľov, investorov a turistov do tohto regiónu, čo napomáha ekonomickým kontaktom so svetom a miestnemu rozvoju. Zvlášť v súčasnom krízovom období je opäť hlavnou témou udržanie už etablovaných zahraničných investorov a prilákanie nových," zdôraznil Stehlík. Prevádzkovanie leteckej dopravy podľa neho preto slúži verejnému záujmu.
Cestujúcich na žilinskom letisku v minulosti odrádzalo časté rušenie letov pri zlom počasí. Dôvodom bolo nedostatočné pozemné navigačné vybavenie letiska. Pasažierov museli prepravovať náhradnou pozemnou dopravou so stratou prípojov v Prahe, čo brzdilo rast počtu cestujúcich. "Od 17. novembra je v prevádzke nový navigačný systém ILS, ktorý výrazne zlepší spoľahlivosť a pravidelnosť letov, čiže bude výrazne menej zrušených letov," tvrdí Stehlík. Nové navigačné zariadenie pomôže lietadlám pristávať pri zníženej viditeľnosti. Letisko teraz očakáva, že cestujúci z tohto regiónu prejavia lojalitu a začnú lietať viac zo Žiliny ako z Viedne.
Značnou nevýhodou letiska je, že nemôže vybavovať charterové lety s turistami. "Žiaľ, krátka dráha na žilinskom letisku neumožňuje žiadne charterové lety do dovolenkových destinácií. Tieto lety sa u nás nevykonávajú. Táto skutočnosť znevýhodňuje letisko oproti iným dopravným letiskám na Slovensku," upozornil Stehlík. Popri letoch ČSA na žilinskom letisku fungujú nepravidelné lety v kategórii aerotaxi s lietadlami pre štyri až šesť osôb. "Sú to najmä firemné lety zahraničných spoločností a lietajú v podstate do celej Európy," dodal.
Letisko Žilina v tomto roku vybavilo 1 051 kilogramov tovaru. Ide o prepravu malých zásielok na linke ČSA alebo malými lietadlami. Opäť krátka dráha neumožňuje pristávanie väčších nákladných lietadiel, aké sú bežné na iných letiskách. Nevýhoda krátkej dráhy bráni širšej ponuke letov na a zo žilinského letiska napriek záujmu viacerých miestnych spoločností. "Predĺženie dráhy, ktorá bola postavená v roku 1976, v čase úsporných opatrení v rezorte dopravy, nie je reálne," uzavrel Stehlík.
Letisková spoločnosť Žilina, a.s. je zapísaná v Obchodnom registri SR od začiatku roka 2005, eviduje základné imanie takmer 3 mil. eur. Žilinský samosprávny kraj prenajal letiskovej spoločnosti infraštruktúru letiska na 20 rokov. Terminál pre cestujúcich s časťou vnútorného vybavenia je prenajatý od spoločnosti Letisko Žilina, a.s. Žilinské letisko môže prijímať lietadlá s kapacitou do 50 cestujúcich (ATR 42). Dráha letiska je dlhá 1 150 metrov a široká 30 metrov. Maximálna hodinová kapacita v prevádzkovej špičke je 100 cestujúcich. Štát vlastní v spoločnosti cez ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja 99,08 % akcií, Žilinský samosprávny kraj 0,47 % a mesto Žilina 0,45 % akcií.