ŽILINA. Z každej strany dostávame informácie, že sa štartuje nová vlna krízy. Napriek tomu nielen v našom regióne, ale i na Slovensku niektoré firmy prijímajú tisícky no-vých zamestnancov. Týka sa to predovšetkým troch automobiliek a ich externých subdodávateľov. Bratislavský Volkswagen, trnavský Peugeot i žilinská Kia chcú dokopy prijať 3 500 ľudí. Len Kia začala s náborom v posledný septembrový týždeň a do konca tohto roka plánuje prijať celkovo 1 000 ľudí.
„Naša spoločnosť si uvedomuje, že situácia v Európe nie je stabilná, to znamená, že môže dojsť k výkyvom na trhoch, ale stále zaznamenávame dostatok objednávok od našich zákazníkov,“ povedal Dušan Dvořák, hovorca Kia Motors Slovakia. V závode vychádzajú z pozitívnych očakávaní, veria, že záujem zákazníka ostane veľký, najmä vzhľadom k príprave linky na úplne nový model, ktorý príde v budúcom roku.
Zníži sa nezamestnanosť
Zamestnávanie ľudí pomôže aj nelichotivým číslam, ktoré vychádzajú z úradu práce. Podľa Jely Hreusovej z Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny v Žiline očakávajú, že za mesiac október poklesne disponibilná miera nezamestnanosti v celom žilinskom regióne. „Pokles bude spôsobený zamestnaním sa uchádzačov o zamestnanie najmä v automobilovom priemysle a nadväzne v subdodávateľ-ských spoločnostiach.“
Nezamestnanosť v žilinskom regióne za september sa oproti predchádzajúcim mesiacom zvýšila a dosiahla 10,85 %, pričom v samotnom meste Žilina bolo nezamestnaných 7 669 ľudí, čo tvorí 9,67%. V Kysuckom Novom Meste bola výška nezamestnanosti na 12,71 percentách, čo predstavuje 2 106 uchádzačov o zamestnanie. Najhoršie v regióne je na tom však Bytča, kde miera nezamestnanosti v septembri dosiahla 14,93%, čo v číslach predstavuje 2 299 nezamestnaných.
Aké sú prognózy
Ekonomickí analytici tvrdia, že výroba nových áut by mala podržať rast ekonomiky v krajine. „Momentálne to vyzerá tak, že na trhu prevláda viac pesimizmus. Ten sa však týka najmä tých krajín, kde vlády neskutočne škrtia a ich pesimizmus je k nám preliaty, pretože sme závislí na týchto krajinách, najmä na Nemecku,“ povedal pre Žilinské noviny analytik UniCredit Bank Dávid Dereník.
Dodal, že Slovensko prejavilo známky spomalenia najmä v lete, ale posledné čísla skôr ukazujú, že slovenské automobilky nemajú až taký problém. „Je to spôsobené tým, že na jednej strane vyrábajú nové typy áut a na strane druhej - autá, ktoré sa u nás vyrábajú sú pomerne žiadané a práve preto je rast našej ekonomiky v tomto optimistickejší ako je priemer na trhu.“
Automobilkám sa teda darí najmä kvôli novým modelom. „Už len vyrobiť ich na sklady a do predajní si vyžaduje produkciu bez ohľadu na to, či budú predané alebo nie." Do konca roka by, podľa neho, preto ani nemalo nastať výrazné prepúšťanie alebo väčšie spomalenie priemyslu. Úrad práce v Žiline zatiaľ tiež nemá nahlásené žiadne hromadné prepúšťania.
Záleží na Nemecku
Dereník si ale zároveň myslí, že budúci rok už môže byť horší. „V porovnaní s ostatnými krajinami Európy sme veľmi chudobná ekonomika, a chudobnejším sa rastie rýchlejšie ako bohatším, preto budúci rok nemusí byť ako v ostatných krajinách. Avšak najviac bude záležať na vývoji v Nemecku, pretože toto je krajina, kde končí každý piaty výrobok.“