ŽILINA. Minister vnútra Daniel Lipšic minulý týždeň ocenil dvoch operátorov zo žilinského strediska Integrovaného záchranného systému. Gabriela Jánošíková a Peter Chovaňák dokázali rozpoznať problémy týraného 8-ročného chlapca a zabezpečiť mu adekvátnu pomoc.
Keď na telefonickú linku 112 v Žiline prvýkrát zatelefonoval osemročný chlapec a operátorom oznamoval, že sa cíti veľmi zle a chce odísť z domu, pretože ho rodičia týrajú, sprvoti sa nedalo rozoznať, či ide o klasický prípad zneužitia. Až 99,9% volaní detí je totiž zneužitím čísla.
Práve Gabriela Jánošíková a Peter Chovaňák však dokázali rozpoznať práve túto jednu desatinu a chlapcovi pomohli. „Výnimočnosť tohto prípadu je práve v tom, že dokázali v obrovskom množstve zneužívania linky deťmi rozpoznať, že tento osemročný chlapec má vážny problém. Chlapec volal viackrát, že sa cíti zle, nechce sa vrátiť domov a rodičia ho týrajú. Dokonca žiadal, že chce odísť do polepšovne, alebo detského domova,“ hovorí vedúci strediska integrovaného záchranného systému Miroslav Bobčík.
Pri výbere medzi nomináciami zaujala porotcov najmä profesionálna práca a komunikácia žilinských operátorov. Dokázali si získať chlapcovu dôveru a zariadiť, že mu polícia pomohla. „Ukázalo sa, že skutočne išlo o rodinu alkoholikov. Chlapca z rodiny vyňali a teraz je umiestnený v detskom domove,“ doplnil Bobčík.
Vedúci hovorí, že ocenenie je povzbudením aj pre ďalších operátorov. „Všetci musia mať množstvo odborných , informatických znalostí, znalosť zo záchranárskych oblastí, krízového manažmentu. Chystá sa návrh zákona, podľa ktorého budú musieť mať aj psychologickú prípravu. Tento prípad je však výnimočný aj v tom, že doteraz nemuseli,“ hovorí Bobčík.
Bobčíkovi a jeho tímu poďakoval aj prednosta Obvodného úradu v Žiline Ján Sága, pod ktorým integrovaný záchranný systém funguje. „Osobne som im poďakoval za to, že veľmi promptne reagovali a zabránili tragickému koncu vzniknutej situácie. Toto ocenenie považujem aj za ocenenie celého nášho úradu a špeciálne integrovaného záchranného systému. Ukázalo sa, že zamestnanci pracujú na veľmi profesionálnej úrovni,“ uzavrel Sága.