DOLNÝ HRIČOV. Kostol sv. Michala stojí v dedine už od 14. storočia. Pre bohatosť a originalitu výzdoby vo vnútri interiéru dostal čestný prívlastok Slovenská sixtínska kaplnka. V druhej polovici minulého storočia ho totiž vymaľoval významný slovenský expresionista Vincent Hložník.
Nezamestnaný umelec
Vincent Hložník, rodák zo Svederníka, bol v tom čase nezamestnaný. Keďže verejne nesúhlasil so vstupom okupantských vojsk na naše územie v roku 1968, musel nútene ukončiť svoje pedagogické pôsobenie na Vysokej škole výtvarných umení. Z uznávaného dekana sa stal za hodinu umelec bez zamestnania.
„V tom čase prijal ponuku od kňaza Štefana Račeka vymaľovať Kostol sv. Michala v Dolnom Hričove. Túto ponuku prijal bez dlhého presviedčania,“ hovorí Milan Mazúr, riaditeľ Považskej galérie umenia v Žiline a znalec diel majstra Hložníka.
Kostol opravovali v niekoľkých fázach. Maľby na stenách vznikali približne dva mesiace. V priebehu ďalších desiatich rokov tu dorobil uznávaný umelec s pomocou manželky, synov i nevesty mozaiky, vitráže i hlinenú terakotu.
Moderný interiér kostola
Kostol premenil Hložník na unikátne umelecké dielo s modernými prvkami. Jeho expresívne farebné výjavy, ktoré ho doteraz zdobia, ostro kontrastovali s pôvodnými maľbami v bočných kaplnkách. Aj keď miestni novú podobu interiéru spočiatku neprijali, umelci z celého sveta neskrývali nadšenie.
O sakrálny objekt v Dolnom Hričove je v týchto dňoch stále väčší záujem i zo strany verejnosti. „Minule sme tu mali turistu z Japonska. Boli tu už aj ľudia z Francúzska, Poľska i Českej republiky. Volajú nám aj vysokoškoláci, pretože robia diplomové práce o Hložníkovi,“ prezrádza miestny farár Miroslav Sobčák.
Kostol je svojou atypickou výzdobou naozaj unikátom. Na niektoré výjavy náboženskej tematiky použil umelec tmavé farby. „V tom období zomrel Hložníkovi syn a to, čo prežíval a cítil, prejavil pochmúrnymi farbami,“ vysvetľuje farár.
Zrak priťahujú aj maľby rakety či balóna pri nohách patróna kostola, svätého Michala. „Sú to symboly modernej doby. Keď sa na to pýtali samotného Hložníka, odpovedal, že ak ľudia tieto moderné telesá poznajú teraz, Boh ich musel poznať odjakživa,“ dodáva.
Sporné maľby
Niektoré svoje maľby musel Hložník dokonca obhajovať aj pred biskupom. Ten počas prác prišiel do kostola na kontrolu a začal umelca ostro kritizovať. „Vyčítal mu, že Panne Márii nakreslil červený plášť namiesto modrého. On sa bránil slovami, že kto dnes vie, ako sa vlastne obliekala a že červená je farba kráľovská, farba víťazstva, viery a lásky,“ rozpráva Sobčák.
Kostol sv. Michala prešiel pred dvoma rokmi aj vďaka pomoci dobrých ľudí kompletnou obnovu exteriéru a jeho okolia. V týchto dňoch chystajú na fare žiadosť na ministerstvo kultúry o finančný príspevok na reštaurovanie južného stropu kaplnky.
„V poslednej dobe narastá počet turistov, boli by sme teda radi, keby videli aj túto druhú časť obnovenú.
Podľa pamiatkového úradu je už aj čas myslieť na obnovu malieb Hložníka. Sú totiž staré štyridsať rokov a niekde sa už objavujú praskliny,“ dodáva na záver farár.